actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2010, 09:44
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Nieuw deze winter: automatisch strooien

Nieuw deze winter: automatisch strooien

Vanaf deze winter zullen 180 strooiwagens van het Agentschap Wegen en Verkeer uitgerust zijn met een systeem voor automatisch strooien. Voorts wordt deze winter voor het eerst in Vlaanderen aan blokstrooien gedaan.

Bij automatisch strooien wordt niet enkel de chauffeur begeleid door een gps-systeem, maar wordt ook de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatische aangepast aan de wegbreedte en de temperatuur. De routebegeleiding zorgt ervoor dat de chauffeur de strooiroute correct afrijdt.

Bij blokstrooien worden snelwegen vrijgemaakt voor de strooiers en rijden automobilisten 'in blok' achter hen aan.

Beide zijn maatregelen uit het winterprotocol dat vijftien instanties woensdagmorgen met Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits en het Agentschap Wegen en Verkeer hebben ondertekend. De bedoeling van het protocol is om de verkeershinder op de wegen bij extreme winterse omstandigheden beter aan te pakken. En zo de zware problemen van de vorige winter vermijden.

Onder de ondertekenaars bevinden zich provincies en gemeenten, de federale politie, De Lijn, Meteo Wing en het KMI en automobiel- en transportverenigingen.

Er is ook gezorgd voor een veel grotere zoutvoorraad bij de start van de winter, met name 32.000 ton in plaats van 15.000 ton in 2009. En er wordt geëxperimenteerd met het strooien van pekel als alternatief ingeval van zouttekort.

Bron: De Standaard http://standaard.be/artikel/detail....DMF20101117_071

Eigen mening:
Ik ben blij dat er actief gewerkt wordt om te voorkomen dat de problematiek van vorig jaar zich herhaalt.
Als pendelaar heb ik toen ontzettend veel hinder ondervonden door de slechte staat van de wegen.
Ook de verkeersveiligheid zal hierdoor ongetwijfeld toenemen.
Laten we hopen dat dit een oplossing kan bieden voor het extreme winterweer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2010, 09:50
3s. 3s. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 42
Vooruitgang

Ik ben zeer blij dit te lezen. Vorig jaar was er veel te weinig zout waardoor ze enkel de hoofdwegen konden strooien, en de kleine wegen een gevaar waren. Hopelijk zal dit alles werken zodat de wegen in de winter berijdbaar zullen zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2010, 10:05
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Hopelijk brengt dit initiatief inderdaad een oplossing voor de winter die eraan komt!
Vorig jaar heeft het tekort aan strooizout voor een enorm probleem gezorgd in België. Ik vraag me wel af of er dit jaar geen tekort gaat zijn?
Spijtig genoeg is er blijkbaar enkel een oplossing gevonden voor de Belgische autowegen. Maar hoe zit het met de fietspaden?
Als we dit jaar weer een strenge winter krijgen, zullen de fietspaden er dus nog steeds levensgevaarlijk bijliggen...
Zelf heb ik hier vorig jaar enorm veel problemen mee ondervonden, maar ik ben zeer zeker niet de enige!
Moet hier ook geen oplossing voor gevonden worden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.