actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2011, 17:25
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
In bijna helft Nederlandse scholen had docent seks met leerling

In de voorbije tien jaar had in bijna de helft van alle middelbare scholen in Nederland een docent een seksuele relatie met een leerling. Dat blijkt uit een rondvraag van het KRO-televisieprogramma 'Brandpunt' en EDG media onder 700 leerkrachten.


Zowaar 48 procent van de leraars gaf aan dat er op hun school sprake was van zo'n omstreden relatie. 80 procent vindt seks tussen een docent en een leerling wel absoluut niet kunnen.

Bijna een vijfde van de ondervraagden biechtte op zelf ooit gevoelens te hebben gehad voor een pupil.

Als een leraar weet heeft van een seksuele relatie van een collega met een leerling zal hij dat meestal niet vertellen aan de directie. Voor de onderwijsinspectie wordt het er zo niet makkelijker op. Docenten zijn wel wettelijk verplicht om dergelijke relaties aan te geven. Het is dan aan het schoolbestuur om aangifte te doen.

Bron:http://www.gva.be/nieuws/buitenland...t-leerling.aspx

Mening: Ik vind het schrikwekkend dat het percentage zo hoog ligt. Ik denk dat het ongelooflijk moeilijk is dat je als leerkracht zo'n situatie waarneemt bij je collega om het dan tegen de directie te gaan vertellen. Bovendien als je denkt dat dit gebeurt en je geeft het aan bij de directie en dit blijkt dan een misverstand te zijn zit je ook in een moeilijke situatie ten opzichte van je collega zelf. Ik hoop zelf zo'n situatie nooit mee te maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2011, 03:14
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Dit zijn inderdaad schrikwekkende cijfers. Ik twijfel hierbij wel over de betrouwbaarheid van deze cijfers. Welke leerkracht gaat nu toegeven dat hij een seksuele relatie heeft met een leerling? Het is natuurlijk wel zo dat elke seksuele relatie tussen leerkracht en leerling er één te veel is. Een leerkracht moet ten allertijde kunnen weerstaan aan de verleidingspogingen van een leerling. Zelf contact zoeken met een leerling is nog veel erger. Ik hoop voor het onderwijs dat zulke situaties bitter weinig voorkomen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th March 2011, 13:21
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Ja maar onthoud dat er wel een verschil is tussen leeftijden.

Ik vind het op sommige vlakken heel normaal dat 2 mensen verliefd kunnen worden. Wanneer dat de gevoelens wederzijds zijn kan je hier weinig aan doen. Maar enkel seks om de seks is een ander verhaal.

je vind het overal wel. Liefde kan je niet tegen houden. Wat je ook doet. Ik ben ook aan mijn opleiding begonnen niet met de intentie om iemand te ontmoeten. Maar wegen kunnen elkaar kruisen en samen verder gaan op den duur.

Ja zulke dingen gebeuren.
Maar begrijp goed ik heb het hier over echte liefde tussen leerkracht en leerling. Niet kalverliefde van een erg jonge student en een obsessie van een oudere leerkracht.
En zeker niet seks om seks te hebben.
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th March 2011, 13:39
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Citaat:
Orgineel gepost door Matthias.Krols
Dit zijn inderdaad schrikwekkende cijfers. Ik twijfel hierbij wel over de betrouwbaarheid van deze cijfers. Welke leerkracht gaat nu toegeven dat hij een seksuele relatie heeft met een leerling? Het is natuurlijk wel zo dat elke seksuele relatie tussen leerkracht en leerling er één te veel is. Een leerkracht moet ten allertijde kunnen weerstaan aan de verleidingspogingen van een leerling. Zelf contact zoeken met een leerling is nog veel erger. Ik hoop voor het onderwijs dat zulke situaties bitter weinig voorkomen!


Inderdaad, zelf heb ik ook vragen bij de betrouwbaarheid van deze cijfers. Vermoeden de ondervraagde leerkrachten dit (omdat er bijvoorbeeld hardnekkige roddels rond gaan), of zijn ze er echt zeker van? Bovendien is het vreemd dat deze leerkrachten zoiets wel vertellen aan mensen die een rondvraag doen, maar zwijgen tegen hun eigen directie. Als leerkracht is het immers hun plicht om zoiets aan de directie te vertellen.

Net als Matthias vind ik dat een relatie tussen leerkracht en leerling niet kan. Als leerkracht heb je namelijk een opvoedende functie. Daarnaast ben je ook een vertrouwenspersoon. Een leerkracht die een leerling probeert te verleiden, maakt misbruik van dit vertrouwen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th March 2011, 15:48
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Citaat:
Orgineel gepost door Nathalie.Tops
Als leerkracht heb je namelijk een opvoedende functie. Daarnaast ben je ook een vertrouwenspersoon. Een leerkracht die een leerling probeert te verleiden, maakt misbruik van dit vertrouwen.


Opvoedend in welke zin ? Ja ergens wel , maar op vlak van liefde heb je weinig op te voeden vind ik.

Wanneer een leerkracht een leerling probeert te verleiden spreken we wel over iets anders. Dan spreken we niet over liefde, maar eerder over lust.


