actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2013, 14:36
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Groen wil basispensioen en slimme kilometerheffing

Groen heeft een aantal sociaal-economische voorstellen uitgewerkt, waaronder een basispensioen van 1.000 euro. Ook het verschuiven van de lasten op arbeid naar lasten op vervuiling en vermogensinkomsten en het vervangen van de verkeersbelasting door een slimme kilometerheffing liggen op tafel.


Groen heeft een deel van haar huiswerk voor de verkiezingen van 25 mei 2014 klaar. Na maanden voorbereiding organiseerde de partij haar tweedaagse Impulscongres in Brugge. Na dat congres, bijgewoond door zo’n 500 leden, liggen er tientallen voorstellen op tafel. Die moeten vorm geven aan de geplande verbreding waarbij de partij er naast de klassieke milieupoot een evenwaardige sociale poot bij krijgt.

Zo pleit de partij voor een verschuiving van de lasten op arbeid naar milieuvervuiling en vermogensinkomsten. Daarnaast moeten steunmaatregelen rechtstreeks worden toegekend in plaats van twee jaar later via de belastingbrief.

Groen ijvert ook voor een loopbaanmodel waarbij de kwaliteit van de job centraal staat. Concreet moet er in de cao’s meer aandacht gaan naar de verbetering van de loopbaankwaliteit. De partij wil ook de verloning verschuiven. Zo zouden jongeren bij het begin van hun loopbaan meer verdienen, zodat ze beter voorbereid zijn op de grote investeringen die jonge gezinnen moeten doen.

De partij pleit voor een mobiliteitsbudget waardoor werknemers meer vrijheid krijgen in hun vervoerskeuze. Daarnaast wil Groen de verkeersbelasting afschaffen en vervangen door een slimme kilometerheffing.

Regeringsleiders Elio Di Rupo en Kris Peeters kregen van voorzitter Van Besien een veeg uit de pan. Hun tevredenheid over hun beleidsresultaten is misplaatst, aldus Van Besien. Volgens de Groen-voorzitter zijn de resultaten lang niet zo rooskleurig als het duo Di Rupo-Peeters wil doen geloven. ‘Ons land kan beter’, aldus Van Besien

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131020_00799775

Mijn mening: Ik vind het idee van GROEN omtrent het loopbaanmodel centraal te stellen een goed voorstel. Hoe meer kwaliteit er geleverd kan worden, hoe beter. Het idee om jongeren te laten starten aan een hoger loon dan in huidige situaties klinkt mooi in mijn oren. Toch stel ik mij hierbij de vraag of dit wel mogelijk is voor de bedrijven zelf. De werkgevers zullen niet blij zijn wanneer ze alle jongeren meer moeten uitbetalen in een beginfase van een job. Met de uitspraak 'ons land kan beter', ben ik het eens. Ik vind inderdaad dat er aan ons land nog heel wat mag en kan veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.