actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2008, 14:29
Lien Hooyberghs
Gast
 
Posts: n/a
Russische lerares pleegt zelfmoord na dood van 5 leerlingen

Een Russische lerares heeft zichzelf van het leven beroofd, nadat het schoolgebouw waar ze werkte, was ingestort. Daarbij lieten vijf van haar leerlingen het leven. De 43-jarige vrouw hing zichzelf op. De feiten speelden zich af in Belyayevka, 1.100 kilometer ten zuidoosten van Moskou.

Dicht bij leerlingen
Het schoolgebouw telde twee verdiepingen. Een gedeelte ervan stortte gisteren in en vijf meisjes van rond de 17 jaar kwamen daarbij om. Vier anderen raakten gewond. De lerares stond heel dicht bij haar leerlingen. "Ze werkte al vijftien jaar in de school. Ze voelde zich erg verantwoordelijk voor haar studenten", zegt directrice Larisa Tsepovod.

Vele Russische school- en andere staatsgebouwen zijn in slechte staat na jarenlange verwaarlozing.
02/10/08 14u00

Bron: hln


Ik begrijp dat je als leerkracht heel veel verdriet hebt wanneer enkele leerlingen van jouw klas om het leven komen! Maar, als ze toch zo'n goede band heeft, waarom steunt ze dan de andere 4 overlevenden niet? Ik vind dat ze de andere leerlingen een beetje in de steek laat... Ik denk dat het beter was geweest om dit voorval samen te verwerken.

Lien
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2008, 15:05
Gerinckx Lieselotte Gerinckx Lieselotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mol
Posts: 69
Dit is inderdaad een raar voorval. Nu is het nog erger voor de overblijvende leerlingen. Nu zijn ze niet enkel hun klasgenootjes kwijt maar ook ineens hun leerkracht. Ik kan wel begrijpen dat het een wanhoopsdaad was van de lerares. Maar anderzijdsis het toch ook wel een beetje egoïstisch. Ik zou verwachten van een leerkracht dat ze haar leerlingen altijd steunt en bijstaat wanneer ze het nodig hebben ..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2008, 15:49
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 71
Ik kan deze lerares goed begrijpen. Zoals de directrice zegt stond ze heel dicht bij haar leerlingen. De lerares had misschien een enorm schuldgevoel dat ze deze leerlingen niet uit het gebouw had kunnen redden.

Ik vind het verschrikkelijk dat de schoolgebouwen daar in zo’n slechte staat zijn. Tenslotte zitten de leerlingen daar toch vele uren per dag. Ik denk dat daar nu veel leerlingen zijn die zich niet meer veilig voelen in de school.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd October 2008, 15:51
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Ik schrik toch ook wel een beetje van deze gebeurtenis. Als leerkracht een paar van je leerlingen verliezen is natuurlijk een verschrikkelijke situatie.Maar daarvoor zelfmoord plegen vind ik toch wel een beetje te ver gaan. Zo laat deze leerkracht niet alleen haar andere leerlingen in de steek, maar ook haar familie, vrienden,... Ze maakt de situatie eigenlijk nog veel dramatischer door zichzelf ook van het leven te beroven. Maarja, wie ben ik om zoiets te zeggen.. ik zou zelf niet weten hoe ik zou reageren als ik zoiets zou meemaken.
Hopelijk maakt de Russiche regering geld vrij om de schoolgebouwen in het land te verbeteren, zodat deze erge dingen niet meer gebeuren!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd October 2008, 20:25
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Ik denk dat deze juffrouw deze zelfmoord ook in een impulsieve opwelling van schuldgevoelens heeft gepleegd. Ze voelde zich natuurlijk schuldig, hoewel het niet haar fout was. Maar toch, zoiets heeft een enorme impact op iemands leven! Ik snap best wel dat je dan als juffrouw moeilijk de ouders van de kinderen onder ogen durft te komen en je jezelf vanalles verwijt. Maar uiteindelijk denk ik wel dat je daar mee kunt leren omgaan als je de juiste hulp inschakelt. Misschien had onmiddelijke én goede psychologische begeleiding haar wat meer tot rust gebracht en haar doen beseffen dat het compleet nutteloos is om zelfs maar aan zelfmoord te denken..
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th October 2008, 16:20
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
Ik denk dat wij ons niet zouden kunnen inbeelden hoe de leerkracht zich gevoeld moet hebben na zo'n drama. Dit soort drama's zijn in België dan ook moeilijk of niet in te beelden denk ik.Hier zullen niet gauw scholen instorten omdat ze in slechte staat zijn.

Men weet ook absoluut niet wat er zich nog meer in de lerares haar leven afspeelde. Misschien was dit voorval wel de druppel voor haar, en zat ze al langer met zelfmoordgedachten in haar hoofd. Of misschien kon ze niet met deze gevoelens omgaan. Mensen die effectief zelfmoord plegen, mogen we er niet van beschuldigen dat ze egoïstisch zijn. Vaak zijn ze diep ongelukkig en lopen ze al veel langer dan wij ooit kunnen denken met de gedachten rond.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.