En die cijfers vind ik ook wat algemeen. Over hoeveel jaar gaat dit? Het kan best wel eens zijn dat dit gebeurd , maar per jaar zou dit wel heel veel zijn, niet?
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th March 2011, 12:33
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Ik ben het eens met Veronique. Je moet kijken naar de leeftijd, dit staan niet vermeld. Er zijn steeds meer jonge leerkrachten, dus dan zou verliefdheid wel mogen. Maar natuurlijk seks om seks moedig ik ook niet aan.
Ik denk dat dit cijfer zo hoog ligt omdat jongeren opkijken naar personen boven hun. Dus een leerkracht wordt dan een aantrekkelijke persoon.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14th March 2011, 12:50
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
In bijna helft Nederlandse scholen had docent seks met leerling

De laatste tijd hoor je steeds meer en meer van dergelijke schandalen! Is het niet bij priesters of pedofilie, dan is het wel in het onderwijs. We gaan precies de samenleving stap voor stap vrijmaken van schandalen en geheimen. Ik word daar persoonlijk een beetje kwaad van. Ik blaas de hele zaak wel op nu, maar een docent weet dat het verboden is om een relatie te beginnen of seks te hebben met een student(e). Het is normaal dat je je soms tot elkaar aangetrokken voelt, dat zijn menselijke gevoelens. Maar je moet dit onder controle houden, zeker tot na je carrière. Je mag zeker niet verdergaan op de leeftijd, want mensen kunnen perfect met elkaar gelukkig zijn met een groot leeftijdsverschil. Het gaat eenmaal iets moeilijker, vooral op seksuele ontwikkeling van jongere(n) mensen. Maar als docent is en blijft het verboden. Kan je niet tegen die gevoelens vechten, dan moet je daar een oplossing voor zoeken om daarmee toch te kunnen omgaan. Anderzijds kan je ook opteren voor een heus engelengeduld!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14th March 2011, 14:19
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Citaat:
Orgineel gepost door Michael Van Deun
Je mag zeker niet verdergaan op de leeftijd, want mensen kunnen perfect met elkaar gelukkig zijn met een groot leeftijdsverschil.




Ik vind dit niet zo. Oke op latere leeftijd kan dit, maar een leerling van 14 jaar met een leerkracht van pakweg 35 jaar, sorry ik vind dit niet kunnen. 14jarige horen niet bij iemand van 35 jaar, die moeten van hun jeugd profiteren en verliefd worden op hun leeftijdsgenoten.

De lerarenopleiding is maar 3 jaar dus de beginnende leerkracht is maar 21 jaar. Als je dan in een vierde jaar komt te staan, die leerlingen zijn 16 jaar. Hiermee is dus het leeftijdsverschil maar 5 jaar waarbij dus echte verliefdheid wel mogelijk is. Daarmee denk ik dat je de cijfers niet serieus kan nemen want je weet niet over welke gevallen het gaat. Al zijn het inderdaad wel verontrustende cijfers want zoals hiervoor gezegd, elk geval is er één teveel!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 14th March 2011, 17:15
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik vind ook de cijfers wel heel hoog en dus ook verdacht.
Wel ben ik van mening dat het fout is. Het kan altijd zijn dat je als jonge leerkracht in een klas komt te staan, waar de leerlingen misschien maar 3 of 4 jaar jonger zijn. Maar kan je dan echt van verliefdheid spreken? Je ziet elkaar alleen maar in de klas, en leerlingen zijn meestal toch nog anders in de klas, dan in het verdere dagelijkse leven. Als een leerkracht dan gevoelens zou hebben, zou je die best opzij zetten. Maar een seksuele relatie kan al helemaal niet vind ik.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15th March 2011, 22:51
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Let wel: het gaat over minstens één geval per school over de afgelopen tien jaar. En dat voor de helft van de scholen. Dus in de andere 50% van de gevallen was er de afgelopen tien jaar geen enkel geval van een relatie tussen leerling en leerkracht.

Misschien is mijn perceptie al wat bijgesteld de afgelopen jaren, maar ik denk dat dat laatste getal van geen kanten klopt.

Hier wordt trouwens nergens iets gezegd over pedofilie, misbruik, e.d. Het gaat over een 'seksuele' relatie. Hoe je dat van een andere leerkracht kan weten, weet ik niet. Maar ik vermoed dat het hier meestal gaat over een serieuze relatie.

En dat is helemaal niet zo vreemd. Ik heb hier alleen leeftijden van twaalf, zestien, etc de revue zien passeren. Vergeet niet dat we ook 5e, 6e en 7e-jaars hebben. Leerlingen van 17 tot 20 en soms zelfs ouder. Dan is een relatie met iemand tot pakweg 35 niet eens zo abnormaal meer.

En maak je geen illusies: als de gevoelens wederzijds zijn, dan wacht men heus niet tot die leerlingen afstudeert. Dan houdt men het alleen stil tot dan.

Ik kan al meteen 2 situaties vernoemen van leerkrachten die ondertussen getrouwd zijn met één van hun oud-leerlingen. En maak jezelf nu niet wijs dat die relatie begon op 30 juni van het jaar dat ze afstudeerden. Die oud-leerling komt natuurlijk ook mee naar personeelsfeesten e.d. en niemand kijkt daar raar van op.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.