actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2010, 09:52
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Vermassen met dood bedreigd

Toppleiter Jef Vermassen heeft doodsbedreigingen gekregen.

De doodsbedreigingen zijn een gevolg van de uitspraak in het proces rond de 'parachutemoord', waarbij beschuldigde Els Clottemans vorige maand schuldig bevonden werd aan de moord op Els Van Doren in 2006. Vermassen trad in dat assisensproces op als advocaat van de familie van Els Van Doren. De zaak kreeg erg veel media-aandacht: Clottemans werd veroordeeld tot 30 jaar cel, hoewel er geen materiele bewijzen waren dat ze de misdaad pleegde.

Facebook-haatgroepen
Tijdens en na het proces werden onder meer op de sociaalnetwerksite Facebook anti-Vermassengroepen opgericht, nu kwamen er dus ook bedreigingen tegenover de advocaat. "Ik had dit liever niet gepubliceerd gezien, maar het is wel juist", gaf Vermassen tegenover de openbare omroep VRT toe. "Ik hoop dat de hetze stopt. Dit is niet prettig voor mij." De advocaat gaf ook te kennen dat hij zich wegens de bedreigingen zorgen maakt om zijn kinderen en kleinkinderen. Vermassen heeft een klacht ingediend.

De bedreigingen zouden zijn geuit op een Facebookgroep. Een van die groepen werd inmiddels al opgedoekt, maar er werden er ook alweer andere opgericht. (hlnsydney/tw)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/8716/Parac...-bedreigd.dhtml

Commentaar
Triest hoe de media dezer dagen op alle assisenprocessen springt en ze behandelt als soaps. Toegegeven, handtekeningen uitdelen na een proces is verkeerd als je een advocaat bent. Maar dit is buiten alle proportie geblazen door de media. Jef Vermassen, of u het nu akkoord bent met hem of niet, heeft enkel zijn job als strafpleiter gedaan. De media echter heeft heel dit proces zo emotioneel geladen dat mensen het verschil niet meer zien tussen kwaadaardigheid en professionaliteit.

Laatst aangepast door Jens.Mangelschots : 8th November 2010 om 09:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2010, 17:02
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Ik kan helemaal begrijpen dat mensen het oneens zijn met de manier waarop Vermassen het proces met Clottemans heeft gevoerd. Hij heeft het recht willen laten spreken, maar dit was inderdaad niet op de properste manier.

Dat mensen hem nu met de dood bedreigen vind ik wel enorm overdreven. De haatgroepen op facebook zijn ook al overdreven, maar zijn niet echt rechtstreeks een bedreiging naar hem toe. Ik keur dat ook niet goed, maar toch liever dat dan de doodsbedreiging die hij nu krijgt.

Ik gok dat deze bedreiging niet echt serieus te nemen zijn, maar je weet natuurlijk maar nooit!

Hopelijk komt alles goed voor Vermassen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2010, 23:06
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik ben voor de vrije meningsuiting maar ik vind wel dat men moet nadenken vooraleer men conclusies trekt.

Het is gewoon belachelijk hoe alle mensen praten en hun mening geven over het proces. Sorry maar hebben zij allemaal het dossier gelezen?
Zoals je al zei Jens M, is het een grote fout van de media geweest om het proces zo dicht bij de mens te brengen. Maar dat ligt dan ook aan het feit dat onze nieuwszenders liever sensatie op het scherm brengen voor goede kijkcijfers, i.p.v. echt nieuws!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th November 2010, 02:44
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Noël Van Thielen
Sorry maar hebben zij allemaal het dossier gelezen?

