actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2011, 20:37
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
"8 op de 10 peuters en kleuters surfen op internet"

78 procent van de peuters en kleuters surft al op het internet, zo blijkt uit een onderzoek dat de Nederlandse stichting Mijn Kind Online publiceerde.

Met de opkomst van toestellen als de iPhone en de iPad wordt het steeds makkelijker om online gaan. 90% van de ouders heeft daar geen problemen mee.

De kinderen gaan op de gemiddelde leeftijd van 3,9 jaar voor het eerst online. 5% was zelfs nog geen jaar oud bij hun eerste surfbeurt. De kinderen surfen gemiddeld 22 minuten per dag.

Voor het onderzoek werden 575 ouders ondervraagd en 35 kinderen geobserveerd.

Bron: Vandaag.be 24 maart 2011- 17:49 http://www.vandaag.be/lifestyle/632...p-internet.html

Eigen Mening: Zelf vind ik een leeftijd van 4 jaar veel te vroeg om regelmatig op het internet te surfen. Kinderen kennen de gevaren van het internet niet en klikken naïef alles aan wat ze op het scherm zien. De grote verantwoordelijkheid ligt hier bij de ouders; deze moeten hun kind altijd begeleiden wanneer het op de pc surft en ze zouden de computertijd moeten beperken tot een minimum om te beletten dat hun kind vroegtijdig verslaafd geraakt aan het internet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th March 2011, 10:55
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Ik vind 78% van de peuters en kleuters ontzettend veel. En natuurlijk wordt het met de komst van de IPhone & en IPad vele makkelijker voor kleuters. Voor je het weet zitten deze kleuters op betaalde sites. En krijg je op het einde van de maand een hele hoge factuur.. Ook kennen ze de nadelen van het internet niet en dit voor gevaar zorgen. Kinderen kunnen zich toch ook op een andere manier bezig houden? Ik begrijp niet dat de ouders dit niet erg vinden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th March 2011, 11:55
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Zelf verschiet ik hier niet van. Er zijn vele scholen die op hun website educatieve spelletjes aanbieden al beginnend vanaf de kleuterklas. Hoeveel kleuterklassen hebben al wel niet een pc in de klas?
Wel vind ik dat er een beveiliging op moet. Kinderen kennen absoluut het gevaar van het internet nog niet, kleuters zijn vaak enorm nieuwsgierig. Geef 1 verkeerd woord in en je kunt al gauw op een website komen die niet voor de ogen van kleuters bestemd is.
Als ouder kan je er wel voor zorgen dat vele websites beveiligd worden. Natuurlijk ga je nooit alle websites kunnen blokkeren.
Ook vind ik dat er inderdaad een beperking op moet komen. Even op internet spelletjes spelen kan geen kwaad maar overdrijven is niet goed. Dan is het aan de ouders om grenzen te bepalen want kleuters zelf hebben deze nog niet.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th March 2011, 12:20
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Ze beginnen tegenwoordig zo vroeg met internetten...
Ik schrok wel toen ik het artikel las. Maar ik denk dat de kinderen er wel voordeel bij hebben om al op jonge leeftijd te leren werken met een computer. Ze zullen later ook met een computer moeten kunnen werken. Al blijft ik het wel ontzettend vroeg vinden. Kleuters moeten spelen met andere kleuters. In de tuin lopen, verstoppertje spelen,... Maar met een goed begeleiding van de ouders moeten kinderen wel leren omgaan met internet en de gevaren daarvan. Maar ik vind persoonlijk dat ze daar wel iets ouder voor mogen zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th March 2011, 12:10
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik vind een kleuter nog veel te jong om op het internet te surfen. Het internet houdt toch vele gevaren in, die zelfs voor jongeren niet altijd duidelijk zijn. Ikzelf ben pas vanaf mijn 12 jaar op het internet beginnen surfen. Ik begrijp niet waarom een kind al eerder gebruik zou moeten maken van het internet, een kind hoort te spelen in de tuin en met 'gewoon' speelgoed en kan beter al die digitale zaken nog achterwege laten. Hij/zij zal later nog genoeg geconfronteerd worden met de invloed die het internet op ons leven heeft en dus zal hij/zij nog vaak in contact komen met een computer en dusdanig ook het internet.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th March 2011, 12:02
