actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2016, 19:42
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Hervorming lerarenopleiding moet jongeren bewust voor carrière leerkracht doen kiezen

De Vlaamse regering heeft gisteren de hervorming van de lerarenopleiding goedgekeurd. Die moet er onder meer voor zorgen dat het beroep van leerkracht een duidelijke en positieve keuze wordt, ook voor wie op 18 jaar aan een master begint.

Lerarenopleidingen kunnen momenteel worden gevolgd aan drie instellingen: universiteiten, hogescholen en centra voor volwassenenonderwijs (CVO's). Vanaf 1 januari 2019 zal dat enkel nog mogelijk zijn aan een universiteit of hogeschool. De expertise van de CVO's zal wel worden gebruikt in het hoger onderwijs.

Nieuw is voorts de 'educatieve master' die jongeren kunnen aanvatten na het middelbaar. Jongeren die leerkracht willen worden moeten nu nog een master volgen en een afzonderlijke lerarenopleiding. "We willen dat jongeren op 18 al een bewuste keuze kunnen maken voor leraar. Nu kan je die niet maken op het moment dat je naar de unief gaat", zegt onderwijsminister Hilde Crevits.

Alle lerarenopleidingen zullen daarnaast worden versterkt met extra aandacht voor zaken als diversiteit, anderstaligheid en kansarmoede. De opleidingen focussen op zowel generatiestudenten (jongeren die uit het secundair komen) als zij-instromers (kandidaten die uit de arbeidsmarkt komen). Om de instroom te versterken, komt er een verplichte, maar niet-bindende, toelatingsproef.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/h...iezen-ba1dee83/

Datum: 26/03/2016

Eigen mening: De Vlaamse regering heeft de hervorming van de lerarenopleiding goedgekeurd. Met deze hervorming willen ze ervoor zorgen dat het beroep van leerkracht een duidelijke en positieve keuze wordt. Momenteel als je aan de universiteit gaat studeren en je wil leerkracht worden, moet je eerst nog een master en een afzonderlijke lerarenopleiding volgen. Door de hervorming is het mogelijk dat jongeren na het middelbaar een educatieve master kunnen volgen en kunnen ze dus bewust de keuze voor een lerarenopleiding maken. Ik vind het heel goed dat ze dit gaan invoeren. Heel wat jongeren weten zeker dat ze leerkracht willen worden en willen ook aan de universiteit gaan studeren, maar nu moeten ze langer studeren om uiteindelijk leerkracht te kunnen worden. Ik denk dat dit heel wat jongeren afschrikt en ze er daardoor niet voor kiezen om leerkracht te worden. Door deze educatieve master zal er ook meteen meer aandacht gehecht worden aan het leerkracht zijn, wat ik heel goed vind. Studenten zullen zo beter voorbereid zijn om later aan de slag te kunnen gaan als leerkracht.

Wat ik ook zo goed vind aan de hervorming is dat er een verplichte, maar niet-bindende, toelatingsproef komt. Studenten kunnen op deze manier al een beter beeld krijgen van deze opleiding en of ze deze aankunnen. Ik vind het ook wel goed dat deze proef niet bindend is, want zo kan elke student toch nog de keuze maken of hij/zij deze opleiding wil volgen of niet, onafhankelijk van het resultaat. Iemand die hier niet voor geslaagd is, maar het wel echt wilt, weet dan dat hij/zij heel goed zijn best gaat moeten doen om zijn/haar droom toch waar te maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2016, 17:23
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Ik ben het helemaal eens met de mening van Jill. Ik vind dit absoluut een goed idee. Studenten die een niet-bindende toelatingsproef moeten uitvoeren, kunnen zo al zien hoe ver ze staan en of het echt iets voor hen is. Ze krijgen hierdoor een beeld over de lerarenopleiding waar ze zich de drie komende jaren met 100 procent voor moeten inzetten. Als een student hier niet voor slaagt, ligt de beslissing nog steeds in zijn of haar eigen handen! Ook het integreren van de lerarenopleiding in een masteropleiding vind ik een goed idee. Als ik volgend jaar zou moeten starten, zou ik dit zeker doen! De studenten kunnen hun masteropleiding volgen terwijl er onmiddellijk linken gelegd worden naar de praktijk. Persoonlijk denk ik dat dit ook beter is, dan achteraf nog een jaar enkel te focussen op de pedagogische didactiek. Als dit direct gekoppeld wordt aan de theorie is dit veel efficiënter en duidelijker naar mijn mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.