Helemaal mee eens! Blijkbaar is het met de begrippen 'omzichtigheid' en 'oordelen-met-kennis-van-zaken' niet zo goed gesteld als het het buikgevoel betreft...
Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat die jury - net zoals jij en ik - zich niet 'zomaar' laat 'inpakken' door betreffend raadsheer. Laat ons daarbij vooral niet vergeten dat de 'tegenpartij' toch ook door een topadvocaat verdedigd werd!
Al helemaal onbegrijpelijk is het feit dat - blijkbaar nog niet eens zo weinig - mensen zich laten verleiden van 'hate-Internettoestanden' tot heuse 'fanmail' hieromtrent! Of is het terug die 'buik' en een vreemdsoortig gevoel van 'de-staat-als-uitvergrote-vijand' die sommigen doet reageren als betrof het hun eigen frustratiegevoelens?!
Het alternatief is dat we er ons zouden moeten bij neerleggen dat 'CSI-zwakke dossiers' sowieso eindigen in een vrijspraak... voor mij hoegenaamd geen valabel alternatief! Als qua bewijsvoering het element 'circumstantial' er cumulatief (dus: veelvuldige argumenten) toe leidt dat de jury in eer en geweten (dus: onafhankelijk) kan besluiten tot 'beyond reasonable doubt', dan moet een veroordeling echt wel kunnen, zij het dat hierbij uiteraard niet over één nacht ijs (dus: weloverwogen) moet worden gegaan...
Slotsom: is er hier één iemand die gelooft dat die jury deze overwegingen schaamteloos veronachtzaamd zou hebben???
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 9th November 2010 om 03:04.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th November 2010, 16:28
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Ik snap best dat mensen het oneens zijn met de uitspraak van de jury. Maar wat kan Vermassen daaraan doen? Hij heeft door de familie van Van Doren te verdedigen enkel zijn werk gedaan. Hij wou het recht laten zegevieren, maar ik zeg niet dat hij dit op de correcte manier gedaan heeft. Daar kunnen wij ons niet over uitspreken.

De protestgroepen op Facebook, waarvan Vermassen er al heeft laten verwijderen, vind ik overdreven, maar het is, zoals Jens C. zegt, geen rechtstreekse bedreiging naar Vermassen. Maar de doodsbedreigingen gaan toch een streep te ver! Waarschijnlijk zijn deze bedreigingen niet au sérieux te nemen, maar je weet nooit!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th November 2010, 23:10
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Ik vindt het eigenlijk langs de ene kant verstaanbaar maar langs de andere kant ook echt belachelijk.

Verstaanbaar omdat sommige mensen echt wel achter Els Clottemans staan, en haar willen verdedigen. Ze willen niet dat ze in hun ogen onschuldig wordt opgesloten en gaan hier tegen reageren. dat is doodnormaal. Maar de manier waarop dat gebeurt vind ik niet normaal. Je kunt reageren maar op een gepaste manier, en zeker niet op de advocaat van de tegen partij. Hij probeerde ook maar zijn cliënt te beschermen en er voor te zorgen dat zij nog krijgen kan wat zij verdiend, dit natuurlijk door hun ogen gezien. En om iemand te bedreigen met de dood vindt ik helemaal belachelijk. Ik vindt dat hier gevochten moet worden met woorden en zeker met bewijzen.

Men heeft Jef Vermassen altijd een goede advocaat gevonden en nu hij een zaak voor te tegen partij gewonnen heeft, zou hij ineens een slechte advocaat zijn, en laten we hem dus maar met de dood bedreigen. Dit vindt ik echt een hele lage redenatie van mensen.

Ik denk ook gewoon dat er nog meer bewijzen moeten gezocht worden, zodat men deze zaak toch nog beter kan onderzoeken. En dat tot er echt iets gevonden wordt.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th November 2010, 10:48
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Ik vind dit ook een beetje erover. Je kan het inderdaad niet eens zijn met de uitspraak van de jury, maar wat kunnen wij als buiten mens eraan doen? Door dreigen met de dood is er gewoon over. Zoals Diethe al eerder zei, moet je het au serieus nemen? Je weet maar nooit.

Hoe Vermassen heeft gehandeld vind ik ook niet op een correcte manier, maar ieder zijn mening. Ik vind ook, zoals Sien al vermeld had, dat ze meer bewijzen nodig hebben voor Els Clottenmans te veroordelen van moord. Ik zeg niet dat ze het niet gedaan heeft, maar stel dat ze het niet gedaan heeft en toch 26 jaar in de cel gaat. Ik denk persoonlijk dat we nooit de waarheid gaan weten over deze zaak.

