actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2015, 10:09
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Economische schade van dreigingsniveau 4 in Brussel geschat op bijna 52 miljoen euro

De economische schade van het dreigingsniveau 4 in Brussel is aanzienlijk. Het VRT-programma 'De vrije markt' raamt de schade op ongeveer 51,7 miljoen euro per dag. Ook andere media gaan zaterdag in op de economische gevolgen van de terreurdreiging in de Belgische hoofdstad en daarbuiten.

De VRT schat de schade voor de Brusselse horecasector, de handelaars en bijvoorbeeld producenten van verse voeding op zowat 22 miljoen euro per dag. Daarnaast konden bedrijven minder produceren, omdat naar schatting een vijfde van de werknemers niet op het werk geraakte. De schade daarvan wordt geraamd op 29,7 miljoen euro per dag. Dat levert op dit moment een geschatte schade van 51,7 miljoen euro per werkdag op in Brussel. De cijfers zullen nog oplopen, want heel wat gegevens zijn nog niet bekend.

Anderzijds doet de e-commerce het beter, en is er een grote vraag naar bijvoorbeeld bewakingsagenten.

Bedrijven in het Brussels gewest konden door de terreurdreiging tijdelijke werkloosheid wegens overmacht inroepen. Volgens minister van Werk Kris Peeters deden voorlopig 535 ondernemingen daarvan aangifte, goed voor 1.300 werknemers.

Peeters verwacht midden januari meer precieze cijfers over de schade, op basis van btw-aangiftes.

Andere indicatoren van economische gevolgen zijn bijvoorbeeld: een vijfde minder passagiers op Brussels Airport afgelopen week en een vijfde minder overnachtingen in Brussel. Ook in andere steden zijn de gevolgen voelbaar. Zo werden in Brugge meer dan 3.000 overnachtingen geannuleerd.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151128_01994531 op 28-11-2015

Mening: Ik vind het heel erg dat IS nu ook al onze economie beďnvloed. Als je alles in Brussel sluit voor een week, kan je natuurlijk zelf wel het sommetje maken. In de eerste plaats vond ik het een beetje overdreven om Brussel te sluiten. Je maakt hier de burgers alleen maar banger mee en IS zal rustig wachten tot te paniek voorbij is. IS heeft toch een bom en heeft genoeg volgelingen om deze aanslag te plegen. Persoonlijk denk ik dat IS rustig zal wachten tot het goede moment. Ik vind het dus heel jammer dat we zo'n economische schade hebben opgelopen door deze angst. Zeker in deze tijden kunnen we zo'n economische schaden missen als kiespijn. Persoonlijk denk ik dat we van de opgelopen schaden nog lang gevolgen zullen zien.

Laatst aangepast door stien.d*kinderen : 28th November 2015 om 10:15.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2015, 11:24
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Ik kan mij ergens wel vinden in de mening die Stien geeft. De economische schade is enorm. Langs de andere kant wil men de veiligheid van de burgers bevorderen. Ik denk dat ons land wil laten zien dat als het moet, we er ook echt klaar voor zijn en dat we op een korte periode heel wat actie kunnen ondernemen om een grootstad zoals Brussel stil te leggen. Natuurlijk is dit niet de oplossing om IS tegen te houden. Daarnaast is de kans groot dat ze eventueel niet in Brussel een aanslag zullen plegen maar bijvoorbeeld in Antwerpen. Daarnaast vind ik het geen slecht idee om een spaarpot op te bouwen die de schade, die bedrijven en horeca, hebben opgelopen te kunnen financieren. Het is niet de keuze van deze mensen om hun bedrijf of zaak te sluiten. En wanneer puntje bij paaltje komt te staan, zal de gewone burger voor deze kosten moeten opdraaien. Net zoals Stien vermoed ik ook dat deze economische schade nog even voelbaar zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.