actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2011, 08:40
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
Andrea (15) in levensgevaar na foute diagnose

OUDENAARDE - Twee keer trok Andrea (15) naar het ziekenhuis in Oudenaarde omdat ze hevige buikpijn had. Twee keer werd ze naar huis gestuurd met een pijnstiller. 'Een banale virusinfectie', oordeelde de spoedarts. Maar het bleek een acute blindedarmontsteking. 'Andrea is nog altijd niet buiten levensgevaar', zegt haar vader.

De lijdensweg van Andrea begint op zondagochtend 13 november. Het 15-jarige meisje klaagt over hevige buikpijn, moet braken en heeft diarree. 'De huisarts van wacht schreef medicatie tegen een maagdarmontsteking voor', zegt Andrea's papa, Raymond Boonaert. 'Omdat haar toestand bleef verslechteren, verwittigden we maandag onze eigen huisarts. Die opperde dat het appendicitis kon zijn en gaf ons de raad naar het AZ Oudenaarde te gaan.'

Daar bleek op de echografie dat Andrea's darmen ontstoken waren, maar de spoedarts wuifde de suggestie van appendicitis weg. 'Een banale virusinfectie, zei hij. Het enige wat hij deed was Andrea een pijnstiller geven, daarna stuurde hij ons naar huis.'

Dinsdagnacht wordt Andrea's pijn weer erger. 'Haar geschreeuw ging door merg en been', vertelt Raymond. 'Daarom brachten we haar terug naar de spoeddienst in Oudenaarde.' Daar wachtte dezelfde spoedarts. 'Uw dochter moet het virus overwinnen. Het is ongepast om mij voor dergelijke zaken 's nachts lastig te vallen', zei hij. Zelfs enkele verpleegkundigen waren verbouwereerd door die opmerking.'

Opnieuw werd Andrea met een pijnstiller naar huis gestuurd. 'Ik was nog kwaad op mijn dochter. Berispte haar voor haar kleinzielige gedrag', vertelt vader Raymond. 'Daar schaam ik me nu erg voor.'

Zijn dochter hield het nog vol tot vrijdagochtend. 'Ze had ondraaglijke pijn. Ze had de hele week niets gegeten, was sterk vermagerd en verzwakt. Ten einde raad lieten we nog eens onze huisarts komen. Die reageerde furieus. Andrea moest naar het ziekenhuis, en wel meteen.'

Met de ambulance

Na hun ervaringen in Oudenaarde lieten Andrea's ouders hun dochter met een ambulance naar het ziekenhuis in Ronse brengen. 'De artsen stelden een gesprongen appendix vast die al een week aan het woekeren was. Haar darmen waren geïnfecteerd en ze had een zware buikvliesontsteking. Andrea was in levensgevaar en moest meteen worden geopereerd.'

Er werden twee stukken darm verwijderd. 'Maar ik besef dat het nog erger had kunnen zijn. We hadden onze dochter kunnen kwijt zijn.'

Raymond Boonaert diende een klacht in bij de ombudsdienst van het AZ Oudenaarde. 'En we bereiden gerechtelijke stappen voor. Andrea is nog niet helemaal buiten levensgevaar. Niemand weet wanneer ze naar huis mag. De laksheid van de spoedarts in Oudenaarde heeft heel zware gevolgen: mijn dochter is getekend voor het leven. Ze was de beste leerlinge van haar klas, misschien verliest ze nu wel een schooljaar.'
(Bron: Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GV93IM15O)

Mening: Het gebeurt wel vaker dat dokters fouten maken. Dit is menselijk, maar als de patiënt telkens terug komt dan vind ik wel dat de arts opnieuw moet onderzoeken en zeker niet reageren hoe hij dit gedaan heeft. Als ik dit verhaal lees dan doet dit mij denken aan mijn vader. Bij hem hadden ze ook een foute diagnose gesteld en hij is ook met levensgevaar in het ziekenhuis beland toen. Soms vraag ik mij wel af of de dokters echt wel hun tijd nemen voor hun patiënten want ze zeggen voortaan heel erg snel een virale infectie. Natuurlijk hebben dokters het heel erg druk en moeten ze zoveel mogelijk patiënten doen op een dag, maar toch vind ik dat ze soms een beetje meer aandacht moeten hebben voor de klachten van de patiënt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2011, 09:00
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Dokters moeten inderdaad meer tijd nemen voor het onderzoeken van hun patiënten. De mentaliteit die tegenwoordig heerst is 'hoe sneller wij deze patiënt helpen, hoe sneller we naar de volgende kunnen.' Maar ze vergeten een belangrijk punt. Een patiënt die niet goed verzorgt is komt meer en sneller terug als andere patiënten. Eigenlijk draait hun werkwijze dus uit op meer werk in plaats van minder.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2011, 09:56
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Dokters hebben een grote verantwoordelijkheid. Ze moeten aan elke patiënt voldoende aandacht schenken. Zeker als ze terugkomen omdat de pijn niet verdwijnt.
Steeds meer hoor je nieuws over medische fouten. Eigenlijk wel bizar omdat dokters toch de reputatie van slimme, professionele mensen hebben.
Bovendien worden patiënten die slachtoffer werden van een medische fout onvoldoende bijgestaan, zoals blijkt uit onderstaand artikel. Uit dit artikel blijkt trouwens ook dat we dringend een regering nodig hebben om bijvoorbeeld het Fonds van Medische Ongevallen operationeel te maken.

'Te weinig bijstand voor slachtoffers medische fouten'
(vrijdag 23 september 2011 om 15u23)
Volgens de consumentenorganisatie Test-Aankoop moet er dringend meer aandacht komen voor slachtoffers van medische fouten. De consumentenorganisatie hekelt ook dat het Fonds voor Medische Ongevallen nog niet operationeel is. Dat moet een prioriteit van de nieuwe regering zijn.

Test-Aankoop voerde twee onderzoeken. Meer dan 550 Belgen gaven antwoord over de perceptie van patiëntenveiligheid en medische fouten. Bij een tweede vragenlijst antwoordden meer dan 440 mensen die dachten dat ze
tijdens de laatste tien jaar het slachtoffer waren geweest van een medische fout die leidde tot minstens één week pijn of afwezigheid van school of werk, of tot tijdelijke of langdurige invaliditeit en/of overlijden van hun familielid.

In de helft van de gevallen klagen de respondenten over hevige pijn en afwezigheid van school of werk. Bij ongeveer één op de drie leidde de medische fout tot langdurige invaliditeit. Voor de familieleden die overleden, zou dat in meer dan een kwart van de gevallen het gevolg zijn van een fout.

Zo'n 70 procent van zij die denken het slachtoffer geweest te zijn van een medische fout, ondernam verdere stappen. Zeven procent van hen stapt naar de rechter. Driekwart van de ondervraagden die de laatste tien jaar een rechtszaak startten, wacht nog steeds op de uitspraak over hun dossier, bijna één vijfde van hen wacht al minstens vijf jaar. Vaak haken mensen af omdat ze ontevreden zijn over de bijstand.

Het Fonds voor Medische Ongevallen is in 2010 in het leven geroepen maar is tot op de dag van vandaag nog steeds niet operationeel. De reden daarvoor is het uitblijven van een regering. (Belga/INM)
bron: Knack
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.