actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2015, 09:10
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Dreigingsniveau in België naar niveau 3 opgetrokken

Dreigingsniveau in België naar niveau 3 opgetrokken

Het dreigingsniveau voor grote evenementen in België, sportief of cultureel waar veel mensen samenkomen, is opgetrokken van 2 naar 3 (op een schaal van 4), zo blijkt uit een nieuwe evaluatie van het OCAD. De Nationale Veiligheidsraad heeft hier zaterdagavond kennis van genomen, maakt premier Charles Michel bekend. Hierdoor zou het leger kunnen worden ingezet bij dergelijke evenementen, aldus de eerste minister.
'Als gevolg van deze beslissing zal de analyse van deze evenementen geval per geval gebeuren, voor wat betreft het veiligheidsniveau, meer controles of het sturen van extra patrouilles', aldus Michel.

De Nationale Veiligheidsraad kwam zaterdagavond al voor de tweede keer dit weekend bijeen, na de terreuraanslagen in Parijs van vrijdagavond. Het onderzoek naar die aanslagen is ook uitgebreid naar ons land. Minstens drie landgenoten zijn omgekomen bij de aanslagen.

Extra controles

Op de vergadering zaterdagavond werden een aantal beslissingen die 's ochtends door het kernkabinet zijn genomen, bevestigd. Het gaat dan om extra controles aan de grens met Frankrijk maar ook op luchthavens en in stations, de oproep aan de Belgen om niet naar Parijs te reizen indien niet strikt noodzakelijk, meer waakzaamheid en beveiliging bij lokale evenementen en de bescherming van Franse belangen in ons land.

De regering zal volgende week, op initiatief van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, bijkomende maatregelen aankondigen in de strijd tegen het terrorisme. Sinds de aanslagen in Parijs begin dit jaar en de evenementen in Verviers, zijn al een twaalftal maatregelen geleidelijk in voege getreden. De regering plant nu versterking voor de strijd tegen Syriëstrijders (foreign fighters) en de registratie van reisgegevens (Passenger name record of PNR).

Zondag zijn er nog contacten gepland met de veiligheidsdiensten. Het is niet uitgesloten dat de Nationale Veiligheidsraad opnieuw bijeenkomt. 'We blijven alert, uur na uur, met de verschillende veiligheidsdiensten die rapporteren over hun verdere analyses', aldus de eerste minister.

Bron: De Standaard (15 november 2015), via http://www.standaard.be/cnt/dmf20151114_01970773

Mening:
Ik vind het belangrijk dat ook wij in België extra veiligheidsmaatregelen nemen tegen mogelijk terrorisme. Wat ik echter vreemd vind, is dat men alleen maar de grote, belangrijke gebouwen en evenementen extra zal bewaken. In Parijs gebeurde de aanslag op een concertzaal waarvan ik nog nooit eerder had gehoord. Bovendien waren er ook nog eens aanslagen met bommen nabij kleine restaurantjes, dus ook hier doet IS dit. Vandaar dat ik denk dat men ook extra alert moet zijn bij kleinere gelegenheden. Het kan zijn dat de IS-strijders net willen dat de grote evenementen bewaakt worden, zodat zij kunnen toeslaan tijdens meer lokale festiviteiten waar veel mensen samenkomen. Naar mijn mening moet de regering hier toch ook rekening meehouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.