actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2012, 13:14
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Veranderen van energieleverancier wordt gratis

Wie overstapt naar een andere energielevernacier, zal daar in de toekomst geen verbrekingsvergoeding moeten voor betalen. De maatregel zou al deze zomer ingaan.

Dat zegt een woordsvoerster van minister Melchior Wathelet (CDH). Ze reageert daarmee op een gelijkaardig vorostel van Groen. 'Een voorstel daartoe ligt momenteel bij de raad van State. Het maakt deel uit van de wet voor de bevriezing van de elektriciteitsprijzen.' Als alles goed gaat, gaat de maatregel nog voor de zomer in, klinkt het.

Groen-kamerlid Kristof Calvo stelde vanmorgen voor om een grootschalige 'switchcampagne' te houden. Die zou consumenten ertoe moeten aanzetten om voor een goedkopere leverancier te kiezen. 'Wie vandaag nog klant is bij de historische speler, gooit geld weg', meent het Groen-Kamerlid.

Om dat makkelijker te maken, zou de verbrekingsvergoeding wel geschrapt moeten worden. Wie nu verandert van energiebedrijf voordat zijn contract is afgelopen, moet daar de leverancier een boete voor betalen.

Calvo noemt de blokkering van de energieprijzen een 'debacle'. Hij roept daarom economieminister Johan Van de Lanotte (SP.A) op om te kiezen voor structurele maatregelen, die mensen moeten aanzetten om een andere energieleverancier te kiezen.

“De regering moet werk maken van een coalition of the willing met de nieuwe spelers op de energiemarkt. Als de regering, de nieuwe spelers en de consument constructief samen werken aan een nieuw energiebeleid, zal Electrabel wel snel een toontje lager zingen,' luidt de redenering.

Calvo pleit er daarom voor om een grote informatiecampagne te starten, die consumenten er op wijst dat veel energieleveranciers goedkopere tarieven aanbieden. 'De grootste besparing realiseert men door over te schakelen naar leveranciers die nu al veel betere prijzen aanbieden.'

Groen vindt wel dat er ook blijvend werk moet gemaakt worden van het promoten van energiebesparing.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120409_014

Eigen mening:
Dit vind ik een heel goede zaak. Waarom zou je bij een maatschappij blijven als het bij een andere goedkoper is? De dag van vandaag blijven mensen omdat ze met een contract zitten van vaak 2 jaar. Als je dit verbreekt betaal je gigantische kosten. Elektriciteitsmaatschappijen houden zo de klanten bij zich. Elektriciteit hebben we nodig tegen welke prijs dan ook. Dit geeft bedrijven zoals electrabel een machtspositie. Ze laten stijgen, wij klagen maar hebben het nodig dus kunnen er niets aan doen. We zijn lange tijd afhankelijk geweest van Electrabel. Nu komen er steeds meer elektriciteitsbedrijven bij die dan ook nog eens aan een lager tarief aanbieden. Voor electrabel is dit een slecht zaak. Ze zijn altijd marktleider geweest (en nog steeds) maar er komt verandering in. Electrabel heeft zijn marktaandeel deze maand nog zien dalen tot onder de 60%.
Door de schadevergoeding bij verbreking contract te verbieden gaat dit volgens mij alleen nog maar meer zakken. Er hangt geen kostenplaatje meer aan vast en dit is een rem minder voor de meeste mensen. Al denk ik ook dat de mensen aangezet moeten worden tot veranderen want een gewoonte is moeilijk af te leren en vele mensen blijven graag bij het vertrouwde.

Bereken zelf:
http://www.vreg.be/vergelijk-doe-de...ale-leverancier Via deze website kan je een vergelijking maken tussen de verschillende leveranciers en producten. Je geeft je persoonlijke gegevens in, je jaarlijks verbruik en de website berekend de kostprijs per product. Zo zie je of je ergens anders goedkoper zit en kan je vervolgens overschakelen van leverancier.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2012, 14:16
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ook ik vind dit voorstel een enorm goede zaak. Veel mensen veranderen niet van leverancier omdat contractbreuk gepaard gaat met een boete. Daarom blijven veel mensen zich maar blauw betalen aan Electrabel.

Doordat het marktaandeel van Electrabel gedaald is, ga ik ervan uit dat vele mensen hun ogen al open gegaan zijn. Na de berichten van begin vorige week hoop ik helemaal dat nog een groter deel van de bevolking zijn handen van Electrabel terugtrekt. Hoe halen ze het in hun hoofd om nog net voor 1 april een prijsverhoging door te voeren? Een schande vind ik het, is dit hun dank aan de vaste klanten?

Ik hoop dat, met deze stomme ze van Electrabel en de nieuwe maatregelen, eindelijk de monopolie binnen de energiesector doorbroken wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.