actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2013, 10:45
e*len.brosens e*len.brosens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 58
Groeiend Vandalisme Tegen Kerken

GROEIEND VANDALISME TEGEN KERKEN

Dinsdag, 10 december 2013

BRUSSEL (KerkNet/Kathpress) – Aartsbisschop Dominique Mamberti, de secretaris voor de relaties met de andere staten van de Heilige Stoel, heeft eind vorige week zijn bezorgdheid uitgesproken over het toenemende vandalisme tegen kerken en christelijke begraafplaatsen in Europa. Tijdens de raad van ministers van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE).

In 2012 waren er in Duitsland alleen al 414 aanvallen tegen christenen en christelijke instellingen, waaronder 4 gevallen van vandalisme tegen begraafplaatsen en 19 tegen kerken. Bijkomend waren er nog 16 inbraken in kerkgebouwen. In Groot-Brittannië, de koploper in Europa, werden in 2012 in totaal 1.543 aanvallen tegen christenen en christelijke instellingen geregistreerd, in Zweden waren er 258.

Mamberti waarschuwt dat het toenemende geweld een illustratie is van de groeiende onverdraagzaamheid en discriminatie van christenen. “Terwijl wij tot voor kort dachten dat die slechts voorkomt in landen die geen lid zijn van de OVSE.”
(Kerknet)

Bron: http://www.kerknet.be/actua/nieuws_...nieuwsID=119131

Mening:
Ik wist wel dat er vandalenstreken werden uitgehaald op kerkhoven en dat er wel eens werd ingebroken in kerkgebouwen. Dat gebeurde zelfs in de gemeente waar ik woon.
Dit artikel heeft me toch werkelijk geschokt. Ik wist niet dat het vandalisme tegen de kerk en tegen de christenen zo erg was. De cijfers die hier vermeld worden zijn gewoonweg overweldigend.
Ik begrijp niet dat men zoiets kan doen. Dit heeft volgens mij niets te maken met het al dan niet gelovig zijn. Ik snap niet dat men in staat is grafzerken te vernielen. Alle gelovigen en ook atheďsten hebben toch respect voor de overledenen. Waar is het respect voor de christelijke overtuiging? Ieder mens heeft toch recht op vrijheid van godsdienst.
Vernielingen op kerkhoven, vernielingen van kerststallen, inbraken in kerken, … vind ik een vorm van criminaliteit. Ik hoop écht dat zulke praktijken stoppen en dat men vandalen op heterdaad kan betrappen. Volgens mij moeten politie en overheid er dan ook alles aan doen om deze vorm van criminaliteit te bestrijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.