actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2016, 16:19
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Vlaamse daken moeten in 2020 minimum aan dakisolatie hebben

De daken van alle woningen in Vlaanderen moeten tegen 2020 een minimum aan isolatie hebben. Maar de belastingvermindering voor wie zijn dak isoleert, wordt stopgezet. Alleen wie dit jaar nog een bestelling plaatst én een voorschot betaalt, komt nog in aanmerking.

De Vlaamse minister van Energie, Bart Tommelein (Open VLD), wil inzetten op betere renovaties van woningen om de energieprestaties te verbeteren. In 2020 moeten alle daken verplicht een minimum aan dakisolatie hebben. De Vlaamse regering bouwt daarom langzaam de financiële steun af. Tommelein lanceerde ook het woord “benoveren”, wat staat voor “beter renoveren.” Het Vlaams Energieagentschap gaf daarom de brochure “Ik Benoveer” uit.

“De cijfers tonen aan dat er nog heel wat werk is om onze drie miljoen woningen in Vlaanderen klaar te maken voor de toekomst”, aldus de minister. “De helft is namelijk ouder dan 40 jaar en momenteel wordt hiervan slechts 0,7 pct per jaar gerenoveerd.

Het doel van de Vlaamse overheid is een sterke verhoging van de renovatiegraad. Zo wordt de economische activiteit van de brede bouwsector ook gestimuleerd, waardoor de werkgelegenheid en de economische groei een positieve evolutie kunnen doormaken.”

Een van de concrete maatregelen die Tommelein introduceert om sneller te renoveren is het afschaffen van de dubbele ondersteuning van dakisolatie. “Vandaag kun je zowel een premie als een fiscaal voordeel krijgen als je je dak laat isoleren door een aannemer. De Vlaamse regering heeft er tijdens de afgelopen begrotingsbesprekingen voor gekozen om de belastingvermindering, die een dubbele ondersteuning is aangezien er ook premies zijn, stop te zetten.”

Wie zijn bestelling nog dit jaar plaatst, ten laatste eind 2016 een voorschot stort en ten laatste 31 december 2017 de factuur betaalt, zal nog van de belastingvermindering kunnen genieten. “We voorzien dus een overgangsperiode, maar de boodschap is duidelijk: wacht niet langer om je dak te isoleren.”

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161008_02508579
Datum: 8/10/2016

Eigen mening: Ik vind het zeker gegrond dat men hierop een minimum gaat stellen. Wat me wel zorgen maakt, is dat men de belastingvermindering abrupt stopt. Vele mensen kunnen niet zomaar een heel dak laten isoleren, laat staan dat we veel centen overhouden maandelijks. Het wordt voor de jonge adolescenten alsmaar moeilijker om iets te kunnen kopen. Vaak wanneer een huis binnen hun budget past, zijn er nog een aantal zaken niet in orde waar ook nog een hele hoop geld in geïnvesteerd moet worden. Neem nu bijvoorbeeld dakisolatie. Zoals in het artikel aangegeven, is dit op vele plaatsen nog niet aanwezig volgens de minimumnorm die opgesteld is. Dat men hiervoor geld voorziet, vind ik dan zeker ook niet slecht, maar dat men het nu publiek maakt en daarbij ook meteen vermeld dat je heel snel moet zijn of je krijgt geen belastingvermindering, dat vind ik een beetje dubbel. Uiteindelijk moeten gezinnen ook sparen voor zulke investeringen.

Ik zie een kleine vergelijking met vroeger. De investeringen die vroeger gedaan zouden worden, met name zonnepanelen, zouden ook fiscaal voordelig zijn. Hoewel dit niet echt een verplichting was, kreeg je hierop ook heel veel voordelen. Als je nu, vandaag de dag zonnepanelen wil plaatsen, dan betaal je jezelf blauw, want de overheid komt niet meer, of nauwelijks, tussen. Het enige verschil met de dakisolatie is dat er wel degelijk een minimum is opgesteld en dus elk huis hieraan zal moeten voldoen om wettelijk in orde te zijn.

Laatst aangepast door Emiel.D*uyts : 8th October 2016 om 16:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.