actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2017, 17:50
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
Wachttijd voor sociale woning meer dan drie jaar

Wachttijd voor sociale woning meer dan drie jaar

Kandidaat-huurders voor een sociale woning moeten gemiddeld 1.131 dagen, meer dan drie jaar, wachten. Dat zegt Vlaams Parlementslid An Moerenhout (Groen), die daarover een schriftelijke vraag stelde aan minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA). Groen pleit ervoor de wachttijden terug te dringen en meer sociale woningen te bouwen.

"Er staan vandaag meer dan 120.000 Vlamingen op een wachtlijst voor een sociale woning. Terwijl zij wachten, moeten ze het hoofd boven water houden op de private huurmarkt. Daar kunnen ze steeds vaker de kosten van de huur niet betalen. Dat zorgt voor onzekerheid voor huurder én verhuurder. Steeds meer Vlamingen vallen zo in armoede", zegt Moerenhout.

"Eén van de belangrijkste redenen van deze scherpe wooncrisis is het tekort aan sociale woningen in Vlaanderen. De gemiddelde wachttijd is 3 jaar, maar in de meeste centrumsteden loopt de wachttijd nog langer op".

Groen vraagt meer sociale woningen. "Minister Homans investeert vandaag al heel wat middelen in de bouw van sociale woningen, maar mag niet op haar lauweren rusten. In Vlaanderen is nog steeds maar ongeveer 6 procent van onze woonmarkt sociaal, daarmee bengelt Vlaanderen aan de staart van Europa", zegt Moerenhout. Zij pleit er ook voor om een huurtoelage in te voeren, een ondersteuning voor de mensen op een wachtlijst van een sociale woning.

Bron: Wachttijd voor sociale woning meer dan drie jaar, Knack.be geraadpleegd op 10/12/2017 via http://www.knack.be/nieuws/belgie/w...mal-937399.html

Mening: Ik vind het heel triest dat de wachtrijen voor sociale woningen zo lang zijn. De mensen die er recht op hebben omdat ze in de private sector een woning niet kunnen betalen, horen snel hulp te krijgen. Er worden selectieprocedures gevolgd voor het toekennen van een sociale woning. Toch denk ik dat ze eerst eens moeten selecteren in de mensen die momenteel in een sociale woning wonen. Er zijn enorm veel mensen die in een sociale woning wonen, profiterend van de mogelijkheden die ze krijgen. Dit gaat ten koste van de persoon die het écht nodig heeft. Hierbij denk ik aan het principe van "dikke-ik". Uiteindelijk is dit allemaal mogelijk omdat ons systeem het toelaat. Ik merk nochtans wel dat er maatregelen worden getroffen om deze gevallen te voorkomen: elk jaar wordt het inkomen van de desbetreffende inwoner herzien om zo de huurprijs erop af te stemmen. Dit is een goed ding, maar kan ook nadelig zijn. Voor onder andere mensen die bepaalde premies krijgen (bv. pensioen van een Vlaming die in Nederland heeft gewerkt, wordt nadien terug herrekend waardoor ze met minder eindigen dan dat ze begonnen waren) die wel degelijk in armoede leven. Ik denk dat gekozen worden voor een sociale woning een kwestie van geluk is. Sommige mensen moeten drie jaar of zelfs langer wachten, terwijl anderen er na een jaar al kunnen intrekken. Maar op welke parameters wordt er dan geselecteerd? Is dit dan geen discriminatie?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.