actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2012, 14:04
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Apple computers slachtoffer van virus

Meer dan 600.000 Mac computers wereldwijd zijn besmet met een virus dat hackers toegang geeft tot het besturingssysteem.
Het virus vermomt zich als een update van een programma, maar heeft kwalijke gevolgen voor wie het downloadt. Het virus is al bekend sinds februari maar het duurde tot woensdag alvorens Apple software aanbood die het probleem moet verhelpen. Wie dit niet downloadt, blijft kwetsbaar.

Het is de eerste keer dat Macs op grote schaal last hebben van virussen. Het doorbreekt het beeld dat de producten van Apple immuun zijn voor virussen.

De meeste slachtoffers van het virus bevinden zich in de Verenigde Staten.

Bron: GVA

Eigen mening: Duidelijk een teken dat het besturingssyteem Apple niet veilig is tegen virussen en/of hackers. Er zijn inderdaad antivirusprogramma's die zulke virussen tegenhouden, maar geloof nooit dat deze ALLE virussen tegenhouden. De technologie van vandaag evolueert zo snel dat het onmogelijk is om een programma te ontwikkelen dat alle virussen herkent. Tegen dat dit programma op de markt komt zijn er alweer nieuwe virussen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2012, 10:06
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
De enige reden dat men dacht dat Apple-toestellen immuun zijn voor virussen, is omdat wereldwijd nog steeds het meest Windows gebruikt wordt en bijna alle virussen die geschreven worden, speciaal geschreven worden voor Windows (en dus niet op andere besturingssystemen werken).
Dit heeft dus een vals veiligheidsgevoel gegeven, waar men nu de gevolgen van moet dragen jammer genoeg.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th April 2012, 10:20
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Hier vind ik dat Giani wat kort door de bocht gaat... Apple is wel degelijk een veelgebruikt computersysteem en de Mac OS X wordt wel degelijk veel gebruik op wereldbasis (oke niet zoveel als Windows maar zoek maar een professionele fotograaf die geen Mac OS X gebruikt) De reden dat er slechts 1 virus (of ondertussen een klein handje vol virussen) is gevonden op Mac OS X is volgens mij de gedachtegang rond het besturingssysteem.
Windows heeft een structuur die werkt volgens het principe van trail-and-error. Apple heeft een veel complexer toch logischer besturingssysteem gemaakt. Voor hackers is de trail-and-error methode veel interessanter, hij (of zij) probeert namelijk op die errors een andere , nieuwe, trail tevoorschijn te toveren.
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th April 2012, 10:54
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Toen ik vier jaar geleden in de aula rondkeek, zag je bijna niemand met een Apple computer. Als je dat nu doet, zie je er vaak verschillende! Deze computers zijn in opmars en dat heeft een goede reden. Ik heb zelf een MacBook en moet zeggen dat deze voor dagelijks gebruik veel aangenamer werkt dan mijn Windows computer.
Mijn Mac hapert haast nooit, terwijl je bij een Windows computer minstens één keer per week de Task Manager moet openen om een gecrasht programma te sluiten.
Sinds ik Mac-gebruiker ben heb ik nog geen enkele keer problemen gehad in verband met virussen, terwijl ik mijn Windows computer niet zou durven verbinden met het internet zonder een actieve firewall. Uiteraard zijn virussen op alle computers mogelijk, maar Apple computers hebben hier veel minder (bijna geen) last van in vergelijking met Windows computers.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th April 2012, 14:53
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Citaat:
Orgineel gepost door Koen.Luyten
Hier vind ik dat Giani wat kort door de bocht gaat... Apple is wel degelijk een veelgebruikt computersysteem en de Mac OS X wordt wel degelijk veel gebruik op wereldbasis (oke niet zoveel als Windows maar zoek maar een professionele fotograaf die geen Mac OS X gebruikt) De reden dat er slechts 1 virus (of ondertussen een klein handje vol virussen) is gevonden op Mac OS X is volgens mij de gedachtegang rond het besturingssysteem.
Windows heeft een structuur die werkt volgens het principe van trail-and-error. Apple heeft een veel complexer toch logischer besturingssysteem gemaakt. Voor hackers is de trail-and-error methode veel interessanter, hij (of zij) probeert namelijk op die errors een andere , nieuwe, trail tevoorschijn te toveren.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat Apple op dit moment weinig gebruikt word. Ik bedoel maar dat Windows heel lang het overgrote deel van de gebruikers voor zich nam en dat daardoor zo goed als alle geschreven virussen voor Windows-systemen bedoeld waren. Maar door de opmars van de Apple-producten die ondertussen al een tijdje bezig is, hebben de mensen de gevolgen ondervonden van het valse veiligheidsgevoel dat ze hadden. Ik geef je dus gelijk dat Apple aan het inlopen is op Windows, wat er dus tot geleid heeft dat ook hiervoor nu een virus geschreven is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th April 2012, 21:37
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Zelf ken ik niet zoveel van besturingssystemen. Wat ik wel weet, is dat Apple producten een enorme opmars kennen. Dan spreken we niet enkel over de MacBooks, maar ook over iPhones, iPods, ...
Je hoort inderdaad veel meer over virussen die zich verspreiden over de Windows besturingssystemen dan over virussen op Apple computersystemen. Dit neemt niet weg dat er geen virussen rondgaan op deze computers.

Aan diegenen die informatica studeren, mijn excuses mocht ik ergens in dit stuk tekst een fout gemaakt hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.