actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2015, 08:50
Ben.P*eters Ben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 54
De Wever: "Schaf de Senaat af en investeer dat budget in Staatsveiligheid"

De Wever: "Schaf de Senaat af en investeer dat budget in Staatsveiligheid"

N-VA-voorzitter Bart De Wever reageert in de Gazet van Antwerpen op de aanslagen in Parijs. Hij stelt onder meer voor de Senaat af te schaffen en de middelen door te schuiven naar de Staatsveiligheid. "Als ik vaststel dat de eerste plenaire zitting van de Senaat wordt vervangen door een receptie voor Charles Aznavour, dan zeg ik: schaf die Senaat af en investeer dat budget in de versterking van onze Staatsveiligheid".
De Wever reageert weinig verbaasd dat Brussel en met name Molenbeek genoemd worden. Volgens hem zijn de politiediensten er te versnipperd en staat Brussel "lang niet zo ver als Antwerpen". "Brussel is het zwarte gat qua opvolging van moslimextremisten. Het is evident dat al die verschillende politiezones daar moeten fuseren. Maar dat moet u aan de Franstalige politici vragen."
De Wever staat achter de uitspraken van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon: "Ik wil niet het zoveelste conflict veroorzaken met de Brusselse burgemeester Yvan Mayeur (PS), maar Brussel is nog vele jaren verwijderd van goed beleid. Molenbeek moet dringend worden opgekuist, met de grove borstel."
De Wever verwijst ook naar de inspanningen in Antwerpen: "Wij hebben zowel bij de politie als in de administratie teams die hierop werken en die een goed zicht hebben op de toestand. We hebben inmiddels ook het eerste terrorismeproces tegen Syriëgangers van heel Europa achter de rug. En er vertrekken vrijwel geen radicalen meer vanuit Antwerpen. Onze radicalen zitten in Syrië of in de gevangenis."

Bron: De Morgen, 16 november 2015, 08:34,
De Wever: "Schaf de Senaat af en investeer dat budget in Staatsveiligheid"

Mening:
Zoals meneer De Wever zegt, moeten er nog veel inspanningen gebeuren in het Brusselse vooraleer er gesproken kan worden van een functionele en daadkrachtige controle op vlak van (moslim)extremisme. Het fuseren van alle verschillende politiezones zou daar natuurlijk bij helpen, om dat spreekwoordelijke zwarte gat waar De Wever over spreekt te vullen. Het gaat inderdaad nog jaren duren, maar ik opper voor een functionele reformatie doorheen de politiezones, in plaats van puur en alleen te gaan voor 'de grove borstel' zoals gezegd door De Wever. Met Brussel aangewezen als zowel de hoofdstad van het politieke Europese bolwerk, als de hoofdstad voor het extremisme kan dit leiden tot een conflict: waarom is de meest onveilige hoofdstad op vlak van rekrutering eveneens de hoofdstad waar het merendeel van belangrijke Europese organen zit? Er moet iets gebeuren waardoor de betrouwbaarheid terug op punt komt te staan, want zoals het nu is kan het enkel in het nadeel werken van België en op zijn beurt weer voor Europa. Dit kan nog jaren duren, maar ik vrees dat het sneller zal moeten gebeuren indien we ijveren voor een concrete controle op al de extremistische bolwerken. Indien dit niet snel gebeurt, zullen we de komende paar jaar meer horen van extremisme dat groeit in streken zoals Molenbeek. Aangezien extremisme en de vluchtelingenproblematiek de twee grootste Belgische en Europese problemen zijn, vind ik dat er snel werk van gemaakt moet worden met gezamenlijke Europese inspanningen en ook lokale inspanningen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.