actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2010, 10:08
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
66 reclamespots getest: slechts 7 liegen niet

66 reclamespots getest: slechts 7 liegen niet
90 procent valt door de mand bij Kobe Ilsen in 'Volt'

In de laatste aflevering van Volt van dit seizoen is het weer uitkijken naar de fameuze reclametest van Kobe Ilsen. 'We testen de Braun Silk Epil 7. En nee, ik verklap het resultaat nog niet.' Maar als de trend van de voorbije seizoenen aanhoudt, belooft het alweer even hilarisch als bedrieglijk te worden.
Wat waren tot nu toe je favoriete reclametests van de voorbije seizoenen?

Kobe Ilsen: 'Die van de superlijm Loctite is mijn absolute favoriet. Er kwam nogal wat bij kijken voor ik met mijn schoenen tegen het plafond plakte, maar het is ons toch maar mooi gelukt. Ik heb ook mooie herinneringen aan de VW Golf Blue Motion, die zogezegd met één tank tot in Rome zou rijden, maar ergens in het midden van de nacht vielen we stil in de Abruzzen. Zo absurd!'

Je filmpjes zijn leuk om naar te kijken, maar de realiteit is toch bedroevend: niet eens 10 procent van de reclameboodschappen klopt.

'Ik sta daar ook versteld van. Blijkbaar denken de reclamemakers dat ze de consument om het even wat kunnen wijsmaken. Pas op, ik bewonder goed gemaakte reclame. Zeker als ze ook nog eens leuk is. Maar beloof als fabrikant toch geen dingen die je niet waar kunt maken! Zo maak je reclame voor wat je niet kunt, niet voor wat je wél kunt. De bedrijven die in de Shoplijn-verkooptv adverteren, zijn daar echte kampioenen in. Maar daar gaat het om regelrechte brol die nog eens stukken van mensen kost.'

Nog nooit een proces aan je been gekregen, of boze reacties van fabrikanten?

'Die vraag krijg ik inderdaad vaak. Maar de reacties vallen best mee. We verdraaien de feiten niet, maar nemen de producenten gewoon op hun woord. Sommigen appreciëren dat zelfs. Toen we enkele weken geleden de taekwondoreclame van die tegelfabrikant naspeelden, vroeg hij zelfs of hij met enkele van zijn medewerkers in het publiek mocht komen zitten... Dat noem ik sportief.'

Toch blijft het een vreemde vaststelling dat adverteerders blijkbaar om het even wat kunnen vertellen.

'We leven blijkbaar in een land waar reclames met een te sexy toon of beeldtaal uit het straatbeeld moeten verdwijnen - denk aan de Suit Supply-campagne - terwijl geen haan ernaar kraait dat sommige bedrijven gewoon leugens vertellen.'

Welk advies zou jij de adverteerders geven?

'Voor de reclametest van Volt? Doe zo voort! Hoe extremer, hoe liever. Dan kunnen we nog enkele seizoenen doorgaan. Maar in het belang van de consument zou ik zeggen: eerlijk duurt het langst. De geloofwaardigheid van uw bedrijf of product staat of valt hiermee.'

Bron : De Standaard
__________________________________________________ _______________
Dat we niet alle reclamespotjes moesten geloven, wist ik maar al te goed. Maar dat er maar zo weinig de waarheid vertellen/tonen. Had ik nu ook weer niet verwacht. Ik vind dat je in je reclamespotjes zo realistisch mogelijk moet zijn. Het is begrijpelijk dat ze knappere mensen e.d. in de spotjes gebruiken om hun product beter te verkopen. Zolang ze maar eerlijk blijven in hun spotjes. Want net zoals Kobe Ilsen zegt: “Eerlijkheid duurt het langst”.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2010, 19:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Relevant artikel!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2010, 19:55
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Ik kijk regelmatig naar volt en het was inderdaad altijd leuk om te kijken hoe elke aflevering bijna elk product sneuvelde ten opzichte van de beloften van de producent.

Ik heb mezelf altijd afgevraagd of reclame wel 'echt' was. Wast dash witter dan een ander product, worden onze botten beter van producten als yakult, enz.

Afgelopen zomer, mede door het WK voetbal, waren de power balance bandjes ook een enorme hype. Ik geloofde echt niet in deze techniek, ik heb al mijn vrienden die het hadden uitgelachen met het feit dat ze het aandeden. Maar toen hebben ze op mij enkele tests gedaan en die bleken echt te werken. Ook in de winkel deed de verkoper testen met mij, toen deze ook bleken te werken heb ik beslist er ook 1 te kopen. Wat blijkt nu uit een reportage van volt, dat deze helemaal niet meer evenwicht bieden. Dus zelfs als men dingen bij je kan aantonen, geeft dat nog geen reden om de reclame voor 100 procent te vertrouwen.

