actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 20:16
hendrik.v*ndyck hendrik.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 46
Zonder voorhuid is gezonder

De mannenbesnijdenis of circumcisie heeft meer voordelen dan nadelen voor de volksgezondheid, zegt de Amerikaanse overheidsdienst voor Volksgezondheid in nieuwe richtlijnen.

reacties(10)

Zonder voorhuid is gezonder
Voorbereidingen besnijdenis © Reuters

Het Centers for Disease Control and Prevention, de Amerikaanse dienst voor Volksgezondheid, gaat niet zover om ouders aan te raden hun kinderen te besnijden. Dat is immers een persoonlijke keuze die ook religieuze of culturele motieven kan hebben. Maar de dienst stelt wel voor het eerst duidelijk dat besnijdenis gezondheidsvoordelen biedt.

'De wetenschappelijke bewijzen zijn duidelijk: de voordelen wegen op tegen de risico's', zegt Jonathan Mermin van het CDC. 'Het belangrijkste is dat besnijdenis bij de man het risico op hiv-overdracht met 50 tot 60 procent vermindert.' Ook de kans op besmetting met soa's als herpes en het kankerverwekkende humaan papillomavirus (HPV) daalt met 30 procent.

Daarnaast hebben besneden jongens ook minder kans op ontsteking aan de urinewegen tijdens hun jeugd en minder kans op peniskanker als volwassen man.

Controverse

Na de publicatie van de voorgestelde nieuwe richtlijnen volgt een consultatieperiode van 45 dagen, waarna de richtlijnen eind dit jaar van kracht worden. Naar verwachting zal er heel wat kritiek komen, omdat thema erg controversieel is. Tegenstanders wijzen er op dat kinderen te jong zijn om in te kunnen stemmen met een besnijdenis.

Die uitstellen tot ze oud genoeg zijn is geen oplossing, zegt het CDC. Besnijdenis blijkt immers veel veiliger bij pasgeboren jongens, met complicaties bij 0,5 procent, dan bij kinderen tot negen jaar, waar bij 9 procent van de ingrepen complicaties optreden. (IPS)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-515723.html

Eigen mening:

De besnijdenis vind ik persoonlijk maar een raar ritueel. Ik kan begrijpen dat het bepaalde gezondheidsvoordelen inhoudt, toch heb ik niet de indruk dat dit een ingreep van groot belang is. Je kan een besnijdenis ook beschouwen als een soort van kindermishandeling, in het vel snijden van een kleine baby doet meer aan verminking denken dan aan hygiëne. Toch ben ik niet tegen besnijdenissen zolang deze onder verdoving worden gedaan, ik zou het zelf mijn kinderen niet aandoen.

Laatst aangepast door hendrik.v*ndyck : 3rd December 2014 om 20:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.