actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2013, 10:21
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Wachtlijst gehandicaptenzorg slinkt maar blijft boven 20.000

Wachtlijst gehandicaptenzorg slinkt maar blijft boven 20.000
woensdag 10 april 2013, 06u57

20.852 personen met een handicap wachten op de juiste zorg of een persoonlijk assistentie budget (PAB). Dat blijkt uit de jongste, zesmaandelijkse cijfers van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). In vergelijking met een jaar geleden staan er 1.203 personen minder op de wachtlijst, zo staat woensdag in Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.


Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen zal eerstdaags de cijfers (van 12 december 2012) vrijgeven, maar ze raakten bekend uit een schriftelijke vraag van LDD-fractieleider Lode Vereeck.

Op 18 maart 2012 - de eerste ‘Dag van de Zorg' - wachtte een recordaantal van 22.055 personen met een handicap op de juiste zorg of een persoonlijk assistentiebudget. Een jaar later is die wachtlijst met 1.203 zorgvragen geslonken tot 20.852 mensen met een zorgvraag, waaronder 15.000 ‘dringende vragen'.

De Vlaamse regering maakte in de periode 2010-2013 118,8 miljoen euro extra vrij voor deze sector, wat vruchten afwerpt. Dit bedrag komt boven op de 1,3 miljard euro basisdotatie die het VAPH jaarlijks ontvangt.

Uit de cijfers blijkt dat het aantal mensen dat door het VAPH ondersteund wordt, jaarlijks gevoelig stijgt: van 3.609 in 2003 tot 8.274 in 2011 en 11.207 vorig jaar. Hiervoor worden twee redenen gezien: de extra middelen en het feit dat er werk wordt gemaakt van de implementatie van het Perspectiefplan 2020, wat er toe moet leiden dat met de bestaande middelen meer personen met een handicap worden ondersteund.

‘Ondanks de extra investeringen en volgehouden inspanningen van minister Vandeurzen, blijft er een structureel probleem', vindt Lode Vereeck. ‘Door de krappe budgetten moeten het VAPH en de koepels van de gehandicaptenzorg zich nu meer bezig houden met een correcte verdeling van de schaarse plaatsen dan met het structureel oplossen van de terechte zorgvragen', aldus Vereeck.

BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...130410_00535410

mening: Ik vind het alvast positief dat de wachtlijst voor de gehandicaptenzorg slinkt, maar toch zijn er nog steeds een heleboel mensen die op gepaste hulp wachten. Ik begrijp ook wel dat dit niet altijd gemakkelijk is aangezien deze mensen vaak specifieke noden hebben en zij meestal niet gebaat zijn bij een collectief aanbod wat ondersteuning betreft.

Ik kan me tevens voorstellen dat het voor de 15.000 mensen die dringende zorgen nodig hebben erg vervelend is dat er wachtlijsten zijn.Ook voor familie, gezin, vrienden is dit volgens mij niet altijd evident. Ik vind wel dat men voldoende geld moet blijven vrijmaken om deze problematiek zo goed mogelijk aan te pakken. Tevens moeten alle betrokken partijen de nodige inspanningen blijven leveren om dit probleem aan te pakken.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 10th April 2013 om 11:10.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th April 2013, 12:10
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Het is al een goed teken dat meer gehandicapten aangepaste zorg krijgen en dus geholpen worden. We zouden deze trend moeten voortzetten, maar ik begrijp dat dit in deze moeilijke economische tijden niet gemakkelijk zal zijn. Het perfecte scenario zou zijn dat de regering nog leer geld vrij maakt voor de gehandicaptenzorg zodat nog meer gehandicapten geholpen kunnen worden, maar dit lijkt niet haalbaar. Niettemin moet de regering wel aandacht blijven besteden aan dit probleem. De gewone investeringen doorzetten en proberen extra banen te creëren in deze sector. Dit door campagne te voeren in hogescholen bijvoorbeeld. Het probleem zal waarschijnlijk pas opgelost kunnen worden op lange termijn, daar ben ik me bewust van, maar het kan in ieder geval nu al een werkpunt worden voor de regering zodat ze er al eens serieus over kunnen nadenken hoe ze dit gaan oplossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.