Filmpje power balance:http://www.youtube.com/watch?v=6gIM...feature=related

Filmpje volt over dit 'fenomeen': http://www.youtube.com/watch?v=1onqsgQUb5k
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2010, 13:29
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Om verder te gaan op Jens, ik geloofde hier al langer niet in. Aangezien deze 'techniek' ooit bij paarden werd gebruikt. Dit door middel van magneten waarbij de bloeddoorstroming beter zou gaan tijdens sporten of voor andere doeleinden. Maar toen dit gebeurde was het met ontzettend veel magneten. Hoe zouden 2 minieme magneten aan het uiteinde van je arm dan iets uitmaken.
Ik heb een redelijk kritieke kijk op al deze dingen. Alhoewel het 'meelopen' en 'gevoel hebben ' een bepaald product beter te vinden is en ( mede vanwege de reclame) blijft verleidelijk.
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th December 2010, 15:27
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Ik kan op zijn minst zeggen dat ik reclame haat. Altijd worden de programma's die je kijkt doorbroken door die reclame. Ja mensen, ik weet het; zonder reclame was onze televisie er ook niet. Nu vind ik het des te frustrerender om te weten dat je misschien een halve minuut van heel die onderbrekingen de effectieve waarheid hoort..
Eigenlijk doet dit artikel mij niet zo hard schrikken omdat ik ook al zo'n flauw vermoeden had dat er heel veel niet klopte, zo weinig had ik in realiteit nu ook niet verwacht. Je hoort in sommige reclamespots wel eens de zin; 'niet tevreden? Geld terug' vallen en ik zou zeggen; 'Gelogen? Geld terug'.
Zoals hiervoor ook al gezegd geweest is; als mensen er achter komen dat wat men in een reclamespot zegt niet de waarheid is, heeft die reclamespot in mijn ogen het tegenovergestelde effect; 'het product zal wel niet werken, want wat ze zeggen is gelogen'. Hier bovenop heb ik meermaals het gevoel dat bedrijven reclame gaan voeren omdat het product niet zo goed verkoopt en dat ze een extra boost kunnen gebruiken. Dit is ook maar mijn mening, maar ik denk dat het redelijk duidelijk is dat reclame op mij persoonlijk een tegenovergesteld effect heeft. Maar zoals de jongen vanuit de reclame van Belgacom zou zeggen; 'Ma ge kunt ni zonder hé'.
En dat vind ik dan weer een geweldige reclamespot, ongeacht of het waar is of niet, want deze blijft hangen en ik weet dat men erover praat.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th December 2010, 17:09
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Ik ben wel een "fan" van reclame. Maar eerder om de Hilariteit dat deze meestal met zich meebrengt!

Maar als je twee seconden logisch nadenkt over de meeste reclame zie je dat het meestal doorgestoken kaart is. Maar toch op sommige momenten laat je jezelf dat toch vangen zoals Jens.

Gelukkig zijn er TV programma's en bedrijven zoals "Volt" en Test aankoop die zich hier mee bezig houden.

Daarom een pluim voor Test aankoop en Volt!
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th December 2010, 17:43
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik vind het niet kunnen dat de reclame bijna nooit de waarheid vertelt. Reclame is zo al storend genoeg. Ik heb zelf al vaak fouten gemerkt in reclames. Zoals bij producten om je kledij te wassen. In één tank doen ze water met kleurstof en in de andere tank water, kleurstof en een waspoeder ze dompelen twee T-shirt onder en... In de ene tank lopen de kleuren uit. Dit is niet moeilijk aangezien men er niet eens waspoeder in doet! Deze reclamespot liegt dan wel niet. Maar de consument is niet dom. Met andere woorden maak reclame die niet liegt en geen fouten vertoont. Ik heb een hekel aan reclame en nu ik weet dat de meerderheid van de reclames een leugen zijn vind ik het nog erger.

Volgens mij zijn programma's zoals volt wel goed. Zo leren mensen dat je niet alles blindelings mag vertrouwen. Mensen moeten kritisch leren kijken en logisch leren nadenken. En niet denken: 'hé dat ken ik van TV laat ik dat kopen'. Ik hoop dus ook dat volt de ogen opent van mensen die alles geloven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.