actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2010, 09:36
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Duitsland maakt miljoenen vrij voor Auschwitz

do 16/12/2010 - 09:26
Duitsland zal het komende jaar 60 miljoen euro storten in een fonds voor de restauratie en het onderhoud van het voormalige concentratiekamp van Auschwitz-Birkenau in het zuiden van Polen.

"Duitsland heeft de historische verantwoordelijkheid om de herinnering van de holocaust levend te houden en door te geven aan de komende generaties", zegt Guido Westerwelle, de Duitse minister van Binnenlandse Zaken. "Auschwitz is synoniem aan de daden van de nazi's."

Heel wat gebouwen van het concentratiekamp, barakken en gaskamers, zijn bouwvallig. Er werd een fonds opgericht in 2009. Volgens de directeur van het museum in Auschwitz is er 120 miljoen euro nodig om het kamp te restaureren.

Eerder hebben de Verenigde Staten al een bijdragen van 15 miljoen euro beloofd. Ook Nederland, Tsjechië, Zwitserland, Zweden en Noorwegen beloofden al een bijdrage.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...sland_Auschwitz

Eigen mening: Je zou dit geldverspilling kunnen noemen, maar dan vind ik dat niet erg ruimdenkend. Breek Auschwitz af en hou de fotoreportages, films en intervieuws over. Dat is net zo goed? Nee. De films, reportages, al de feiten die rond de concentratiekampen geweten zijn... zijn shockerend, maar niets evenaart het gebouw zelf binnenstappen. Veel mensen geloven, al dan niet onbewust, pas in bepaalde feiten, als ze het zelf gezien hebben (en dan bedoel ik niet op een scherm). De sfeer die Auschwitz uitstraalt, de feitelijke horror die bij de meeste mensen pas echt doordringt als ze er midden in staan, mag niet vergeten worden. Mensen moeten onthouden waar ze, mits manipulatie, toe in staat zijn. Tevens mag niet vergeten worden dat zulke wandaden op elke mogelijke manier vermeden moet worden.
Auschwitz was het grootste concentratiekamp (en vernietigingskamp) tijdens de wereldoorlog en daardoor is het ook gewoon een historisch waardevol monument. Ik vind het dus een goed initiatief om geld uit te trekken voor de restaurering.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 16th December 2010 om 09:46.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2010, 21:19
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Dit is een mooie beweging die Duitsland maakt. Zij investeert in een stuk geschiedenis dat nooit vergeten mag worden. Het gebouw zal al wel heel wat jaren oud zijn en slijtage hebben, maar toch moet het bewaard blijven. Foto's en films over dit kamp zeggen niet zoveel dan er middenin staan. Ik vind het dus goed dat Duitsland investeert om het kamp te bewaren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd December 2010, 19:23
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Duitsland maakt miljoenen vrij voor Auschwitz

Ik vind het goed dat Duitsland geld stort in een fonds voor de restauratie en het onderhoud van het voormalige concentratiekamp van Auschwitz-Birkenau in Polen. Een plaats waar tijdens de oorlog gruwelijke daden zijn gebeurd, moet bewaard worden. Het is een stuk dat hoort bij onze geschiedenis, iets dat men nooit mag vergeten. Door een bezoek aan deze plaats gaan de mensen pas echt beseffen, aanvoelen wat er zich in dit concentratiekamp allemaal heeft afgespeeld. Ook vind ik dat men alles goed moet bewaren om alles zo realistisch mogelijk te tonen aan de bezoekers. Zo krijgen ze misschien een beter beeld van wat er zich daar heeft afgespeeld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.