actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 14:57
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Gevecht tegen tetanus bereikt mijlpaal

Gevecht tegen tetanus bereikt mijlpaal
Tetanus, een van de meest dodelijke ziektes voor moeders en hun pasgeboren kinderen, is officieel uitgeroeid in meer dan de helft van de 59 landen waar de bestrijding prioritair is. Dat maakte het samenwerkingsverband "Maternal and Neonatal Tetanus Elimination Initiative" (MNT) woensdag bekend. De uitroeiing van tetanus in die landen is een belangrijke stap voorwaarts in de wereldwijde strijd tegen de kindersterfte, aldus de VN-kinderrechtenorganisatie Unicef in een communiqué.

Wereldwijd komt elke negen minuten een kind om door tetanus. De ziekte, die eenvoudig te voorkomen is door de moeders te vaccineren, kan worden overgedragen wanneer kinderen in onhygiënische omstandigheden worden geboren. Met drie vaccins, die in totaal 2 dollar (1,5 euro) kosten, zijn moeder en boreling voor vijf jaar beschermd.

"Sinds 1999 werden meer dan 118 miljoen vrouwen gevaccineerd in meer dan 52 landen", zegt Unicef. "In 2000 werd geschat dat jaarlijks zo'n 200.000 doden vielen door tetanus. Tien jaar later daalde dat aantal tot 58.000 per jaar."

Ondanks de grote inspanningen van het "Maternal and Neonatal Tetanus Elimination Initiative" (MNT), een samenwerkingsverband van verschillende partners, zoals overheden, hulporganisaties en bedrijven in de strijd tegen tetanus, hebben 28 landen waar de bestrijding prioritair is, de ziekte nog niet geëlimineerd. "Het is dan ook een uitdaging om tegen 2015 wereldwijd het eliminatiedoel van MNT te bereiken", besluit Unicef.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/ 16 mei 2013

Commentaar:
Ik vind dit heel erg goed nieuws. Ik vind het een erg goed initiatief van het MNT, want er vallen te veel doden door deze ziekte. Wereldwijd sterft om de 9 minuten een kind door tetanus. Het is verschrikkelijk want door een eenvoudige vaccinatie valt dit op te lossen. Natuurlijk is dit niet voor iedereen even gemakkelijk, maar ik ben toch blij dat het voor 31 landen al gelukt is om de ziekte uit te roeien. Ik hoop dat de andere landen er ook nog in slagen en dat de MNT zijn uiterste best gaat doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 15:05
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Dit is een zeer goede zaak. Ze hebben al veel resultaat geboekt, en ik ben er zeker van dat ze ook de landen waar Tetanus nog wel voor dodelijke slachtoffers zorgt ook kunnen helpen als ze zich blijven inzetten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 15:28
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Het is inderdaad een hele mooie zaak dat er aan zulke initiatieven gewerkt wordt. Maar ik zie ook een andere kant aan de hele zaak.. Het feit dat er moeders zijn die in deze omstandigheden een kind moeten baren, bijvoorbeeld. Het is natuurlijk een hele kostelijke zaak om dit op te lossen, maar ik vind dat er - samen met het bestrijden van de eigenlijke ziekte zelf - er efficiëntere oplossingen gezocht moeten worden. Het zou tenslotte niet hoeven, als je tegenwoordig de cijfers hoort en/of leest over hoe rijkdom verdeeld is over de wereldbevolking.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2013, 19:31
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Dit is zeker goed nieuws maar aan de andere kant ben ik toch ook een beetje verbaasd dat er nog zo veel mensen sterven aan een ziekte die perfect te voorkomen valt. Er moet nog altijd heel veel gedaan worden voor de gezondheidszorg in de derde wereld landen en wou in het westen mogen onze kop niet in het zand steken.
__________________
Kunst is iets wat daar begint, waar het kunnen van de meesten ophoudt. A.O. Weber
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.