actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2011, 09:56
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
'VRT start nog voor de zomer met derde net'

'VRT start nog voor de zomer met derde net'

De VRT wil nog voor de zomer van 2012 zijn derde net. Op die manier kan de openbare omroep het probleem van de drukke sportzomer oplossen.

De zomer van 2012 wordt voor de VRT opnieuw een drukke sportzomer. Op 8 juni start het EK voetbal in Polen en Oekraïne, een toernooi dat tot 1 juli duurt. Een dag eerder, op 30 juni, begint de Ronde van Frankrijk. Vijf dagen na het einde van de Tour, op 27 juli, zullen alle camera's op Londen gericht zijn, waar de Olympische vlam wordt aangestoken. Dankzij deze drie evenementen is er ruim twee maanden aan een stuk sport op televisie te zien.

Voor de VRT, dat de uitzendrechten op deze evenementen bezit, leidt een overvolle sportkalender traditioneel tot moeilijkheden. De Tour wordt op Een uitgezonden, maar de andere wedstrijden komen op Canvas. Dat betekent dat Ketnet opnieuw zou moeten wijken voor sport. Vele voetbalwedstrijden en competities voor de Olympische Spelen vinden immers overdag plaats. In de zomer van 2004, toen de drie sportevenementen ook samenvielen, richtte de openbare omroep daarom met Sporza al eens een tijdelijk derde net op. De VRT rekent ook nu op het derde kanaal om dat probleem op te lossen.

Volgens de nieuwe beheersovereenkomst zal Ketnet "in de loop van 2012" op een apart kanaal uitgezonden worden. Dat kanaal mag voor 20 uur niet onderbroken worden. Nadien mag er bijvoorbeeld wel sport uitgezonden worden. Op die manier zouden de Olympische Spelen overdag op Canvas kunnen getoond worden en 's avonds op het derde kanaal. Zo kan Canvas ook zijn normale zomeraanbod behouden, zodat de niet-sportliefhebbers daar steeds terecht kunnen.

Zender schrappen
De VRT wil daarom het derde kanaal zeker voor de drukke sportzomer van start laten gaan. Volgens verschillende bronnen wordt gemikt op april, waardoor het derde net meteen zou kunnen starten met de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool. Als die datum niet gehaald wordt, streeft men naar juni en de start van de sportzomer. Bij de VRT luidt het dat het nog te vroeg is voor een precieze datum. "Maar wat ons betreft liefst zo snel mogelijk in 2012," zegt woordvoerster Brigitte Vermeersch. "Op die manier krijgen de kinderen opnieuw hun eigen kanaal."

Daarvoor moet de omroep een akkoord sluiten met Telenet. "We zijn daarover in gesprek met de VRT," luidt het bij de distributeur. Telenet is verplicht om voor het derde kanaal plaats vrij te maken op de analoge kabel, waar momenteel geen ruimte vrij is. Zoiets zorgt steeds voor klachten van ontevreden klanten. De distributeur wil minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) bij die beslissing betrekken, omdat zij de VRT zijn derde kanaal gaf. Op die manier wil Telenet vermijden dat het zelf alle schuld krijgt voor het schrappen van een zender.

(Uit: De Morgen, 14/10/2011, auteur: Jan Debackere
http://www.demorgen.be/dm/nl/2909/t...derde-net.dhtml)
__________________________________________________ ___

Eigen mening:

Ik vind dit een goede keuze van VRT om een derde zender in te voeren, zo moet niemand wijken voor het uitgebreide sportaanbod dat ze willen aanbieden. Het enige waar ze bij VRT moeten op letten is dat ze niet in het vaarwater van Telenet komen, want deze zou de uitkomst van deze derde zender wel eens kunnen dwarsbomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2011, 22:31
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Volgens mij is dit een zeer goed initiatief.
Van jongs af aan irriteerde het mij wanneer de normale programmatie moest wijken voor koning sport, en dit elke dag, de hele zomer lang.
Waar ik mij wel vragen bij stel is de logica om Ketnet een eigen zender te geven waar na 8 uur sport op komt terwijl Canvas vanaf 8 uur begint uit te zenden en daarvoor sport toont. Zet Canvas en Ketnet toch samen op hetzelfde kanaal en geef sport een eigen kanaal.
Nu maar hopen dat VRT en Telenet tot een akkoord kunnen komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th November 2011, 00:53
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik vind het een ongepaste beslissing dat de openbare omroep gaat uitbreiden terwijl het land 10-12 miljard moet besparen. Inderdaad jammer dat ketnet af en toe eens moet wijken, maar kunnen de kinderen dan niet naar de sport kijken? Of naar DVDs van Studio 100? Of misschien kunnen de kinderen buiten spelen tijdens de zomer... Ik noem maar wat alternatieven, ik vind het gewoon niet verantwoord dat men kosten gaat doen op een moment dat besparing aan de orde is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th November 2011, 12:10
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
In de ogen van een kind zou ik dit initiatief geweldig vinden. Mijn leukste programma's moeten niet wijken voor de sport.
Wanneer ik de huidige crisis bekijk en zie hoeveel we moeten besparen vind ik dit niet aanvaardbaar. Ik deel op dit vlak de mening van Jens volledig.
Het is immers zomer waarom kunnen kinderen dan niet buiten gaan spelen?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th November 2011, 19:39
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Ik begrijp de reactie van Jens. Kinderen zouden beter wat meer buiten spelen. En met de huidige crisis zou ons land beter wat besparen.
Toch vind ik een derde zender geen slecht initiatief. Kinderen kunnen om één of andere reden soms niet naar buiten, wegens ziekte en dergelijke. Verder vond ik het vroeger als kind leuk om na het ravotten in de tuin nog eventjes tv te kijken, ook deze ontspanning valt dan weg voor kinderen.
Ik vind het redelijk hypocriet om te zeggen: 'Ja volwassen man of vrouw, u krijgt uw ontspanning ten koste van uw kind!'
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th November 2011, 21:38
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik begrijp de reactie van Jens, maar geheel ongepast is het niet. Natuurlijk moeten wij in ons land bezuinigen, maar we mogen niet vergeten dat de openbare omroep, de VRT, niet aan het federale niveau hangt. De VRT krijgt overheidsgeld vanuit Vlaanderen. Vlaanderen boekt tot nu toe nog altijd begrotingsoverschotten. Wat ik wél begrijp is dat de VRT plots met een derde net begint, terwijl er enkele jaren geleden nog fors bezuinigd moest worden. Ik wil eerst zien wat de concrete plannen met het derde net zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.