actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2011, 04:46
Olivier.Wuyts Olivier.Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 26
Hard lachen is goede pijnstiller

Hard lachen is een goede pijnstiller, zo blijkt uit een experiment van de universiteit van Oxford dat verschenen is in het tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.
Eén groep proefpersonen kreeg alleen of in groep gedurende 15 minuten humoristische filmpjes te zien met o.m. Mister Bean. Een tweede groep moest naar gewone filmpjes kijken, bv. een sportprogramma. Een derde groep keek naar cabaretiers op een humorfestival.

Nadien werden alle proefpersonen blootgesteld aan pijn. De mensen die in groep naar de de humorfilmpjes hadden gekeken en hard hadden gelachen, konden tot tien procent meer pijn verdragen dan normaal. Ook de mensen die een life-cabaretier hadden gezien en daarbij veel hadden moeten lachen, verdroegen beter pijn. De mensen die een saai programma hadden gekeken, zagen hun pijngrens daarentegen zakken: ze konden minder pijn verdragen.

Alleen filmpjes die leidden tot daverend gelach, en alleen wanneer ze in groep werden bekeken, hadden een effect. Wanneer de mensen de filmpjes alleen bekeken, was er nauwelijks een effect.

De onderzoekers vermoeden dat bij hard lachen chemische stoffen, endorfines, vrijkomen die de pijn onderdukken.

Bron:

http://www.nieuwsblad.be/Article/De...B_GZT2011112410

Mening:

Ik betwijfel deze studie toch wel. Eerst en vooral omdat de studie maar verdeelt was over drie groepen waarvan dan nog eens twee humoristisch getint waren. Als de onderzoekers (naar mijn mening) wat meer groepen en wat meer verschillende onderwerpen hadden gehanteerd, dan hadden ze misschien een ander resultaat kunnen bekomen. Ook denk ik dat pijn iets is wat verschillend is van persoon tot persoon. De ene kan er al wat beter tegen dan de andere dus om hier een echte maatstaf op te zetten lijkt me straf.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2011, 11:17
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Hard lachen is goede pijnstiller

Mijn mening

Ik kan de resultaten van dit onderzoek wel begrijpen. In groep lach ik immers harder en vaker, dan wanneer ik alleen ben. Daarnaast kan ik er wel inkomen dat je beter pijn verdraagt als je hard gelachen hebt, dan wanneer je niet gelachen hebt. Als ik ergens een beetje pijn heb en ik ben met iets aan het lachen, dan vergeet ik vaak toch heel even dat ik pijn heb. In het artikel staat ook vermeld dat ze 10% meer pijn verdragen na hard lachen, dit is niet zoveel, maar naar mijn mening wel een realistisch getal.

Zoals Olivier al aanhaalde, heb ook ik mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van deze studie. Ik denk wel dat drie groepen genoeg kunnen zijn om een besluit te trekken, maar meer is natuurlijk beter. Wel vind ik het vreemd dat er niet vermeld staat bij hoeveel mensen het onderzoek uitgevoerd werd. Wanneer ze het onderzoek slecht bij 15 mensen uitvoeren (5 per groep), dan zou ik geen conclusies trekken uit het onderzoek. Wanneer ze het onderzoek uitvoeren bij 150 mensen (50 per groep), dan denk ik wel dat je resultaten kan trekken uit het onderzoek. Dus daarom denk ik dat het aantal groepen minder belangrijk is, dan het aantal mensen die deelnamen aan het onderzoek.

Olivier vermelde ook dat de ene beter pijn kan verdragen dan de andere. Dit is natuurlijk waar, maar ik denk dat het niets te maken heeft met het onderzoek. In het onderzoek wordt de pijn per persoon vergeleken met en zonder lachen. Dus als iemand voor het lachen de pijn als 5 op een schaal van 10 beschrijft en nadien als 4,5 op 10, dan kan die persoon de pijn 10% beter verdragen na het lachen. Iemand anders die de pijn eerst als 10 op 10 en nadien als 9 op 10 beschrijft, kan de pijn ook 10% beter verdragen na het lachen. Dus hoewel beide personen de pijn na het lachen 10% beter verdragen, is hun pijngrens wel verschillend (5 tegenover 10 op 10).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.