actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2013, 07:18
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Sigaretten mogen niet meer zichtbaar zijn in de winkel

Sigaretten mogen niet meer zichtbaar zijn in winkel

Twee jaar na de invoering van het rookverbod op café, brengt Volksgezondheid een nieuwe bazooka in stelling tegen tabak. Als het van de diensten van minister Onkelinx afhangt, wordt het strafbaar om sigaretten te verkopen aan minderjarigen én mag de rookwaar straks niet langer zichtbaar zijn in de winkel.

Omdat het aantal rokende Belgen, na een sterke daling in de jaren 80 en 90, sinds 2004 stagneert en de sigaret ook bij jongeren populair blijft, legt Volksgezondheid een plan op tafel om de gezondheidswet te verstrengen. De krant Het Laatste Nieuws kon de voorstellen inkijken en stelde vast dat ze verder gaan dan alleen het optrekken van de leeftijdsgrens van 16 naar 18 jaar.

Zo wordt het verboden om *tabak aan de man te brengen via sigarettenautomaten en *verliezen ook nachtwinkels en alle handelszaken met een *oppervlakte vanaf 400 m˛ hun verkooprecht. Alleen tabaks*winkels, dagbladhandelaars, kleine buurtwinkels en shops aan benzinestations *blijven *gespaard. Al zullen ze hun *sigaretten bijna letterlijk onder de toonbank moeten verkopen. "De rookwaar moet aan het zicht van de consument onttrokken worden", luidt het in de nota. Distributiefederatie Comeos is furieus. "De oppervlakte van het verkooppunt als criterium nemen, is pure discriminatie", klinkt het. Het kabinet-Onkelinx zegt dan weer dat het slechts om ideeën gaat.

Bron: Het laatste nieuws, woensdag 2013/11/06


Mening
Ik vind dit toch wel een zeer bijzonder initiatief. Toch vind ik het een goed teken dat sigaretten niet meer zichtbaar verkocht mogen worden. Ik denk dat er strengere maatregelen in België komen omdat dit ook al zo in in New York. Ik vind het goed dat de wet verhoogt want 18 - jarige jongeren zijn meestal van de middelbare school af, tenzij ze in het begin van het jaar verjaren. Zo blijft de sigaret, als iedereen zich aan de wet houd, toch al weg van de scholen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2013, 21:30
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind dit ook een zeer bijzonder initiatief. Of het ook effectief is daar heb ik mijn twijfels over. Er gaan niet minder rokers zijn omdat de rookwaar niet meer in het zicht liggen. De bevolking weet heel goed dat er rookwaar verkrijgbaar is. Waarom zouden we deze dan uit het zicht moeten leggen? Ik denk echt niet dat dit een oplossing is tegen het roken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2013, 14:15
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Sigaretten mogen niet meer zichtbaar zijn in de winkel

Dit voorstel maakt weer eens duidelijk hoe vaak roken wel niet in de actualiteit komt. Dat sigaretten ongezond zijn zal niemand nog tegenspreken. De bewijzen liegen er niet rond en het staat vaak met choquerende foto’s afgebeeld op de verpakkingen. Op de televisie en andere reclamespots en advertenties worden nergens nog sigaretten gepromoot.
Dit nieuwe voorstel geeft mij een dubbel gevoel. Langs de ene kant vind ik het zeer goed dat men probeert om jongeren weg te houden van sigaretten, langs de andere kant gaat het er voor mij over. Roken is niet gezond en het moet zeker niet aangemoedigd worden, maar diegene die dan toch bewust kiezen om toch te roken, waarom moeten zij dan steeds gestraft worden. Sigaretten worden nog steeds duurder, in cafés mag er niet meer gerookt worden.. Waarom moet het voor die mensen dan nog moeilijker worden om sigaretten te verkrijgen? Dat er in cafés niet meer gerookt mag worden vind ik een goede maatregel vanuit het standpunt dat iedereen de keuze heeft om te roken of om niet te roken. Dus naar mijn mening moet er een ruimte zijn waar er niet gerookt wordt, zodat de niet-rokers geen last ondervinden van de rokers.
Toch vind ik deze nieuwe maatregel een beetje overdreven. Roken is ongezond, daar kunnen we niet naast kijken, teveel alcohol drinken is ook ongezond, moeten we dan alle alcohol ook achter de toonbank gaan verstoppen? Dan mag een nachtwinkel binnenkort alleen nog fruit en water verkopen (energiedranken, alcohol, chips… zijn immers ook ongezond). Dit is misschien heel cru uigedrukt, maar daar komt het bij mij op neer. Iedereen weet dat chips niet gezond is, dat alcohol gevaarlijk kan zijn en dat roken ongezond is. Dus moeten we roken zeker niet promoten, maar waarom verstoppen? Als je wilt dat echt iedereen stopt met roken, dan moet je roken gewoon verbieden… Ik vind dat we zelf de vrije keuze hebben, als je veel alcohol wilt drinken, dan doe je dat, maar dan moet je de gevolgen er zelf van dragen.
En net zoals Charlotte zegt, denk ik dat mensen wel weten dat er sigaretten zijn, ongeacht of ze uitgestald staan of niet. Daarnaast denk ik dat het zeer onpraktisch is om alle sigaretten achter de toonbanken te verstoppen. Daar is vaak niet genoeg plaats voor en bovendien worden de wachtrijen aan de kassa dan alleen maar langer. Als de mensen zelf een pakje uit de automaat nemen, hebben ze onmiddellijk het juiste pakje en moeten de verkopers hier niet meer naar zoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.