actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 17:22
Eline.V*anacker Eline.V*anacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 30
Thumbs down “Rode Kruis moet veiligheidsvoorschriften voor asielcentrum respecteren”

Burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte (sp.a) eist dat het Rode Kruis de veiligheidsvoorschriften voor het asielcentrum in de Asiat-site beter naleeft. Het is al de tweede keer op korte termijn dat Bonte een besluit heeft opgemaakt waarin hij vaststelt dat deze voorschriften niet worden gerespecteerd. Dit asielcentrum opende begin oktober de deuren en biedt plaats aan 124 vluchtelingen.

“Het Rode Kruis weigert vooralsnog bezoekers aan dit centrum te registreren, zoals staatssecretaris (voor Asiel en Migratie, nvdr) Theo Francken de asielcentra voorschrijft. Ik wil dat hier werk wordt van gemaakt. In Vilvoorde wordt het centrum immers geconfronteerd met vijandigheid vanuit extreemrechtse racistische hoek. Onder vluchtelingen die ons land binnenkomen, bevinden zich bovendien mogelijk teruggekeerde Syrië-strijders”, aldus Bonte.

De burgemeester spreekt van “een groot probleem”, maar wil niet vooruitlopen op maatregelen die hij zal nemen als er niet wordt ingegaan op zijn eis.

An Luyten van het Rode Kruis laat in een reactie weten dat overdag wel degelijk geregistreerd wordt wie het centrum binnen- en buitengaat, maar ze geeft toe dat dit ‘s nachts niet gebeurt. “Van elke bezoeker die overdag binnenkomt, wordt een kopie genomen van de identiteitskaart en genoteerd welke persoon hij bezoekt, weer weggaat en dergelijke. ‘s Nachts is er weliswaar iemand aanwezig, maar doen wij die registratie niet omdat wij er van uitgaan dat er dan niemand op bezoek komt. Het is voor een relatief klein centrum als Vilvoorde qua personeelsinzet ook bijzonder moeilijk haalbaar voor ons”, aldus Luyten.

Het Rode Kruis zit donderdagnamiddag samen met Bonte en kabinetsleden om een consensus te vinden.

Bron: De Standaard, 9/12/2015
Mijn mening: Ik vind dat het Rode Kruis de veiligheidsvoorschriften moet naleven. Een asielcentrum dient voor mensen die vluchten op te vangen. Deze mensen hebben het moeilijk en ze vluchten om een reden. Het kan zijn dat sommige vluchtelingen Syrië-strijders zijn maar ook deze mensen vluchten om een reden, ze vragen hulp. Het kan choquerend overkomen maar deze mensen worden gecontroleerd aan de grens en ze hebben een reden om te vluchten. Waarom zouden ze vluchten als ze het daar goed hebben? Ik vind dat men overdag en s'nachts moet registeren wie er binnenkomt en wie er gaat. Dit is een plicht die ze moeten uitvoeren.

Laatst aangepast door Eline.V*anacker : 9th December 2015 om 17:24. Reden: Ik zag dat er nog enkele foutjes instonden i.v.m. spelling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.