Wat de opstanden en de facebook opstanden betreft, is dit nog oké. Maar door te dreigen= niet oké.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th November 2010, 17:19
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
De doodsbedreigingen tegen meneer Vermassen zijn er volgens mij volledig over. Vele mensen zijn gefrustreerd door het proces en twijfelen of Els Clottemans wel degelijk schuldig is. Het is volgens mij niet aan ons om hierover te oordelen. Velen onder ons hebben het proces gevolgd via de media, maar wat we vaak vergeten is dat we slechts een klein deel van het proces te horen krijgen. De leden van de jury zijn hier dagen in ondergedompeld en kennen elk detail in het dossier, terwijl wij slechts een minuscuul gedeelte denken te kennen.
Daarbij komt nog eens dat meneer Vermassen enkel zijn job uitoefend. Hij is aangesteld om de familie van Els Van Doren te verdedigen en het is niet zijn 'schuld' dat Els Clottemans veroordeeld is. Hij deed zijn job en heeft dit volgens mij in eer en geweten gedaan.
Zelfs wanneer je niet akkoord bent met deze uitspraak, is het nog gerechtigd om doodsbedreigingen te uiten!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 16th November 2010, 00:03
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Ik ben het eens met Noël. Mensen oordelen snel, zonder enige kennis te hebben van de eigenlijke feiten. Dit komt, naar mijn mening, vooral door de media. In de huidige strijd om kijkcijfers schuwen zij de sensatie niet, integendeel. Door subjectieve verslagen en het inzoomen op emoties proberen ze kijkers te betrekken bij een proces als dit. Oké, het was ongelooflijk fout van Vermassen om als een popidool wat handtekeningen uit te delen, maar de media maakte van deze beelden wel gretig gebruik om hem af te schilderen als een aandachtsgeile advocaat, die onschuldige mensen laat veroodelen om toch zelf maar in de spotlight te komen.

Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat de publieke opinie door de pers zo kan keren. Eerst leek het alsof niemand twijfelde over Clottemans' schuld, maar nu wil men zelfs een zwarte mars organiseren om haar vrij te kijken. Mensen die niet rechtstreeks betrokken waren bij deze zaak, moeten gewoon wat afstand nemen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 17th November 2010, 18:03
eleni eleni is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Broechem
Posts: 18
Vermassen met de dood bedreigd.

Ik vind dit echt schandalig, facebook is zo'n zielig medium om mensen mee uit te maken. Vermassen heeft enkel zijn werk gedaan en dat is de slachtoffers van de parachutemoord verdedigen. Mensen die niet beter weten en die denken dat er geen bewijzen zijn, zitten helemaal fout, want zomaar iemand veroordelen doet men echt niet. Facebook moet gebruikt worden waarvoor het dient en niet voor zulke acties. Tegen Linda De Win werden ook zo'n groepen aangemaakt na 'De slimste mens', gewoon omdat ze het goed deed, an anderen haar geluk dat niet gunde blijkbaar. Mensen die zichzelf beter kunnen voelen door een ander op internet zwart te maken zullen hoogstwaarschijnlijk geen boeiend leven leiden.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 17th November 2010, 18:12
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Citaat:
Orgineel gepost door eleni
Ik vind dit echt schandalig, facebook is zo'n zielig medium om mensen mee uit te maken. Vermassen heeft enkel zijn werk gedaan en dat is de slachtoffers van de parachutemoord verdedigen. Mensen die niet beter weten en die denken dat er geen bewijzen zijn, zitten helemaal fout, want zomaar iemand veroordelen doet men echt niet. Facebook moet gebruikt worden waarvoor het dient en niet voor zulke acties. Tegen Linda De Win werden ook zo'n groepen aangemaakt na 'De slimste mens', gewoon omdat ze het goed deed, an anderen haar geluk dat niet gunde blijkbaar. Mensen die zichzelf beter kunnen voelen door een ander op internet zwart te maken zullen hoogstwaarschijnlijk geen boeiend leven leiden.


