actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2012, 18:54
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
N-VA: "Knip- en plakwerk dat Vlaamse spaarder treft"

Oppositiepartij N-VA is niet onder de indruk van het federale begrotingsakkoord. Kamerfractieleider Jan Jambon spreekt van "knip- en plakwerk dat vooral de Vlaamse spaarder treft". Volgens de N-VA schuift de federale regering de nodige saneringen voor zich uit en slaat ze de Europese aanbevelingen om te hervormen in de wind.

"De Vlaamse spaarder verarmt: hij krijgt nauwelijks rente, maar hij moet er wel meer belastingen op betalen. De Vlaamse middenklasse moet het dus ontgelden."

"De regering beweert dat ze 3,4 miljard euro bezuinigt, maar niets is minder waar", zegt Jambon. "Ze heft voor 1,2 miljard euro nieuwe belastingen en neemt voor 1,8 miljard euro eenmalige maatregelen. Die 1,8 miljard zal volgend jaar opnieuw gezocht moeten worden. Di Rupo schuift de saneringsoperatie voor zich uit."

Peanuts
"Ook de bedrijven zijn de dupe: er wordt hen een lastenverlaging van 300 miljoen euro in het vooruitzicht gesteld: peanuts, te meer omdat daar een lastenverhoging van 450 miljoen euro tegenover staat. Dat is toch geen relance!", zegt de N-VA'er.

"De Europese aanbevelingen om sociaal-economisch structurele hervormingen door te voeren, worden opnieuw aan de kant geschoven", zegt Jambon. "Dit is bric ŕ brac waar weinig visie achter zit. Wij twijfelen aan de impact op lange termijn. Je kan hier toch niet spreken van een echte relancebeleid?"

Eigen mening:
Zoals verwacht geeft de N-VA zijn ongezouten mening op de begroting waar het kernkabinet zolang voor heeft samen gezeten. Zoals verwacht zeg ik want N-VA heeft hier niet aan kunnen meewerken en dan geven ze altijd commentaar. Nee ik ben absoluut niet tegen N-VA en geef ze voor een groot stuk ook gelijk. Is dit inderdaad wel zo rooskleurig als ze het doen laten lijken. Een lastenverlaging voor arbeid van 300 miljoen euro is inderdaad veel te weinig om effectief te kunnen concurreren. We blijven hier achter staan op onze buurlanden. En daartegenover staat dan een lastenverhoging van 450 miljoen euro dat betaald zal worden door de middenklasse. Jammer genoeg vind ik dit dus niet doordacht genoeg en lijkt het mij te weinig om effectief iets te veranderen op gebied van concurrentieel niveau. Langs de andere kant is de begroting wel goed, want ze proberen ze op te stellen om de koopkracht niet te doen dalen. Als mensen moeten inleveren is het nooit goed, en als ze meer moeten betalen al zeker niet. Maar alles is beter dan een job te verliezen, en zonder deze maatregelen zouden er nog veel jobs sneuvelen. Dan zijn we echt onze koopkracht aan het verliezen. Ik heb gemengde gevoelens bij deze begroting, langs de ene kant moeten we blij zijn met het oog op arbeid, langs de andere kant vind ik het nog te weinig om te spreken van een degelijke begroting om ons land uit deze crisis te kunnen trekken.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...der-treft.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.