actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2014, 15:43
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Douane onderschept berg illegale geneesmiddelen

De douane onderschept almaar meer pakjes met illegale geneesmiddelen. Dit jaar werden al meer dan 3.300 dergelijke pakketten ontdekt, twee derden meer dan in 2013. Dat meldt het VTM-nieuws.

De illegale geneesmiddelen die onderschept worden, zijn bestellingen via illegale sites. Mensen doet dat almaar vaker. Dat heeft volgens Ann Eeckhout, de woordvoerster van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG), deels te maken met de crisis: mensen denken dat bestellen via websites goedkoper is. Daarnaast is er de gêne om een voorschrift te gaan halen, klinkt het nog.

Die schaamte blijkt ook uit de vaakst aangetroffen geneesmiddelen: in bijna de helft van de gevallen gaat het om pilletjes tegen erectiestoornissen. Ook vermageringspillen en antidepressiva worden vaak onderschept.

Jan Depoorter van de Algemene Farmaceutische Bond wijst erop dat online bestellen gevaarlijk is, omdat je niet weet wat er in de geneesmiddelen zit. ‘Ofwel zit er niets in, ofwel zitten er bepaalde stoffen die helemaal niet goed zijn, of zelfs gevaarlijk kunnen zijn.’ Wie betrapt wordt, riskeert een boete tot 15.000 euro en zelfs een gevangenisstraf.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141129_01403176
29-11-2014

Mening:
Ik snap niet waarom mensen zich schamen om medicatie te vragen bij de dokter, voor een voorschrift. Denken ze dat ze de enige zijn met dit soort problemen? Ik denk dat als je een anonieme enquête zou doen, dat daaruit zou blijken dat er meerdere mensen deze problemen ondervinden. Ze moeten gewoon beseffen dat ze niet de enige persoon zijn die dit meemaakt. Niet de eerste en zeker niet de laatste. Ik hoop dat de mensen die hier op gepakt zijn, nu wel hun lesje hebben geleerd. Ik vind het dan ook zeer dom dat ze dit alles bestellen via een illegale site.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2014, 23:21
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik denk dat deze schaamte te wijten is aan het feit dat we in een prestatiemaatschappij terecht zijn gekomen, waarin enkel prestatie telt. Je zwaktes tonen, is uit den boze, want we willen enkel en alleen presteren en succesvol zijn.Volgens mij is het net daarom, onze maatschappij die ons ertoe 'dwingt' om illegale medicijnen online te bestellen. Onze prestatiemaatschappij maakt net daarom de drempel hoger om bij artsen aan te kloppen voor een voorschrift voor een medicijn als antidepressiva.

Niet alleen de prestatiemaatschappij speelt dit een klein beetje in de hand, maar ook de mentaliteit, iedereen kent iedereen. In vele dorpen kent iedereen iedereen, wat het moeilijk maakt om 'onzichtbaar' te zijn.
Ik woon bijvoorbeeld in een klein dorpje, Lichtaart, waar iedereen iedereen kent. Wanneer je in ons dorp naar de dokter gaat, zal iedereen dit geweten hebben. Dit kan als gevolg hebben dat de reden van je doktersvisite aan het licht zal komen. Iemand vangt wel iets op en op de één of andere manier zal iemand de nodige informatie verkrijgen. Lichtaart is niet het enige dorpje waarin deze mentaliteit heerst. Er zijn heel wat dorpen die deze mentaliteit ook kennen. Met deze reden zullen mensen ook sneller grijpen naar illegale medicijnen, denk ik. Niemand zal er achter komen, dus de zwaktes kunnen ook onzichtbaar blijven voor de buitenwereld.

Ik denk niet dat je deze mensen 'dom' kan noemen. Ik denk persoonlijk dat ze eerder bang hebben voor de reacties van hun omgeving. Het is wel zoals Sien reeds vermeldde, dat het van groot belang is dat de mensen beseffen dat ze er niet alleen voor staan. Dat er nog mensen met hetzelfde probleem te kampen hebben. Maar volgens mij maakt het verbergen van deze schaamte het zeer moeilijk om het bespreekbaar te maken.

Hiernaast schrok ik voornamelijk van de onveiligheid van deze medicijnen. Deze illegale medicijnen kunnen namelijk gevaarlijke stoffen bevatten. Ik heb dit verder uitgespit en op het internet vind je allerlei verwittigingen terug. Zo wordt er uitdrukkelijk herhaald dat het vaak medicijnen uit derdewereldlanden zijn die via de zwarte markt worden verkocht en dus vaak vervalst zijn.
Bovendien neemt men het in deze derdewereldlanden niet zo nauw met hygiëne, met als gevolg dat de medicijnen besmet kunnen geraken met allerlei bacteriën die zeer schadelijk kunnen zijn voor het lichaam.

Hopelijk zullen de mensen, die opgepakt worden door het bezit van illegale medicijnen, hierop gewezen worden. Op deze manier zullen de gezondheidsrisico's én de hoge boete de mensen aan het denken zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.