actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2012, 20:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Kijker van Blind date de héle tijd voorgelogen

Ingeborg: 'Wij hebben kijker van Blind date de héle tijd voorgelogen'


TV & RadioHet koppelprogramma 'Blind date' op VTM was opgezet spel, heeft ex-presentatrice Ingeborg bekend. De antwoorden, maar ook de versprekingen, álles was vooraf uitgeschreven. Zelfs de legendarische scène met de blote borst was voorspelbaar. 'Ik vond het best lastig om de héle tijd te liegen.'



In het programma Blind date streden drie zogenaamde prooien om de gunst van de jager. Verborgen achter een wand, moesten ze verbaal indruk maken tijdens een vragenreeks. Dat leverde getelefoneerde grapjes en seksueel getinte opmerkingen op.

Aangezien de kandidaten vaak antwoordden op het toontje waarmee schoolkinderen een spreekbeurt geven, was het al duidelijk: hun praatjes waren voorbereid. Af en toe vergat een prooi echter haar tekst - zo leek het toch. Neem nu Leentje. Wat haar motto - met twee keer t, haar lijfspreuk - is? 'Mijn moto? Dat is een droom van mij.' Het gênante fragment is nog steeds een hit op de videowebsite YouTube.

'Eigenlijk is dit voorbeeld zo straf, omdat het volledig gescript was', onthulde Ingeborg gisteren op Q Music, naar aanleiding van een themaweek over de jaren negentig. Tegenover onze krant verduidelijkt ze: 'Op de redactie lachten we met het publiek dat niets door had. Nog steeds geloven de kijkers op YouTube ten onrechte dat de versprekingen en blunders echt zijn. Tot de blote borst, toe.'

Die blote borst is misschien wel het meest legendarische fragment uit Blind date. Een vrouwelijke prooi voerde voor jager Tom overenthousiast een dansje op en merkte niet dat haar linkerborst uit haar blouse was gefloept. Tot grote hilariteit van het publiek. Alleen Tom had het niet gezien omwille van de wand tussen hem en de vrouwen.

'De borst was tijdens de repetitie al eens tevoorschijn gekomen', bekent Ingeborg nu. De dame droeg tijdens de opname opnieuw die veel te strakke blouse, zonder bh eronder aan. De nipplegate was dus voorspelbaar.


Op reis wel realiteit

'Achteraf bekeken, misbruikten we de kandidaten misschien, al vind ik dat een te zwaar woord. Hoe dom ze werden afgeschilderd, gebeurde met nadrukkelijke toestemming van de betrokkenen zelf. Onder het mom van: het is grappig. Al vond ik het best lastig dat we de héle tijd logen.'

Ingeborg benadrukt tegenover onze krant dat de populaire filmpjes op YouTube uit de beginjaren dateren. 'Zeker in de laatste seizoenen waren de conversaties minder geknutseld en was er ruimte voor onvoorbereide vragen en antwoorden.'

Al was niet alles bedrog. De jager koos zijn ideale prooi zélf. Daar kwam geen inmenging van de redactie aan te pas. 'De jager repeteerde apart van zijn prooien. Want ze mochten elkaar niet gezien hebben tot de opnames, en ook niet elkaars stemmen gehoord hebben. Die eerste indruk, zodra de gouden wand wegschuift, moest écht zijn.'

Na het showgedeelte werd het 'waanzinnige realiteit', aldus Ingeborg, zodra de kandidaten op reis vertrokken. 'Dan waren het geen acteurs meer, maar mensen.' De nabespreking van de vakantie, een week later, was onvoorbereid. 'Ik vond dat het meest waardevolle van de uitzending.'

Na tien jaar koppelen, presenteerde Ingeborg in 2004 haar laatste Blind date. Ze werd vervangen door Elke Vanelderen. VTM heeft het programma jaren geleden afgevoerd.


