actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2007, 10:10
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Koningin deelt 242 giften uit

artikel van www.standaard.be
zondag 18 februari 2007

Koningin deelt 242 giften uit

Vorig jaar hebben 1.576 burgers een brief gestuurd naar koning Albert, koningin Paola of een ander lid van de koninklijke familie met de vraag om financiële hulp. 242 van hen kregen effectief ook een cheque toegestuurd uit het ,,Hulpfonds van de Koningin''.
De jongste drie jaar steeg het aantal bedelbrieven telkens lichtjes: in 2004 waren het er 1.539, in 2005 al 1.561 en in 2006 dus 1.576. VLD-kamerlid Guido De Padt verzamelde de gegevens via een parlementaire vraag aan eerste minister Guy Verhofstadt. Van al die aanvragen wordt er ongeveer één op zes gehonoreerd: in 2004 kregen 242 briefschrijvers een cheque, het jaar nadien 261 en vorig jaar opnieuw 242.

Het gaat telkens om eenmalige giften, die om en bij de 200 euro bedragen. ,,We delen doelbewust een klein bedrag uit'', zegt de woordvoerder van het koninklijk paleis. ,,Het gaat om punctuele hulp voor mensen die door een samenloop van omstandigheden bijvoorbeeld geen eten of medicijnen meer kunnen kopen. Die kleine som betekent ook een vorm van morele ondersteuning.''

Om te bepalen wie van de briefschrijvers voor een gift in aanmerking komt, vraagt het Paleis altijd een sociaal onderzoek bij het OCMW van de woonplaats van de betrokkene. Kamerlid Guido De Padt, ook OCMW-voorzitter in Geraardsbergen, heeft daar zijn bedenkingen bij. ,,Slechts één aanvraag op zes wordt gehonoreerd. Dat betekent dat de OCMW's veel verloren werk verrichten, zonder dat ze daarvoor vergoed worden.''



Bedenking:

De bedenking die kamerlid Guido De Padt maakt, maak ik mij ook. Bovendien vind ik het wel een heel vreemde vorm van hulp. 'Schrijf maar naar de koning, dan kan je geld krijgen.' Mensen die het misschien veel moeilijker hebben en niet op het 'idee' komen of analfabeet zijn vallen weer maar eens uit de boot. Ik vind het anders dan bijvoorbeeld gaan aankloppen bij het OCMW. Daartoe heeft iedereen recht én kans...

En dan nog: naar aanleiding van dit bericht zal het koningshuis wel heel wat meer post krijgen. Met gevolg: nog meer werk ...
Of is dit alles de bedoeling? Positieve aandacht en het koningshuis als weldoener?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.