actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2016, 22:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation 'Dit is niet mijn Europa'

'Dit is niet mijn Europa'

Johan Op de Beeck


Hoe is het zover kunnen komen, dat ik van overtuigd Europeaan geworden ben tot iemand die er zijn buik vol van heeft? Op het moment dat we Europa en de eurocraten echt nodig hebben, geven ze niet thuis.


In de migratiecrisis muntten ze maandenlang uit in tergend povere besluitvorming, onbeheersbare verdeeldheid, Bancontact-lidmaatschap en vooral de duistere achterkamerpolitiek van de bondskanselier waarvoor voor wie we niet gekozen hebben, maar die ons wel van alles in de maag splitst.

Dat kon ik nog plaatsen. Realpolitik, weet u wel.

Maar de voorbije dagen werd het me te veel. Plat op de buik gaan voor de schaamteloze chantage van een despoot. Miljarden ophoesten voor een onbegrijpelijke deal. Visumcontroles afschaffen. Zaken doen met een land dat afglijdt van seculiere democratie naar islamitische dictatuur. Onderdrukking en censuur door de vingers zien. Het houdt niet op.

Ook stuitend is de steeds weerkerende klaagzang van de eigen regering – ‘we hebben grote bezwaren’, ‘we zullen dit niet zomaar slikken’ – die vervolgens gewoon doet wat haar gedicteerd wordt. Dat onze regering ermee instemt om Erdogan op de koop toe nog het lidmaatschap van de Europese Unie voor te spiegelen, is de schaamte voorbij. Europa is geen beestenmarkt. Maar toch leent het zich tot handjeklap. Zoveel vluchtelingen hier, zoveel daar. Lidmaatschap en zes miljard erboven op? Deal.

Dit heeft niets meer met democratie te maken, wel met onbekwaamheid. Krijgen we deze crisis dan echt niet zelf opgelost, ondanks alle miljarden en hoge omes? Dit plaatst levensgrote vraagtekens bij de competentie maar zeker ook bij het democratische gehalte van Europa en zijn achtbare vertegenwoordigers. Aan hen de vraag: als jullie dit Turkije bij Europa willen en in dat land onbeschaafde praktijken van perscensuur, intimidatie en sabotage van democratische oppositie dulden, wat zullen jullie dan nog toelaten? Hoezeer zullen jullie eigenlijk garant staan voor de eigen vrijheden, hier bij ons?

Dit is niet het Europa dat ons beloofd is. Dit is een farce, en een gevaarlijke bovendien. Dit maakt mensen boos, vervreemdt ons van het Europese ideaal en spreidt het bedje van de antipolitiek. Omdat er geen andere keuze is, blijf ik desondanks een Europeaan en een voorstander van Europa. Maar vergeet niet, dames en heren in Europa, de kruik gaat zolang te water tot ze breekt.

Johan Op de Beeck, Auteur, onder meer van enkele boeken over Napoleon (Manteau)


DS, 10-03-2016
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.