actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2011, 14:43
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Geen televisie beter voor babyhersenen

Geen televisie beter voor babyhersenen

donderdag 20 oktober 2011 om 15u27

Baby’s en kleuters die vrij kunnen spelen, denken creatiever, ontwikkelen betere oplossingen en bewegingspatronen dan leeftijdsgenootjes die veel tijd doorbrengen voor een scherm.
Baby's zijn beter af zonder televisie.

Televisie is een handige kinderoppas. Veel jonge ouders geven het grif toe. De markt speelt er ook handig op in door de ouders zogenaamd educatieve programma’s aan te bieden en die het sluipende schuldgevoel bij de ouders enigszins afkopen.

Minder ontwikkelingskansen

Een slechte oplossing, zo stelt de Amerikaanse academie van kinderartsen. Er is geen bewijs dat de zogenaamde educatieve programma’s de ontwikkeling van het kleine grut op enigerlei wijze bevorderen.

Integendeel. Passief opgenomen kennis blijft bij de baby’s blijkbaar veel minder hangen dan de oplossingen die ze op hun eigen stokje hebben moeten verzinnen.

Veel aan het scherm hangen, brengt ook de taalontwikkeling van de kinderen in gevaar en dat wordt een wezenlijk nadeel wanneer ze naar de kinderopvang en nadien naar school trekken.

Televisie of videoprogramma’s trekken ook de aandacht van de ouders weg en zijn via die omweg ook schadelijk voor de ontwikkeling van de kinderen omdat de interactie met de ouders wegvalt.

Beperk de tijd

Kortom, kleine kinderen zijn veel beter af zonder een scherm. Zeker de allerkleinsten. Ze leren veel meer uit de contacten met anderen dan van een scherm.

De kinderartsen willen televisie of computers niet uit het huis bannen. Maar ze raden aan van zeker met kinderen jonger dan 2 jaar in huis geen televisie aan te zetten.

Laat het kind gewoon rommelen met alles wat als ‘speelgoed’ in aanmerking komt, adviseren ze. Dat geeft hen de meeste kansen om aan te leren hoe de wereld in elkaar zit en dat is wat ze nodig hebben in hun toekomstige leven.

Kinderen die op eigen houtje spelen, ontwikkelen sneller allerhande interesses en leren ook beter zichzelf bezig te houden. Zelfvertrouwen, zelfstandigheid en een brede interessesfeer zijn eveneens belangrijke kwaliteiten voor een evenwichtig leven laten.

Jan Etienne / Bodytalk

Bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/geen-televisie-beter-voor-babyhersenen/article-1195120495941.htm

Mening:
Ik heb eigenlijk nooit niet zo nagedacht over de invloed van televisie op onze hersenen. Na het lezen van dit artikel ben ik toch even beginnen nadenken over dit thema en volgens mij is het inderdaad wel zo dat televisie een ontzettend grote invloed heeft op onze verdere ontwikkeling. Ook op onze taalontwikkeling. Het is namelijk ook zo dat de taal op televisie niet altijd correct is.
Ik ben het er ook mee eens dat door de televisie de interactie tussen ouder en kind verwaarloosd wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2011, 21:31
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Dat televisie niet goed is voor de ontwikkeling lijkt mij heel logisch. Ik denk ook dat het ergens een effect heeft op de lichamelijke onwikkeling. Kinderen die voor de televisie zitten, zittem immers stil tegenover de kinderen die rondkruipen en spelen. Bij de taalontwikkeling heb ik echter mijn twijfels. Door bijvoorbeeld naar engelstalige programma's te kijken neem je toch een deel van de taal op? Zo zijn er veel mensen die engels begrijpen door televisie te zien.
Ik merk ook in mijn omgeving dat ouders hun kinderen sneller voor televisie zetten. Wanneer kinderen zich lastig gedragen en de ouders zetten de tv op, kijken ze gefascineerd toe en zijn dan stil (dit is niet altijd het geval, maar toch vaak). De ouders zijn hierdoor minder gestresseerd en blijven het dan waarschijnlijk doen. Dit vind ik geen goede manier van opvoeden, als je ervoor kiest om kinderen te krijgen, moet je er ook rekening mee houden dat kinderen luidruchtig zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2011, 11:41
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Taalontwikkeling

Ik sluit mij aan bij de gedachte dat televisie de ontwikkeling van kinderen belemmert, ook op het vlak van taalontwikkeling.

Hierbij denk ik aan kleine kinderen rond de leeftijd van drie. Voor deze leeftijd zijn er programma's als "de Teletubbies", "Tic Tac", "Hopla", enzovoort voorzien. Wat opvalt aan deze programma's, is dat er geen juist gesproken taal in voorkomt. Kinderen worden als het ware gehypnotiseerd door de vormen en kleuren, maar alles wat ze horen zijn muziekjes en af en toe woorden zoals "EO", "HOPLA", ...

Dit is een belemmering van de taalontwikkeling en kinderen zouden veel beter af zijn met directe communicatie van de ouders aangezien het taalgebruik op televisie beperkt is (en dat is zwak uitgedrukt).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.