actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2013, 17:46
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Hoe kan ik me voorbereiden op het oudercontact?

Bezorgt een gesprek met ouders je knikkende knieën? Is dat wat overdreven, maar ben je toch graag goed voorbereid? Deze hulpmiddelen helpen je van het oudercontact een succes te maken.

Kijklijst
Ouders en leraren kijken anders naar hetzelfde kind. Dat is heel logisch, maar het kan handig zijn om je daar bewust van te zijn. De kijklijst kan helpen om te ontdekken welk beeld ouders van hun kind hebben.

Zijn de ouders anderstalig? De lijst bestaat in negen talen: Arabisch, Duits, Engels, Frans, Kroatisch, Pools, Russisch, Spaans en Turks.
Eerste Hulp bij Oudercontact

Je kan ook een beroep doen op een tolk. Bekijk het filmpje ‘Op de hielen van de tolk’ van TV Klasse.

Persoonlijke checklist
Download ook je persoonlijke checklist met tips om voor, tijdens en na het gesprek te gebruiken.

Praatkaartjes
Deze zeven praatkaartjes inspireren je bij elk oudercontact. Ideaal als spiekbriefje bij elk gesprek?

Filmpjes
Een goed gesprek tussen ouders en leraar. Meer is het niet. Toch ligt het niet altijd voor de hand om van het oudercontact een succes te maken. In de reeks ‘Het oudercontact’ van TV Klasse krijg je tips om er het maximum uit te halen.

Bron: http://www.klasse.be/leraren/vraaga...t-oudercontact/

Mening:

Tijdens mijn stage in november heb ik de kans gekregen om een oudercontact bij te wonen. In de leraarskamer waren er heel wat leerkrachten die zenuwachtig waren voor het oudercontact. Ik merk dus wel dat dit niet altijd even vlot verloopt. Tegenwoordig zegt men dat ouders alleen nog naar hun kinderen luisteren, de leerkrachten krijgen dan de schuld. Tijdens het oudercontact heb ik dit toch niet zo ervaren. De ouders waren zelfs heel begaan met het leerproces van hun kind en gaven zelf aan waar het kind ook problemen mee heeft thuis. Aan mijn observatie heb ik dus enkel positieve ervaringen aan overgehouden. Dus ik denk niet dat we allemaal heel veel schrik moeten hebben als we dit ooit zelf zullen moeten doen. Wie zich toch niet zo zeker voelt, kan de tips die Klasse geeft eens raadplegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.