actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 13:29
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
"Ondraaglijk psychisch lijden uit de wet schrappen zou een stap terug zijn"

Open Vld en sp.a zien geen reden om de euthanasiewet terug te schroeven, ondanks de oproep van 65 professoren, psychiaters en psychologen om de mogelijkheid op euthanasie wegens ondraaglijk psychisch lijden uit de wet te halen. "Zelf meester zijn van je eigen leven en een stuk ook over je eigen dood, is iets waar ik als liberaal 100 procent achter sta", zegt Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten.

In een open brief die vandaag in De Morgen verscheen , roepen de ondertekenaars de regering op de euthanasieregels aan te passen. De afgelopen twee jaar was telkens sprake van ongeveer 50 mensen die overleden na euthanasie op basis van ondraaglijk psychisch lijden. "Wij zijn gealarmeerd door de toenemende banalisering van euthanasie op grond van psychisch lijden alleen", luidt het.

De ondertekenaars zijn niet tegen euthanasie, maar vinden dat ongeneeslijkheid bij psychisch lijden niet objectief kan worden vastgesteld. "Je mag niet vergeten dat een uitzichtloos gevoel eigen is aan bijvoorbeeld iemand in een depressieve fase", zegt professor klinische psychologie Ariane Bazan (ULB). "Bij deze patiënten zegt de wetenschap dat niet zozeer de verschillende therapieën, maar wel de robuustheid van de behandelende therapeut bepalend is. Dat betekent dat je eigenlijk maar alle mogelijke kansen hebt benut als je alle mogelijke therapeuten hebt geprobeerd."

Wilsverklaring
"Ik zie niet meteen een reden om de wet aan te passen", reageerde Open Vld-voorzitster Rutten in 'De ochtend' op Radio 1. Ze benadrukt dat het om heel complexe en langdurige psychiatrische gevallen gaat, en niet om een depressie. "Die twee debatten aan mekaar koppelen, is veel te kort door de bocht", luidt het.

Net als Kamerlid Karin Jiroflée (sp.a) wijst ze erop dat zelf kunnen beschikken over je leven, mensen vaak opnieuw opnieuw kracht en perspectief geeft. "Veel mensen stellen een wilsverklaring op omdat het hen rust geeft", weet Jiroflée. Ook volgens haar "verliezen de auteurs uit het oog dat het allemaal ging om mensen die allerlei therapieën hebben doorlopen en al jaren in de psychiatrie zitten".

Ze merkt ook op dat het taboe rond psychisch lijden aan het verdwijnen is en er meer over wordt gepraat. Ondraaglijk psychisch lijden uit de wet schrappen, zou voor de sp.a'ster dan ook een stap terug zijn in het hele debat.

Op het kabinet van minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) wilde men geen commentaar kwijt. Het gaat om een ethische kwestie, waarover de minister het debat aan het hele parlement wil laten, luidt het.

Bron:
De Morgen - 08/12/2015
http://www.demorgen.be/binnenland/-...-zijn-bc23ac24/

Mening:
Na het lezen van de open brief van de professoren begrijp ik de tegenspraak van Open Vld-voorzitster Rutten nog beter. Ik vind niet dat we de wet moeten afschaffen voor mensen die ondraaglijke psychische problemen hebben. Zeker niet voor de personen die al verschillende therapieën hebben ondergaan. Het is voor hen even moeilijk om te leven met een aanhoudend psychisch probleem dan leven met een ongeneeslijke ziekte, denk ik. Ik denk dat dit uiteraard niet te vergelijken valt met een ongeneeslijke ziekte, maar ik denk wel dat er een aantal gelijkenissen zijn. Zo geraken de mogelijke behandelingen bij een psychisch probleem ook na een tijd 'op', net zoals de behandelingen bij een zware ziekte 'op' geraken. Na een tijd zijn er gewoon geen ander mogelijkheden meer om een persoon verder te helpen, daarom denk ik dat er bij sommige mensen geen andere uitweg is voor hen om voor euthanasie te kiezen.

Laatst aangepast door Eline.A*riaensen : 8th December 2015 om 13:47.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.