Blog HLN, 01-03-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd March 2012, 14:06
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik schrik hier eerlijk gezegd wel van. Ik was er altijd rotsvast van overtuigd dat toch vooral de scène met de blote borst echt was en dus niet ingestudeerd. Ik vond zelfs dat je kon zien dat deze vrouw zich ook echt schaamde voor haar act en het gevolg dat die met zich meebracht.

Maar natuurlijk, als ik hier even over nadenk, is het vanzelfsprekend dat ook Blind Date volledig opgezet spel was. Er zijn al zoveel programma's die net hetzelfde doen/gedaan hebben, dus mocht Blind Date eigenlijk ook niet ontbreken op het lijstje.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd March 2012, 22:56
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ook ik schrok, net zoals Esther, ervan dat dit allemaal ingestudeerde zaken waren. Bij ons stond het vast: als Blind Date erop is, kijken we allemaal. Bij onze Oma lag dit programma ook erg in de smaak. Nu blijkt dat het allemaal bedrog is, vind ik dat men de kijker gewoon bedriegt waar hij zelf bij zit. En wat nu? Wat mogen we nog gaan geloven van wat op tv komt? Ik weet één ding verder: vtm zal mij niet snel nog op zijn zender als kijker terugvinden. De hele realityprogramma's zijn volgens mij allemaal één grote opgezette klucht. Mij zal je daar dus niet meer naar zien kijken en aangezien vtm (vt4 hopelijk na de restyling door Woestijnvis minder) de grote leveranciers hiervan zijn, doe ik hier niet meer aan mee.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd March 2012, 13:58
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Ik ben meer verbaasd over het feit dat mensen “ verbaasd zijn dat het allemaal ingestudeerd is”. Allereerst: Wat verwacht je nu van een zender als VTM?

Verder was dat toch overduidelijk dat ze die one- liners niet ter plekke verzonnen? Je hoorde dat aan de intonatie, je zag dat aan de onzekerheid bij het opzeggen van hun ingestudeerd rijmpje etc.

Vaak leek het eerder een bende slechte acteurs dan mensen die op zoek zijn naar een date, het triestige van de zaak is dat ze het allebei zijn.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th March 2012, 16:46
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik begrijp niet dat sommigen zo gechoqueerd zijn over deze "onthulling". Anno 2012 weten we toch allemaal dat reality-tv voor het overgrote gedeelte opgezet spel is? Een programma lokt pas kijkers als er spectaculaire en grappige zaken in voorkomen. Hier spelen de makers dan ook handig op in door bepaalde gedragingen en uitspraken van de, niet altijd even slimme, kandidaten uit te lokken. De deelnemers laten zich vaak gewoonweg "gebruiken" om spectaculaire televisie te kunnen maken. Hoewel Blind Date al enkele jaren niet meer op televisie komt, verschiet ik er helemaal niet van dat men toen ook al dezelfde trucjes gebruikte .

In België alleen al zijn er een hele resem programma's die zich schuldig maken aan het verdraaien van de werkelijkheid. Voorbeelden zoals Big Brother, Temptation Island en het meer recentere Exotische liefde zullen bij velen bekend in de oren klinken.

Hieronder vindt u nog een artikel over een soortgelijke situatie.

"Reality-tv is opgezet spel"

Het zit er bovenarms op in het wereldje van de realityshows. Deelnemers uit de Franse Temptation Island stappen naar de rechter. Ze vonden dat ze moesten acteren en dus willen ze geld zien voor hun ‘geleverde prestaties’. Ook bij ons zijn kandidaten uit dergelijke programma’s boos en ondernemen ze juridische stappen: de programma’s ‘Keukenrebellen’ en ‘Toast Kannibaal’ liggen onder vuur.
De Franse Temptation Island-gezichten zeggen dat ze een scenario moesten volgen. Een soortgelijk verhaal is te horen bij Aikie, die deze herfst meedeed aan VT4’s Keukenrebellen.

“Er werden geen teksten uitgeschreven, maar we moesten wel een vooraf uitgestippeld scenario volgen”, zegt hij. “Zo moest ik tijdens mijn stage risotto maken. In het script stond dat mijn stagemeesters die niet lekker vonden en voor het oog van de camera moesten uitspuwen. Uiteindelijk hebben ze dat uit respect niet gedaan."

