actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2014, 23:23
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Slaapstoornissen bij tieners: Wakker op Facebook, moe in de klas

Slaapstoornissen bij tieners: Wakker op Facebook, moe in de klas

Tablets en smartphones doen aantal tieners met slaapstoornis pieken

Een vijfde van de tieners zit te knikkebollen in de klas door een slaapstoornis. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek in Finland, maar volgens Vlaamse experts is het bij ons niet anders. "Jongeren bouwen zo'n groot slaaptekort op dat ze in het weekend een 'social jetlag' hebben."

Geeuwende gezichten, donkere kringen onder de ogen. Volgens een bevraging bij meer dan 1 miljoen tieners is het een vertrouwd beeld in de Finse klassen. De jongste twintig jaar is het aantal jongeren met een slaapstoornis er verdubbeld. Maar liefst 20 procent van de meisjes en 10 procent van de jongens voelt zich chronisch vermoeid.

Bron: De Morgen
Datum: 24/11/2014
Link: http://www.demorgen.be/technologie/...-klas-a2130713/

Mening: Ik ben niet verrast door de cijfers die nu opduiken. Vroeger was er geen spraken van omdat er toen nog niet zulke technologie was. Ik kreeg bijvoorbeeld mijn eerste GSM toen ik naar de middelbare school ging. Nu krijgen kinderen al veel sneller een smartphone of spelen ze op die van mama of papa. De jongeren gebruiken hun smartphone heel de dag door en weten niet van stoppen. Je ziet de smartphone overal; op straat, op sommige scholen, enzovoort. Vaak nemen jongeren hun GSM of tablet mee naar bed en smsen ze of spelen ze spelletjes. Als ouders hun kinderen niet leren wanneer ze moeten stoppen en wanneer er geen duidelijke afspraken worden gemaakt dan krijg je zulke cijfers.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 24th November 2014 om 23:32.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2014, 19:06
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Slaapstoornissen bij tieners: Wakker op Facebook, moe in de klas

Net zoals Robin verschiet ik niet van deze cijfers. Deels ligt inderdaad de oorzaak dat kinderen op jonge leeftijd al een smartphone of tablet krijgen. De meesten vinden het al een ramp als ze één dag geen facebook kunnen checken. Regelmatig zie ik jongeren afspreken, maar dan zitten ze meer op hun gsm te kijken dan met elkaar te praten.
Toch denk ik dat er nog een grotere oorzaak is. De meeste jongeren die een eigen smartphone of tablet hebben kunnen niet gaan slapen voor ze in bed nog eens 'snel' facebook bezien hebben. Toch denk ik dat in de meeste dit niet echt snel doen want je bent al snel 15 min kwijt. Als je dan nog eens met iemand aan de praat slaagt dan gaat de tijd snel voorbij en is het al snel laat. Ik denk dat dit de grootste oorzaak is omdat door de dag op facebook zitten niet zo erg is als 's avonds / 's nachts.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.