actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 22:44
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Bart De Wever: ‘Er is geen alternatief, deze regering moet lukken’

N-VA-voorzitter en Antwerps burgemeester Bart De Wever trok donderdagavond op een congres van werkgeversorganisatie Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland van leer tegen de weerstand die de regering ondervindt bij haar hervormingsplannen. ‘Er moet 11 miljard bespaard worden. Het begrotingstekort flirt met de grens van 3 procent. We staan voor de grootste uitdaging sinds de Tweede Wereldoorlog’, zei hij.

Eerst kreeg de politieke oppositie ervan langs van de Antwerpse burgervader. ‘Ik word er horendol van dat de oppositie blijkbaar altijd al een pasklaar antwoord had op problemen zoals over het budget, de loonkost of de opwarming van de aarde. Blijkbaar waren er slechts enkele pijnloze hervormingen nodig.’

De Wever wijst op grote uitdagingen met 11 miljard euro besparingen, de hoge faillissementsgraad en een negatieve handelsbalans. ‘We moeten terugkeren naar de realiteit. We staan voor de grootste uitdaging sinds de Tweede Wereldoorlog. Deze regering is tegen die achtergrond gevormd en zij moet lukken. Er is geen alternatief, tenzij het Franse, met een economie die de dieperik ingaat en een bevolking die verarmt.’

De Wever trok van leer tegen de sociale oppositie die de regering de afgelopen maanden en weken krijgt, waar hij herinnert aan de recente stakingsacties: ‘We zagen de opgestoken vinger van de syndicaten, met op kop de voormalige kabinetschef van de voormalige premier, die zich solidair kwam verklaren met deze stakers. Ik hoop dat dat soort beelden tot de vage herinneringen behoort van 2019’. Samen met de vakbonden kreeg ook ‘de meeste media’ ervan langs. ‘Zij schilderen mij af als een sociaal-economische sadist, die de mensen pijn wil doen.’

In de zaal zat ook premier Charles Michel, voor wie hij een boodschap had: ‘Er breekt een unieke periode aan met vijf jaar zonder verkiezingen. U hebt de ambitie een ommekeer te brengen waar we later de vruchten van kunnen plukken. Ik wens u veel volharding en goeie moed, maar u zal die nodig hebben.’

De Wever stelde het deficit weg te willen werken door ‘enkel en alleen’ te snoeien in de uitgaven, door de lasten te doen dalen voor zowel werkgever als werknemer “met een echte taxshift en een echte indexsprong’. Ook moet voor hem ‘eindelijk de pensioenhervorming ingezet worden die de impliciete schuld vermindert’. De Wever benadrukt tegelijkertijd de noodzaak van sociale correcties. Hij noemt als voorbeeld de 100 procent van de welvaartsenveloppe die de regering nu toekent. ‘Dat was onder de vorige regering nooit het geval’.

Bron: De Standaard, 4/12/2014

Mening:
Het is een heel bedrag dat men wil besparen, het lijkt haast onmogelijk. Maar blijkbaar zijn de wonderen de wereld nog niet uit, en wil Bart De Wever toch zijn plannetje doorvoeren. Ondanks de stakingen ziet hij het nog volledig zitten. Ik snap ergens ook zijn standpunt, er staat geen enkele burger achter hem en dat kan voor frustraties werken. Maar het is wel logisch dat er bijna niemand achter de keuze staat. Zoveel besparen kan voor problemen zorgen, en dan spreek ik over de stakingen en de vakbonden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.