actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2013, 10:04
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
New York wil hogere minimumleeftijd aanschaf sigaretten

New York wil hogere minimumleeftijd aanschaf sigaretten

Jongeren in de Amerikaanse stad New York kunnen binnenkort mogelijk geen sigaretten meer aanschaffen. De stad overweegt de minimumleeftijd voor het kopen van sigaretten te verhogen naar 21 jaar. Dat meldden Amerikaanse media.

Het plan komt uit de koker van Thomas A. Farley van de gezondheidsraad en voorzitter Christine Quinn van de gemeenteraad. Zij stelden maandag voor de leeftijd voor de aanschaf van de tabaksproducten gelijk te trekken met de leeftijd waarop alcohol kan worden aangeschaft. Het bezitten of roken van sigaretten zou overigens niet illegaal worden voor mensen jonger dan 21. Bewoners van de stad kunnen nu op hun achttiende nog sigaretten kopen.

Betuttelend
De gemeenteraad houdt volgende maand hoorzittingen over het voorstel. Volgens pleitbezorgers van de leeftijdsverhoging steekt 80 procent van de rokers hun eerste sigaret op voordat ze 21 worden. Tegenstanders vinden de maatregel betuttelend. New Yorkers zijn al langer gewend aan strenge antirookmaatregelen. Zo mogen ze geen sigaretten meer opsteken in openbare plaatsen, zoals stranden, parken en restaurants. Burgemeester Michael Bloomberg stelde vorige maand voor om winkeliers te verplichten tabaksproducten uit het zicht van klanten te bewaren. Dat zou onder meer moeten voorkomen dat kinderen worden blootgesteld aan reclames van de tabaksindustrie.

Frisdrank
Maatregelen die de gemeente wil nemen om de gezondheid te bevorderen, kunnen niet altijd op instemming rekenen. Zo vernietigde de rechter vorige maand het besluit om de verkoop van bekers frisdrank met een inhoud groter dan 480 milliliter te vernietigen. New York heeft beroep aangetekend tegen het vonnis.

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...igaretten.dhtml, 23 april 2013

Eigen mening:
Persoonlijk ben ik er ook tegen dat jongeren al op vroege leeftijd sigaretten kunnen kopen. Hier in België staat de leeftijd ook op 16 jaar. Dit is een leeftijd dat jongeren puberen en graag experimenteren. Ze zullen dus ook de stap zetten naar het kopen van sigaretten. En eenmaal ze het een keer geprobeerd hebben, is de stap naar een verslaving ook niet veraf meer. In dat opzicht kan ik erg goed volgen dat men in New York de minimumleeftijd wil optrekken. Zo kan er volgens mij al heel wat verslavingen bij jongeren tegengegaan worden. Toch betwijfel ik of het echt zou helpen. Het is ook niet moeilijk om via via aan sigaretten te geraken. Jongeren die echt willen experimenteren en eens een sigaret willen roken, zullen dat ook kunnen doen. Zelfs al zijn ze niet 21 jaar en kunnen ze niet zelf naar de winkel stappen. Er is dus zeker een dubbele kant aan het verhaal, vind ik. Ook is het zo dat jongeren graag doen wat bij wet verboden is. Dus wanneer ze op hun 16e nog geen sigaretten mogen kopen, zullen ze dit toch proberen, denk ik. Dit geeft namelijk een kick. Daarbij vind ik ook wel dat de grens van 21 jaar erg hoog ligt. Of het dus een goed idee is, weet ik niet. Ik vind ergens ook wel dat de jongeren niet te betuttelend behandeld moeten worden. Ze zullen wel leren dat roken slecht is, wanneer ze het een keer geprobeerd hebben. Ik heb er dus een dubbele mening over.

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 23rd April 2013 om 10:10.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2013, 10:13
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Het is een goed initiatief om de minimumleeftijd te verhogen voor het kunnen aankopen van sigaretten. Het principe is goed, maar de jongeren zullen hoe dan ook aan hun sigaretten kunnen geraken. Datzelfde fenomeen zie je ook bij de verkoop van alcohol. Ginder mag je pas alcohol kopen vanaf je 21 jaar, maar toch geraakt iedereen eraan als hij dit echt wil. je moet gewoon iemand kennen die oud (en blijkbaar niet wijs) genoeg is om voor jou naar de winkel te gaan en de sigaretten en de drank aan te kopen. Ik vrees dat het niet zo eenvoudig zal zijn om hiervoor een gepaste maatregel te vinden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd April 2013, 17:28
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Ik vind het geen slecht idee om de minimumleeftijd om sigaretten te kunnen kopen op te trekken naar 21 jaar. Op die leeftijd heb je al wat meer verstand en ga je beter nadenken over je acties. De impulsieve beslissing om een sigaret te roken zal op die leeftijd veel minder groot zijn.
Hier in België moet je zestien jaar zijn om sigaretten te kunnen kopen. Dat is eigenlijk nog veel te jong om te roken. Ikzelf heb ook jaren gerookt en ben sindsdien echt een antiroker. Ik ben er op veel te jonge leeftijd mee begonnen, maar toen kon je als veertienjarige nog gewoon sigaretten kopen. Dat zou niet mogen.
Gelukkig is de leeftijd in België al opgetrokken tot zestien jaar, maar het zou nog hoger mogen. Het gaat ten slotte over je gezondheid!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.