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Het sneller gebruiken van internet kan op verschillende manieren een positieve invloed hebben. De kinderen zullen sneller vertrouwd zijn met nieuwe technologie en zullen zo in de toekomst een grote bijdrage kunnen leveren aan de verdere technologische evolutie.
Het is wel zo dat deze kinderen moeten gecontroleerd worden op het gebruik van internet. Het internet bevat allerlei informatie die niet bestemd is voor kinderen.
Al bij al lijkt het mij eerder een positieve evolutie -wanneer de ouders het internetgebruik van hun kinderen in de gaten houden-.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 28th March 2011, 18:56
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Een kleuter is naar mijn mening nog veel te jong om op het internet te surfen. Als kleuter hoor je te spelen met speelgoed en niet te surfen op het internet. Ze zijn zich nog niet bewust van al de gevaren dat het internet met zich meebrengt. Wat ik ook raar vind is dat de overgrote meerderheid van de ouders daar geen probleem mee heeft. Zelf zou ik mijn kind later zeker niet stimuleren om op die leeftijd al met het internet bezig te zijn.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 30th March 2011, 10:16
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Voor mij heeft dit onderwerp een dubbel gevoel. Langs de ene kant vind ik dat kleuters en zeker peuters zeker nog niet op het internet moeten surfen. Deze kinderen zouden nog veel buiten moeten spelen, samen met de ouders koekjes bakken, gezelschapsspelletjes spelen... Zoals hieronder al een paar keer gezegd is, kennen peuters en kleuter de gevaren van het internet niet.
Langs de andere kant gaat onze maatschappij erop vooruit. Tegenwoordig moet je heel veel kennis hebben van computers en daarom kan je niet vroeg genoeg beginnen. Nu hoop ik dat de ouders van de kleuters en peuters samen met hun kinderen op een site surfen. Zo kunnen ze de kinderen leiden naar een site die geschikt is voor hun.
Kleuters en peuters komen in de kleuterschool al in aanraking met computers. De leerkrachten laten hun educatieve spelletjes spelen op het internet. Als de leerlingen dit leuk vinden, zullen ze dit thuis ook willen spelen. Wel vind ik dat de ouders moeten zeggen dat ze op heel de week maximum een uur op de computer een spelletje mogen spelen. Tijdens dat uur dat de kinderen spelen, moet er controle zijn van de ouders.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 30th March 2011, 11:51
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Ik zou er niets mee inzitten als mijn kindje af en toe op de computer zou zitten. Maar eigenlijk is dat voor niets nodig. Ik zal hen daar dan ook niet in stimuleren. Als ze daar achter moesten vragen, oke. Maar anders laat ik hen gewoon dingen doen zoals alle andere kindjes zoals bv. spelen met leeftijdsgenootjes?. En als ze dan al op het internet willen, dan zal ik als ouder er ook wel bijblijven om hem/haar de 'juiste' sites te tonen, uiteraard.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 30th March 2011, 15:48
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik ben het ermee eens dat kleuters en peuters dit enkel zouden mogen onder begeleiding van de ouders aangezien ze anders ongewild misschien worden blootgesteld aan dingen die niet geschikt zijn voor hun leeftijd. Er moet natuurlijk een tijdsgrens zijn aan het gebeuren ook, daarmee ben ik het ook eens. Maar als het, zoals hieronder voorgesteld, blijft bij één à twee uur per week onschuldige, leerrijke spelletjes, zie ik er geen graten in.

Het is waar dat kleuters in het kleuterklasje al worden verondersteld met de computer te kunnen werken. In die context vind ik dat het zeker moet kunnen; interactieve, educatieve spelletjes kunnen de 'les' opleuken, ze brengen verandering en de kindjes beseffen dat ze dit thuis ook kunnen doen wat ze meer zal motiveren om thuis verder te oefenen. Zo kunnen ze zich op jonge leeftijd al meester maken van woordjes nazeggen en kijken hoe ze eruit zien en denkspelletjes, etc.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.