actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2015, 11:42
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Francken heeft weinig begrip voor houding Geraardsbergen

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) betreurt de weigering van Geraardsbergen om asielzoekers op te vangen. Open Vld-burgemeester Guido De Padt houdt al weken voet bij stuk. Hij kan rekenen op begrip van partijgenoot en vicepremier Alexander De Croo.

“Waar je nood aan hebt, is een draaiboek voor de gemeenten. Voor heel veel gemeenten is dit een absoluut nieuwe situatie die zij vroeger niet kenden en ze weten soms niet goed waar ze aan toe zijn”, zo reageerde De Croo voor aanvang van het kernkabinet op vragen over zijn Geraardsbergse partijgenoot. “Ik denk dat alle gemeenten in ons land nood hebben aan meer begeleiding.”

“Een draaiboek zou niets oplossen”, reageert Francken echter. “Dat is eigenlijk gewoon uitleg over hoe je eraan begint. Dat staat los van de beslissing of je het wil doen.”

“Ik ben daar nog niet vaak geweest”

De staatssecretaris betreurt de weigering van Geraardsbergen, dat als enige Vlaamse gemeente - naast het piepkleine Herstappe - weerstand blijft bieden tegen de komst van asielzoekers. Zeker als je weet dat gemeenten als Vilvoorde, die het op meerdere fronten moeilijk hebben, wel bereid zijn tot extra inspanningen. “Ik ben er nog niet vaak geweest (in Geraardsbergen, red.). Maar vergeleken met Vilvoorde? Ik denk dat dat nog van een andere grootteorde is, eerlijk gezegd.”

Van een verplicht spreidingsplan is voorlopig geen sprake en Francken is ook niet van plan Geraardsbergen te verplichten asielzoekers op te nemen. “Het is een vrijwillige oproep”, merkte hij nog op. “Dus als hij dat niet wil, dan moet hij dat niet doen. Maar ik mag daar wel mijn mening over hebben, denk ik.”

Bron: De Standaard, 13/11/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151113_01968274

Mijn mening: Ik snap het standpunt van Theo Francken in deze situatie wel. Iedere stad moet helpen bij de spreiding van de vluchtelingen en dus ook Geraardsbergen. Al heb ik ook wel begrip voor de reactie van Open VLD, het is moeilijk voor de steden om vele vluchtelingen op te vangen omdat er wel degelijk een gebrek aan ervaring is in deze situatie volgens mij. De vluchtelingenstroom moet dringend aangepakt worden want de situatie wordt steeds erger. Ik vind dat Europa niet goed zijn werk heeft gedaan om de spreiding van de vluchtelingen te voorzien en eveneens de vluchtelingenstroom af te zwakken.

Laatst aangepast door Neal.M**ulemans : 13th November 2015 om 11:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2015, 21:15
Thomas.Wynants Thomas.Wynants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Retie
Posts: 57
Ik heb weinig of geen begrip voor de houding van Guido De Padt. De Padt gaf namelijk aan dat er al veel personen aanwezig zijn in zijn stad die een uitkering / leefloon genieten. Hierin doelt De Padt, dat als hij vluchtelingen moet opvangen, en deze worden erkend, dat deze vluchtelingen in zijn stad kunnen blijven wonen en ze dus vroeg of laat ook een uitkering kunnen ontvangen. Wat hij vergeet te vermelden is dat een privéfirma, zonder inmenging van een stad, vluchtelingen kan opvangen waar ze willen. In hotel, in een vakantiedomein, in campings, in leefcontainers, .... . Moesten ze daarna erkend worden als vluchteling / asielzoeker en uiteindelijk ook een leefloon / uitkering kunnen ontvangen zullen deze middelen ook vanuit zijn stad moeten komen.
Ik heb dus het gevoel dat De Padt zich er eenvoudig vanaf wil maken. Jammerlijke zaak vind ik dat aangezien alle andere gemeenten wel moeite doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.