actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2011, 17:06
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Thumbs down Waarom ging Cameron tegen de stroom in?

David Cameron is veruit de meest besproken man na de voorbije eurotop in Brussel. Zijn veto tegen een verdragswijziging liet Groot-Brittannië geïsoleerd achter. Waarom sloot hij zichzelf uit?Het is de eerste keer sinds zijn toetreding tot de Europese Unie in 1973 dat Groot-Brittannië geweigerd heeft om een akkoord van dergelijke grote omvang te tekenen. Iron Lady Margaret Thatcher stond ook bekend voor haar weerstand tegen meer Europese inmenging, maar zelfs zij zette uiteindelijk haar handtekening onder de afspraken die de EU vormgaven.Wat bezielde Cameron? ‘Wat werd voorgesteld, gaat in tegen de belangen van Groot-Brittannië en dus stemde ik niet in’, klonk zijn uitleg na het opstellen van de slotverklaring op de eurotop.

City of London
Concreet: Cameron was naar Brussel afgezakt om er meer vrijstellingen te bekomen voor Groot-Brittannië, dat altijd al een buitenbeentje is geweest binnen de Europese Unie. De Britse premier wilde het als volgt aanpakken: hij zou instemmen met de verdragswijziging die de Duitse bondskanselier Angela Merkel voorstelde, maar alleen op voorwaarde dat het Britse financiële centrum, de City of Londen, gevrijwaard zou worden van strengere Europese regelgeving zoals de financiële taks op transacties. De Londense zakenwereld is immers van levensbelang voor de Britse economie. Ze neemt een groot deel van de belastinginkomsten voor haar rekening.Maar Cameron ving bot – met name de Franse president Nicolas Sarkozy wees de Britse eisen van de hand - en dus hield hij vast aan zijn veto tegen de verdragswijziging, met het totale isolement tot gevolg. Alle andere 26 lidstaten van de EU toonden zich immers wel bereid om een begrotingspact te vormen, buiten een verdragswijziging om.

'Who do you think EU are?'
Merkel liet na de top optekenen dat ze liever een ‘ja’ had gehoord van Groot-Brittannië, maar dat de nodige maatregelen om de euro te redden ook zonder de Britten genomen konden worden. Sarkozy vroeg zich luidop af: ‘Wij moeten ons toch niet verontschuldigen omdat we onze munt willen redden?’
De starre houding van Cameron kan op weinig begrip rekenen in Europa, maar zal in zijn thuisland op veel applaus onthaald worden. Euroscepticisme scheert hoge toppen in Groot-Brittannië. Populaire kranten toonden zich alvast verontwaardigd over het gedrag van Sarkozy, die geen hand wou geven aan Cameron. ‘Who do you think EU are?’, kopt de tabloid The Sun op zijn website.
Labour, de grootste oppositiepartij, toont zich wel kritisch. Leider Ed Miliband betreurt het isolement waarin Groot-Brittannië nu terechtgekomen is en verwijt Cameron dat deze er niet in geslaagd was om nog voor de top allianties aan te gaan met andere landen.

Tweederangsland
In Groot-Brittannië werd verwacht dat de koers van Cameron de coalitie tussen diens Conservatieven en de meer eurogezinde Liberal Democrats van Nick Clegg onder druk zou zetten. Maar dat lijkt niet te kloppen. Vicepremier Clegg zou de strategie van de Britten op de eurotop op voorhand uitgestippeld hebben met Cameron en steunt nu diens beslissing om zijn veto te gebruiken.
Binnen Cleggs partij zijn er echter ook heel wat tegenstanders van de werkwijze van de premier. Ze vrezen het isolement en het bijbehorende gebrek aan inspraak van Groot-Brittanië wanneer Europa belangrijke beslissingen neemt die hoe dan ook de hele EU zullen beïnvloeden. Eentje ‘feliciteerde’ Cameron met zijn lidmaatschap binnen de tweederangslanden van de EU.