Hier ben je toch fout.. Vermassen heeft inderdaad zijn werk gedaan en het recht proberen te laten spreken. Maar effectieve bewijzen zijn er nooit geweest. Dus of Clottemans effectief schuldig was, zal niemand ooit echt weten, behalve de echte moordenaar (Clottemans zelf of iemand anders).
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 17th November 2010, 19:27
Ingeborg Ingeborg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 22
Mijn mening

Jeff Vermassen is een strafpleiter en dat is nu eenmaal zijn job. Door het feit dat hij heel veel zaken wint roept dat uiteraard wel wat wroeging op bij andere pleiters. Dat hij onder sommige omstandigheden al eens een handtekening zou uitdelen is nu toch geen groot drama, hij heeft tenslotte ook al een boek geschreven en staat regelmatig in de media.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 19th November 2010, 09:44
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
"Ik ga je vermoorden omdat je je job hebt gedaan!"
Stel je eens voor dat we doodsbedreigingen zouden sturen naar al degenen die hun werk doen. Maar wat is het toch met al die media? Het is de eerste keer dat ik een 'echte' rechtzaak aan de gang heb gezien. Waarom lieten ze deze keer wel camera's toe, of was dit al lang toegelaten?
Zoals al enkele keren gezegd is geweest, de media heeft deze zaak wellicht opgeblazen en er zoveel mogelijk kijkcijfers proberen uit te 'melken'. Het facebook voorval doet me toch enorm denken aan ''De Slimste Mens ter Wereld'' waarbij ze anti-Linda de Win pagina's online hadden gezet. Kom op mensen, hebben we echt niets beters te doen?

Nu hoop ik alleen maar dat de media er niet te veel aandacht meer aan zal geven. Allereerst hebben de meesten er allicht genoeg van, maar ook zou het wel eens meer kwaad dan goed kunnen doen, doodsbedreigingen zijn misschien niet altijd serieus maar daarom niet minder erg.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 19th November 2010, 11:29
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Jef Vermassen deed enkel zijn job en ja, hierdoor heeft hij veel burgers 'tegen hun kar gereden'. Dit is nu enkel het risico dat je loopt als je advocaat bent én vooral als je zo'n bekende mediafiguur bent.
Ik vind de doodsbedreigingen absoluut niet kunnen en ik vind het heel laag bij de grond. Toch moeten we beseffen dat Clottemans inderdaad veroordeeld is zonder enige écht bewijzen. Daarnaast had zij oorspronkelijk ook Vermassen als advocaat gevraagd, maar de tegenpartij bleek sneller te zijn. Ik vraag me af hoe het proces zou gelopen zijn, moest Vermassen tóch Clottemans verdedigd hebben. Ik denk dat het verhaal dan een heel andere wending gehad zou hebben...
Ik vind het dus 'raar' dat we iemand kunnen veroordelen zonder echte bewijzen en ik ben bang dat er nog een staartje komt aan dit hele onderzoek, maar doodsbedreigingen en dan nog via facebook: neen bedankt.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 19th November 2010, 12:46
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Persoonlijk vind ik het redelijk overdreven om deze man met de dood te bedreigen. Vermassen heeft zijn job gedaan, hij heeft gedaan wat er van hem verwacht werd en dat was: de familie van Els Van Doren verdedigen. Hier is hij dan ook in geslaagd.

Ik vind wel dat hij hier en daar zeer harde en ongepaste uitspraken deed over Els Clottemans. De reclamaties over het feit dat Vermassen handtekeningen uitdeelde vind ik wel terecht. Dit gaat allemaal wat te ver. Misschien zit de enorme media-aandacht rond deze zaak daar ook wel voor iets tussen?

Dat Jef Vermassen zich zorgen maakt over de veiligheid van zijn kinderen vind ik niet meer dan normaal. Met de dood bedreigd worden is uiteraard niet om mee te lachen. Zoiets zou nooit mogen gebeuren. Deze man heeft (soms in extreme mate) gewoon zijn job gedaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.