actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2008, 00:54
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
Drie miljoen bedevaartgangers bij Mekka

Bijna drie miljoen moslims zijn iets buiten Mekka bijeengekomen in het kader van de hadj, de jaarlijkse bedevaart naar die plaats in Saudi-Arabië. Massaal werden verschillende rituelen uitgevoerd. Vele moslims, allen in het wit gekleed, zongen teksten als 'tot uw dienst, o God' en knielden om te vragen om vergiffenis. De bede om vergeving wordt gezien als het spirituele hoogtepunt van de pelgrimage naar Mekka.

Verwerping heidenen
Hoewel de meeste moslims de hadj als een puur religieuze aangelegenheid beschouwen waren er toch ook enkele duizenden die zich bezighielden met de zogenoemde 'verwerping van de heidenen', een ceremonie die door Iran wordt ondersteund en die zich tegen de Verenigde Staten richt.

De Saudische regering had van tevoren gewaarschuwd dat ze geen openbare anti-Amerikaanse demonstraties zou accepteren, maar de ceremonie werd binnen gehouden, in tenten op de vlakte van Arafat, nabij de gelijknamige berg.

Berg Arafat
Dat de hadj door de 'ceremonie van de verwerping van de heidenen' een politieke bijsmaak krijgt bevalt veel bedevaartgangers niet. "Tijdens de hadj moet de nadruk liggen op het bezig zijn met rituelen, niet met politiek", zei Ahmed Malek, een pelgrim uit de Malediven. Sjeik Abdul Aziz al-Sheikh, de grootmoefti van Saudi-Arabië zei: "Pelgrims horen geen andere leuzen aan te heffen dan die van de islam".

De berg Arafat, niet te verwarren met Ararat in Turkije, is de plek waar in het jaar 632 Mohammed zijn laatste preek gaf. Tijdens die preek zou aan de profeet de koran geopenbaard zijn. (novum/odbs)

Bron: www.HLN.be
_______________________________

Respect voor moslims die de tocht naar Mekka maakten. Ik sluit mij bij het artikel aan. Het is een religieuse gelegenheid, zet de politiek dan even opzij.
'Verwerping van de heidenen' dat lijkt me toch wel een gedurfde uitspraak. Ik ben toch wel benieuwd of dit bericht gevolgen zal hebben, zal de VS hierop reageren? Maar nogmaals, veel respect voor de moslims die deze weg aflegde voor hun geloof.
__________________
“Waar fundamentele ethische waarden in het geding zijn, moet de godsdienst voor de ethiek wijken.”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.