actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2013, 20:29
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Drie glazen champagne per week voor beter geheugen

Champagne komt bij de meesten onder ons slechts bij memorabele gelegenheden op tafel. Maar volgens wetenschappers kunnen drie glazen champagne per week ervoor zorgen dat je je die gelegenheden ook langer herinnert. Een gezonde dosis bubbels zou zelfs helpen tegen hersenaandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer en dementie. .

Jeremy Spencer, professor biochemie aan de universiteit van het Britse Reading raadt iedereen boven de veertig zelf aan wekelijks twee tot drie glazen champagne te drinken.

Vroeg beginnen
"Dementie begint vermoedelijk in de veertiger jaren en houdt aan tot in de tachtiger jaren", verklaart Spencer. "Het is een geleidelijke aftakeling. Hoe vroeger je begint met de inname van de heilzame ingrediënten in champagne, hoe beter".

De weldoener is een zuur dat in de druivensoorten pinot noir en pinot meunier wordt aangetroffen.

Bij experimenten kregen proefratten zes weken lang elke dag champagne in hun eten. De ratten moesten vervolgens in een doolhof op zoek naar eten. Vijf minuten later werd de test herhaald om te zien of de dieren zich de weg naar het eten herinnerden. Zonder champagne vonden 50 procent van de ratten de weg terug. Van de ratten die aan de bubbels hadden gezeten, herinnerde 70 procent zich de weg naar het eten.

Drie jaar drinken
Spencer wil nu onderzoek verrichten onder 60 bejaarden die drie jaar lang champagne drinken.

"De resultaten waren verbluffend. Nadat de ratten regelmatig champagne hadden gekregen, zagen we een toename van 200 procent van eiwitten die van belang zijn voor het geheugen. Dat trad na zes weken op, we vermoeden dat het bij de mens drie jaar zal duren", verklaart Spencer in The Mail on Sunday..

"Dit onderzoek is boeiend omdat het voor de eerste keer aantoont dat de gematigde consumptie van champagne een gunstige invloed kan hebben op het geheugen".

Een woordvoerder van de Britse vereniging van Alzheimerpatiënten reageert: "Dit is een interessante studie, vooral voor mensen die graag een glaasje drinken. Toch moeten we nog niet jubelen. Het is de eerste keer dat er een verband wordt gelegd tussen champagne en dementie. Er is nog veel onderzoek vereist".

Hetzelfde onderzoeksteam stelde in 2009 dat champagne net zo goed is voor het hart als de antioxidanten in cacao of rode wijn.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-geheugen.dhtml
Eigen mening:
Weer iets om te onthouden in de aanloop naar de examens. Toch heb ik hier ook mijn bedenkingen bij.
3 glazen champagne per week drinken, zou dus goed zijn voor het geheugen. Een bedenking die ik me daarbij stel is of het een nuttig onderzoek is. Er zijn natuurlijk altijd mensen die graag een glaasje drinken, maar er zijn er zeker zoveel die dat niet doen. Wil dat dan zeggen dat zij hun geheugen niet kunnen verbeteren? Natuurlijk wel! Er zijn tal van trucjes om je geheugen te trainen. Eerder heb ik ook een artikel gepost waarin men zegt dat slapen met muziek het geheugen verbeterd. Een trucje dat volgens mij dichter bij de meeste mensen staat.
Daarbij stel ik mij ook de vraag of het wel goed is voor de gezondheid. In het artikel staat dat het een goed middeltje zou zijn bij oudere mensen tegen dementie. Is alcohol nog wel zo goed voor oudere mensen? Zijn er dan geen andere middeltjes tegen dementie?
Desalnietemin is het voor mensen die wel houden van een glaasje champagne of 3 per week een leuke ontdekking. Zij hebben een reden om hun glaasjes te blijven drinken
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2013, 20:56
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Ik ben volledig akkoord met het feit dat dit niet voor iedereen weggelegd is, maar het is inderdaad een leuk weetje.
Niet iedereen drinkt alcohol, niet iedereen kan goed tegen alcohol tegen of kent de grenzen bij het drinken van alcohol. Verder zal het ook niet goed zijn voor andere aspecten van de menselijke gezondheid. Ook oudere mensen zullen zeer voorzichtig moeten omgaan met dit nieuwtje. Als zij medicijnen innemen voor andere ziektes, dan kan alcohol daar een nadelig effect op hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.