actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2013, 08:54
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Politie onderzoekt zelfdoding van gepeste jongen

Politie onderzoekt zelfdoding van gepeste jongen


De moeder van een dertienjarige jongen uit Bredene die zelfdoding heeft gepleegd, dient een klacht in bij de politie. Ook de school van de jongen onderzoekt de zelfdoding. In zijn afscheidsbrief noemde de jongen de namen van twee medeleerlingen die hem zouden hebben gepest.
De dertienjarige jongen, die in het tweede jaar Metaal & Elektriciteit zat in het VTI in Oostende, beroofde zich zondagmiddag van het leven in zijn ouderlijk huis.

In een afscheidsbrief liet de jongen een persoonlijke boodschap achter voor zijn vader, moeder en broer. Aan de achterkant van dat boterbriefje stond een bericht voor twee medeleerlingen: "Fuck you... (noemt twee jongensnamen), jullie moeten niets verbergen. Jullie sloegen altijd iedereen in elkaar."

De moeder had na de dood van haar zoon al een gesprek met de politie, maar zal na de begrafenis ook een formele klacht indienen. "We beschuldigen voorlopig niemand en willen geen commotie. Maar we willen een grondig en sereen onderzoek naar de mogelijke problemen op school. Al was het maar om te vermijden dat er in de toekomst nog kinderen het slachtoffer worden van (onopgemerkte) pesterijen", luidt het in de kranten. Ook het VTI in Oostende onderzoekt de zelfdoding.

Brone Standaard, 02/05/2013 http://www.standaard.be/cnt/DMF20130502_00563370

Persoonlijke mening

Ik kan deze zet van de betrokken moeder goed begrijpen. De politie zal zeker zijn best wel doen maar als moeder wil je toch gerechtigheid. Het is onbeschrijfbaar hoe zwaar het is als moeder om een kind te verliezen, zeker op deze manier. Het is gewoon niet eerlijk. We moeten op scholen meer werken tegen pesten en ook de pesterijen achter de rug om proberen te ontdekken. Soms merken wij, als leerkrachten, het niet op. Dat zijn vaak de meest schadelijke pesterijen. Als de namen, zoals hier, genoemd zijn, kan ik best begrijpen dat de moeder zelf klacht indient. Het is voor alle partijen een moeilijke zaak. De pesters zullen het zo niet bedoeld hebben maar het is wel gebeurd. Ook voor de ouders van de pesters is het heel moeilijk. Stel je maar eens voor dat je kinderen 'medeverantwoordelijk' zijn voor de dood van een kind. Maar ik ben dus volledig akkoord met de moeder van de jongen, dat zij een klacht indient.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd May 2013, 17:28
mieke_dehertefelt mieke_dehertefelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Broechem
Posts: 24
Ik snap de beslissing van de moeder, maar ik betwijfel of de politie hier veel aan kan doen?! De betrokken jongens kunnen ondervraagt worden, en zijn misschien onrechtstreeks de oorzaak zijn van de zelfdoding van deze jongen, maar welke straf kunnen zij hier voor krijgen? Ik zou vooral als school focussen op deze jongeren, hen desnoods zwaar aanpakken. Daar wil niet mee zeggen dat deze jongens geschorst moeten worden, want dit gaat niets uithalen, maar hen confronteren. Ook acties tegen pesten zijn nodig op scholen als deze en een betere aanpak van deze problematiek! Als leerkracht is het inderdaad moeilijk om zulke situaties op te merken en aan te pakken, maar over het belang van directe signalisatie en aanpak moet hier niet gediscussieerd worden denk ik!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd May 2013, 20:02
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Ik ben het volledig eens met Mieke.
Zo'n zaken moeten echt stoppen. Het is vaak al zwaar genoeg voor een puber, als daarboven ook nog pesterijen komen, is dit vaak moeilijk om dragen. Vaak wordt er gepest wanneer dit niet opgemerkt wordt, zoals via digitale media. Maar ik ben ervan overtuigd dat er ook nog in de klas regelmatig gepest wordt en dat de leerkrachten hier geen oog voor hebben en dit relativeren. Ik vind elke vorm van pesten uit den boze, vaak is het bedoeld als plagen, maar wanneer dit dagelijks plaats vindt is dit echter niet meer aanvaardbaar en kan het voor de leerlingen in kwestie soms te veel worden, zeker in een tijd waar de leerling al onzeker genoeg is. We moeten echt als toekomstige leerkrachten ons best doen als schoolteam om dit aan te pakken en een positief schoolklimaat op poten te zetten!
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th May 2013, 19:09
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat iedereen pesten verkeerd vindt. Ik vraag me af waarom er dan nog zoveel gepest wordt .. Het is belangrijk om als school duidelijk te maken dat pesten niet oké is. Ik vind het niet meer dan normaal dat de moeder klacht indient. Niet om iemand met de vinger te wijzen, maar om de school wakker te schudden om eventuele komende pesterijen vroegtijdig op te merken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.