"Maar ik weet van andere kandidaten dat ze wel opzettelijk in de zeik zijn gezet. Zo moest Wim rijstkorrels tellen en leek het alsof hij heel naïef was. Als het maar kijkers opleverde”.

Aikie voelt zich voor schut gezet. “In de montage is er echt gegoocheld met de opgenomen beelden. Ze monteerden de beelden op zo’n manier dat ik voortdurend traag en lui leek. Probeer daarna nog maar aan werk te geraken! Gelukkig heb ik nu een toffe job in een restaurant.”

Ook de familie Deroo heeft geen goed woord over na hun verblijf in Indonesië voor Toast Kannibaal. Destijds (de opnames dateren van 2005) wilden ze tijdens de opnames al opstappen.

“We moesten bepaalde gebeurtenissen meerdere keren ‘naspelen’ omdat men slechts één camera had. We voelden ons acteurs en moesten écht werken. We willen geld zien van de producenten. En dan zwijgen we nog over de risico’s die we liepen omdat de medische voorzieningen nihil waren”, zegt Marc Deroo in De Morgen.

Jan Huyse van het productiehuis Eyeworks, dat Toast Kannibaal maakt, zegt dat het om een alleenstaand geval gaat. "We staan recht in onze schoenen", klinkt het

Bron:
Gazet van Antwerpen
Link naar artikel
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th March 2012, 11:13
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Je wilt ergens wel geloven dat een programma als 'blind date' echt is, en dat deze oneliners, versprekingen en antwoorden van de kandidaten zelf komen, maar als je er over nadenkt kan dit gewoon ook niet. Als je de onzekerheid van de kandidaten zag, en de manier waarop ze soms antwoordden, wist je gewoon dat dit ingestudeerd was. Gelukkig was de reis 'echt' en kregen ze toch nog een kans op ware liefde
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 6th March 2012, 16:41
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Mij maakt het allemaal niet veel uit. Ik kijk af en toe eens graag naar zo'n programma's en ik ben eerlijk gezegd blij dat het wel degelijk over opgezet spel gaat. Zo lach je de personen zelf niet uit, maar de acteur achter de persoon.

Echte reality tv is volgens mij ook heel erg saai. Een heel goed voorbeeld dat reality tv in het grappige trekt, is 'het geslacht De Pauw'. Daarin wordt Bart De Pauw zogezegd gevolgd in zijn echte leven. De eerste aflevering wil hij zijn dag echt vullen met leuke dingen, maar de cameraman zegt dat hij gewoon normaal moet doen en de dingen van alle dag moet doen. Na deze opmerking, zie je dan de hele familie gewoon in de zetel zitten, ze vervelen zich en doen niets. Dit toont aan dat reality tv echt wel saai zou zijn, moesten we ook degelijk de werkelijkheid filmen. Het geslacht De Pauw was echt een topreeks, en nog waren hier een aantal mensen die dachten dat dát echt was.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 6th March 2012, 19:19
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Het verbaasd mij toch ook dat zoveel mensen dit niet verwacht hadden. Als ik al eens naar zo'n programma zie dan is het zoals naar een fictief programma, ik geloof er niet echt in. Misschien komt dat ook wel doordat ik samen met mijn vader ooit aan het programma Fata Morgana heb meegedaan (in Herentals) enkele jaren geleden. De bedoeling was dat je voor de stad een 'ster' binnenhaalde door opdrachten uit te voeren en hier in te slagen.
Ik moet zeggen dat het een hele uitdaging was en het ook een leuke sfeer meebracht TOT er camera's in de buurt waren. Ik weet nog goed dat ik Gina Lisa moest nadoen en trager moest lopen, dingen moest herhalen, ... Zeer vervelend en ik voelde mij er toen ook niet goed bij! Ik probeerde dan ook zoveel mogelijk de camera's te vermijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.