Het buitenbeentje
Cameron maakte alvast duidelijk dat hij zijn beslissing zal blijven verdedigen, hoewel hij erkent dat het isolement risico’s inhoudt. ‘Groot-Brittannië zal zijn houding verdedigen door te benadrukken dat de instellingen van de EU niet gebruikt mogen worden om nieuwe fiscale regels op te leggen.’ Zonder garanties op vrijwaring zou een verdragswijziging de eurolanden in staat hebben gesteld om de Britse belangen te ondermijnen, klinkt het.
Deze nieuwe episode doet hier en daar de vraag rijzen of de Britten nog wel een plaats hebben binnen de Europese Unie. Hun uitzonderingspositie is alleszins weer extra in de verf gezet. Londen maakt geen deel uit van de eurozone en van de Schengenruimte en was er doorheen de jaren wel in geslaagd om uitzonderingen te bekomen inzake sociale regels en de Europese grondrechten. Groot-Brittannië geniet bovendien al jaren van een korting op zijn bijdrage aan de Europese begroting.Cameron wees vrijdag een breuk af. 'Het lidmaatschap is in ons belang en zolang dat het geval is, zal ik het lidmaatschap steunen', zei hij.

Bron:
DS 9 december 2011
( http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111209_235 )

Mijn mening:
Ik vind persoonlijk dat men Groot-Brittannië niet echt een waardig lid van de EU kan noemen, aangezien zoals men in het artikel vermeldt, Groot-Brittannië vaak niet mee deed met de EU. Denk maar aan de euro die ze nog steeds niet hebben, dit is toch het handelsmerk van de EU? Hoe kan je jezelf dan een volwaardig lid noemen?
Ik vrees doordat Cameron niet akkoord gaat met de verdragswijzigingen hij veel kritiek zal krijgen. Het is toch normaal dat iedereen zijn steentje moet bijdragen, iedereen wordt even veel belast en daar moet geen uitzondering op gemaakt worden volgens mij.
Tevens vond ik de reactie van President Sarkozy ongepast om Cameron geen hand te geven, mensen moeten respect voor elkaar blijven hebben zelfs als hun meningen verschillen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2011, 20:18
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
The Conservatives -What's in a name- zijn nu eenmaal erg conservatief als het gaat om zogenaamde 'bemoeienissen' van de EU, iets wat ze in het verleden al meerdere malen hebben getoond.
Wat hadden Merkel en Sarkozy nu eigenlijk verwacht? Dat David Cameron zou ingaan tegen zijn eigen partij(standpunten)?

Het is al langer bekend dat Cameron een smerig politiek spel aan het spelen is in eigen land om coalitieleider Nick Clegg van de Liberal Democrats blok te zetten.
Wat ik echter in het artikel lees, dat Vicepremier Clegg de strategie van de Britten op de eurotop op voorhand uitgestippeld zou hebben, kan ik bijna niet geloven.
Hier gaat Clegg gewoon resoluut in tegen zijn eigen standpunten en de standpunten van diens partij. De geloofwaardigheid van de Lib Dems daalt elke dag meer een meer, en ligt ondertussen gevoelig dicht bij het vriespunt. Hoe kan deze man in Sheffield, zijn eigen constituency, nu nog met opgeheven hoofd rondlopen?
Misschien kan Nick Clegg de oorspronkelijke slogan van de Lib Dems veranderen van 'Change that works for you' naar 'Vote Lib Dem, get Tory'... komt toch al een stuk geloofwaardiger over.

Great Britain is altijd al een soort 'buitenbeentje' geweest in de EU, en dat is nu dus niet anders.
De gevolgen van het isolement kunnen maar beter gering zijn. Cameron, en in het bijzonder Clegg, zouden wel eens snel een single ticket kunnen krijgen van hun kiezers.

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat men Groot-Brittannië niet echt een waardig lid van de EU kan noemen, aangezien zoals men in het artikel vermeldt, Groot-Brittannië vaak niet mee deed met de EU. Denk maar aan de euro die ze nog steeds niet hebben, dit is toch het handelsmerk van de EU? Hoe kan je jezelf dan een volwaardig lid noemen?

Het is volgens mij niet de bedoeling dat we in de EU gaan streven naar conformiteit. De euro kan dan wel het handelsmerk van de EU zijn, de Pound Sterling is en blijft toch iets wat The United Kingdom of Great Britain typeert.

Citaat:
Tevens vond ik de reactie van President Sarkozy ongepast om Cameron geen hand te geven, mensen moeten respect voor elkaar blijven hebben zelfs als hun meningen verschillen.

Toont de ware aard van Sarkozy. Dat van een kleine jongen die boos wordt als hij zijn zin niet krijgt. Sterke leider is dat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.