actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2010, 09:18
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Verbod op samenscholing in Antwerpse wijk 2060

Verbod op samenscholing in Antwerpse wijk 2060

• zaterdag 13/11/2010
• Bron: www.destandaard.be

ANTWERPEN - Antwerpen wil binnenkort met een samenscholingsverbod de drugsdealers en -gebruikers in de wijk 2060 van straat halen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen zaterdag.
'We hopen in december met het samenscholingsverbod naar buiten te komen', zegt burgemeester Patrick Janssens (SP.A). 'Op deze manier willen we niet alleen de drugsdealers, maar ook de gebruikers verder onder druk zetten. Want die laatste groep houdt de criminaliteit en de overlast mee in stand.'

De burgemeester sluit niet uit dat er nog andere initiatieven komen om de criminaliteit in de buurt aan te pakken. 'Maar alleen met repressie komen we er niet. Daarom zullen ook de projecten om drugsverslaafden uit hun milieu te halen, worden uitgebreid.'

Een verbod op samenscholing geeft me toch altijd een dubbel gevoel, in dit geval is dat zeker niet anders. Langs de ene kant zal het samenscholingverbod er inderdaad voor zorgen dat drugsdealers en – gebruikers onder druk komen te staan, waardoor ze min of meer van straat “weggehaald” worden en er een daling van de criminaliteit en de overlast in de wijk 2060 zal komen. Langs de andere kant is en blijft het een vorm van repressie, een beperking van vrijheid, en dus gaat het bijgevolg in tegen de democratie, waardoor het toch wel ergens een mes is dat langs twee kanten snijdt. Bovendien ben ik het met Patrick Janssens eens dat dit verbod op zich niet voldoende is: er zullen altijd wel manieren zijn om drugs te dealen of aan drugs te raken, dus denk ik dat deze maatregel slechts een beperkte inpak zal hebben. Is het bovendien niet mogelijk dat dit de problemen alleen maar verschuift in plaats van ze werkelijk aan te pakken? De kans zit er immers zeker en vast in dat de drugsdealers en –gebruikers nu gewoon een andere wijk zoeken om hun praktijken verder te zetten. Projecten om drugsverslaafden uit hun milieu te halen, lijken mij dus effectiever. Hierbij lijkt het mij nuttig als men niet enkel curatieve, maar ook preventieve projecten zou opstarten. Zo kan men zowel proberen de bestaande drugsverslaafden te behandelen, onder andere door hen uit hun milieu te halen, als dat men met sensibiliseringscampagnes de drugsverslaafden van morgen zou moeten proberen aan te spreken, bewust te maken en te voorkomen. Al bij al lijk het mij dus dat een samenscholingsverbod slechts een beperkt effect heeft en dat dit dus zeker vergezeld moet gaan van preventieve en curatieve projecten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2010, 10:05
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
ik denk inderdaad ook dat het probleem enkel verschoven zal worden. De dealers en gebruikers gaan toch gewoon op zoek naar een andere wijk.
Ik ga volledig akkoord met Charlotte als ze spreekt over preventief werken. Misschien is het nodig om meer straathoekwerkers in te zetten...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2010, 12:35
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Ik ben akkoord met de voorgaande meningen. Dit verschuift enkel het probleem. Ze gaan wel op zoek naar een andere wijk.
Als je dit toch wil doorvoeren zal het gepaard moeten gaan met preventieve projecten, zoals Nelleke bijvoorbeeld aangeeft: meer straathoekwerkers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.