actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2016, 13:48
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Kilometerheffing voor vrachtwagens moet 750 miljoen opbrengen

Kilometerheffing voor vrachtwagens moet 750 miljoen opbrengen

Op 1 april treedt in België de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in werking, ondanks enkele technische problemen. Met het systeem willen de drie gewesten meer het gebruik dan het bezit van een vrachtwagen belasten en buitenlandse vrachtwagens laten meebetalen voor het gebruik van onze wegen.

De jaarlijks opbrengst van de heffing wordt geraamd op 750 miljoen euro. Het systeem werd woensdag voorgesteld door Viapass, de interregionale overheidsinstantie die het systeem zal coördineren en controleren. Opmerkelijk: geen van de drie aangekondigde gewestministers van Mobiliteit - Christophe Lacroix (Wallonië), Pascal Smet (Brussel) en Ben Weyts (Vlaanderen) - was aanwezig op de persconferentie.

‘OBU’ voor alle binnen- en buitenlandse vrachtwagens

Het dossier kent een lange voorbereiding. Er is jaren gediscussieerd over de beste methode. In 2011 sloten de drie gewesten een samenwerkingsakkoord over de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat akkoord werd nadien verder uitgewerkt.

Vanaf vrijdag 1 april zullen alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

Volgens Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, is voor de start gerekend op zo’n 350.000 gebruikers. Dat aantal zou na een jaar oplopen tot 600.000. In totaal worden er 800.000 OBU’s geproduceerd. Die zijn volgens Schoups al beschikbaar.

Tolwegen in Wallonië

Het tolwegennet komt grotendeels overeen met dat van het Eurovignet. In Wallonië zijn er tolwegen toegevoegd om sluipverkeer te vermijden. De kaarten met tolwegen staan op www.viapass.be/nl/downloads .

De naleving van de heffing zal gecontroleerd worden via 40 vaste portieken op de grote verkeersassen, 22 mobiele camera’s en 40 controlevoertuigen van de gewesten. De boete bedraagt 1.000 euro per overtreding.

Kritiek

Er was kritiek opgedoken over onnauwkeurige registraties door het systeem. Zo zouden gebruikers ook tol aangerekend krijgen voor parallelwegen of parkings die in de buurt van tolwegen liggen. Dat levert dan foute facturen op. 'Die problemen zijn er inderdaad', geeft Viapass-topman Schoups toe. 'Gebruikers kunnen dat soort foute aanrekeningen altijd signaleren. We zullen dat dan controleren en als het klopt, zal de gebruiker vergoed worden', aldus Schoups.

Schoups counterde ook de kritiek van fiscalist Michel Maus. Die had de kilometerheffing bestempeld als illegaal. 'De kilometerheffing is juridisch voldoende onderbouwd', zo maakt Schoups zich sterk.

De Standaard
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160330_02209985

Eigen mening: Ik vind het een goede zaak dat de kilometerheffing er komt voor vrachtwagenchauffeurs. Zij zijn tenslotte de grootste vervuilers en zij zorgen met hun zwaar vervoer voor de meeste schade op onze wegen. Dat ook de buitenlandse vrachtwagens mee betalen voor de goede staat van onze wegen vind ik maar normaal. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt, wat ik een goede zaak vind. Ook enorm positief aan dit artikel vind ik dat er tolwegen zijn toegevoegd in Wallonië, het is mooi te horen dat ons land zo samenwerkt. Een negatieve keerzijde is misschien dat het enorm duur wordt voor bedrijven met veel vrachtverkeer. En of het ook echt 750 miljoen euro gaat opbrengen zullen we nog moeten afwachten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2016, 22:19
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Positief of negatief?

Het is net zoals Alina heeft vermeld, noodzakelijk om een goede samenwerking te realiseren wanneer je dit soort van idee effectief zal doorvoeren. Momenteel denk ik dat er nog te vaak manieren zullen gevonden worden om deze kilometerheffing te onderduiken. Er zullen zo bijvoorbeeld meer vrachtwagens (die minder gaan wegen) gebruikt worden om de heffing niet te moeten betalen. Het is dan aan de bedrijven om te bekijken of dit effectief de moeite waard is.

Wanneer blijkt dat een bedrijf er een betere zaak aan doet door twee lichtere vrachtwagens aan te schaffen, dan zal het voor hen ook niet lang duren om deze beslissing door te voeren. Dit zal dan op zijn beurt weer schadelijker zijn voor het wegennet of voor het milieu. Ook stel ik mezelf vragen bij het feit hoe de vrachtwagens gewogen zullen worden.

In het artikel staat zelf vermeld dat er nog technische problemen in het systeem zijn. Ik stel mezelf dan de vraag of het effectief nuttig zal zijn om het systeem, met mankementen, al in werking te stellen. Ik vrees ook dat de economie van België hierop achteruit zal gaan. We staan reeds bekend als een enorm duur land, wat mogelijke handelspartners misschien wel afschrikt, zeker wanneer het binnenlands transport zo duur zal worden.

Kortom: Ik denk dat het een goed initiatief is om zowel milieu als het wegennet te beschermen. Er zijn aan het plan zowel negatieve elementen verbonden als positieve, maar nu is het aan België om deze tegenover elkaar te zetten en te bekijken wat er uit de bus komt. Ik ben wel van het principe dat een systeem vooraf volledig probleemloos moet zijn voordat men hiermee van start gaat. Ook vind ik dat België eerst iets aan zijn wegen moet doen, voordat men effectief een heffing hierop zou mogen vragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.