actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2013, 20:25
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Wereldwijd lijden 165 miljoen kinderen aan ondervoeding

Wereldwijd lijden 165 miljoen kinderen aan ondervoeding

Wereldwijd lijdt één op de vier kinderen onder vijf jaar aan ondervoeding. Dat betekent een rem op hun ontwikkeling, zo meldt VN-kinderfonds Unicef in een rapport.

De cijfers van Unicef zijn ontnuchterend: 165 miljoen kinderen worden door ondervoeding geremd in hun ontwikkeling. Dat kan al het geval zijn in de baarmoeder, waardoor ze te klein op de wereld komen en hun hersenen niet volledig volgroeid zijn. Een achterstand in de eerste 1.000 dagen -vanaf de baarmoeder tot het tweede levensjaar- kan zo goed als nooit meer ingehaald worden, zo luidt het in het rapport, dat maandag voorgesteld werd op een tweedaagse conferentie in Dublin in het kader van het Ierse EU-voorzitterschap.

"Onderontwikkeling vernietigt het potentieel van een kind en verijdelt ook de kansen op ontwikkeling van een land", zo zei Unicef-directeur Anthony Lake.

Volgens het rapport is een op de drie kindersterftes te wijten aan ondervoeding. Drie vierde van de getroffen kinderen leven in Zuid-Azië en het zuidelijke deel van Afrika. Verscheidene landen zoals Ethiopië, Rwanda, Haïti en Peru hebben volgens Unicef met gerichte maatregelen al vooruitgang geboekt.

Op de conferentie, die vooral focust op het verband tussen de klimaatverandering en ondervoeding, wordt later ook nog de voormalige Amerikaanse vicepresident Al Gore verwacht. De voormalige Ierse presidente Mary Robinson zei net voor de start van de conferentie al dat klimaatverandering "miljoenen mensen in hongersnood stort".

Bron: De Morgen, 15/04/2013, http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...ervoeding.dhtml

Commentaar:
1 op 4 kinderen onder de 5 jaar die lijden aan ondervoeding. Naar mijn mening is dit een enorm aantal. Niet alleen de ondervoeding op zich is erg voor de kinderen, maar deze ondervoeding veroorzaakt ook vele kindersterftes. Ik vind dat er iets aan gedaan moet worden. Dit is misschien wel makkelijker gezegd dan gedaan, maar als iedereen een beetje bijdraagt, kan dit toch lukken? Dit doet me beseffen dat wij heel verwend zijn wat betreft voeding. Ik denk dat we hier vaak niet bij stilstaan, maar we moeten blij zijn dat we elke dag een goede maaltijd kunnen eten. Ik denk dat wij ook veel eten weggooien en dat is zonde, wij gooien het eten weg en in andere landen is er te weinig eten. Hopelijk komt er in de toekomst verandering en daalt het aantal kinderen die aan ondervoeding lijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.