actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Volgens Torfs ligt het cordon sanitaire aan de basis van het succes van Bart De Wever
Dit is volgens mij niet echt waar want... 11 68.75%
Volgens mij heeft Torfs gelijk want... 5 31.25%
Stemmers: 16. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd January 2013, 14:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Torfs: ‘Cordon sanitaire aan basis succes De Wever'

Torfs: ‘Cordon sanitaire aan basis succes De Wever'


BRUSSEL - Het opleggen van het cordon sanitaire is een fout geweest, met erg negatieve gevolgen. Dat heeft CD&V-senator Rik Torfs vanmorgen gezegd op de RTBF-radio. Het cordon sanitaire verklaart mee het succes van Bart De Wever in Vlaanderen, meent Torfs.



‘Ik heb het cordon sanitaire lange tijd verdedigd, maar ik moet vaststellen dat er twee erg negatieve gevolgen uit voortvloeien', aldus Torfs. Zo heeft het cordon geleid tot heel wat frustraties van de nationalisten in Vlaanderen. Ze werden uitgesloten en dat verklaart deels het gigantisch succes van Bart De Wever, aldus Torfs. Bovendien heeft het geleid tot een volledig status quo binnen de traditionele Vlaamse partijen.

Volgens Torfs kan De Wever dan ook worden beschouwd als een kind van het cordon sanitaire. ‘Zonder het cordon sanitaire, zou hij nooit hebben gestaan waar hij nu staat, omdat de nationalisten beter vertegenwoordigd zouden zijn en omdat de traditionele partijen als gevolg zich beter hadden moeten organiseren.'

Torfs bepleit het geleidelijk afschaffen van het cordon sanitaire. ‘Het moet stap voor stap worden vergeten, omdat het een groot deel van de Vlamingen stigmatiseert.'

Het cordon sanitaire blijft in Vlaanderen problematisch, getuige onder meer het moeilijk politiek overleg in Denderleeuw. Vlaams Belang beschikt er over drie verkozenen en daarmee over een sleutelpositie voor het vormen van een meerderheid.


Blog DS, 02-01-2013
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th January 2013, 01:14
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Het Cordon sanitaire is een ondemocratisch gegeven in een democratische wereld. Ookal verdiend het Vlaams Belang het eigenlijk wel!

Nu +/- 25 jaar na feiten heeft de CD&V (en vooral Rik Torfs) hier het ondemocratische van ingezien. Maar om te zeggen dat het de basis is van het succes van Bart De Wever is gedeeltelijk onjuist! Na de jaren 2007 begon het Vlaams Blok (Vlaams Belang, voor vele nog altijd één en dezelfde partij) te stagneren en zelfs te verliezen.

Nu rijst mij de vraag : "Waar gaan die stemmers dan heen?"

In 2007 was er het kartel CD&V/N-Va met hun monsteroverwinning onder leiding van Yves Leterme (+/- 800 000 voorkeurstemmen.) Toen stagneerde de cijfers van het Vlaams Belang. Kort daarna brak het kartel CD&V/N-Va. Hierbij wordt dan de N-Va geboren.

Daarna zijn het de verkiezingen van 2009. Hier gaat het Vlaams Belang massaal op verliezen omwille van het feit dat zowel LDD als het N-Va zich opsteld op de rechtervleugel. Samen zal deze 2 partijen 20 % van de bevolking kunnen overtuigen. Vlaams Belang verliest 1/3 van haar stemmen (8,8 %)

Hierna volgt er de verkiezingen van 2010. Oftewel het jaar van Bart De Wever. Hier zijn de grootste verliezers vooral de CD&V. De CD&V verliest enorm veel procenten (+/- 12 %)en verliezen hun toppositie. De N-Va neemt de overhand en wordt de grootste partij van Vlaanderen met ongeveer 28,2 %. Het Vlaams Belang zakt weer weg. Bart De Wever had in deze verkiezing 785 000 voorkeurstemmen (Yves Leterme in 2004 meer.)

Hiermee wil ik aantonen dat het kartel in 2007 al het succes plukte van het cordon sanitaire. Vlaams Belang stagneerde en begon te verliezen. In 2009 begint het Vlaams Belang stemmers te verliezen omwille van LDD en de splitsing van het kartel. Hiermee is er de eerste doodsteek gegeven aan het Vlaams Belang. Het Cordon Sanitaire is één van de elementen voor het succes van Bart De Wever en de N-va. Maar zoals aangegeven in 2010 zal de N-va het grote succes vooral te danken hebben aan de wanorde binnen de CD&V. Men geloofde niet meer in het succesverhaal van Yves Leterme. Het dynamische persoonlijkheid en de politieke moed waar hij symbool voor staat, gaat verloren. Al die mensen die op het kartel CD&V/N-va met Yves Leterme stemde, wordt zwaar teleurgesteld. Die stemmers zochten een ander dynamisch persoonlijkheid in de politiek, en dat vindt men bij Bart De Wever en de N-va. Een verloren partner van een eerder succesverhaal.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th January 2013, 13:49
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Laat duidelijk zijn dat CD&V officieel nog steeds het cordon sanitair respecteert, ongeacht wat er op lokaal niveau gebeurt. Wouter Beke tweette daar gisteravond nog zeer duidelijk over: Gedoogsteun is geen basis voor duurzaam beleid. De uitlatingen van Torfs zijn denk ik eerder zijn persoonlijke visie daarover.

Bart De Wever heeft volgens mij zijn succes mede te danken aan het cordon sanitaire. Ik zeg niet dat het volledig door het cordon sanitaire is, daar volg ik je in dat dat slechts één van de oorzaken van zijn succes is. Andere oorzaken zijn zijn redenaarstalent, zijn intellect, ik kan hem soms volgen in zijn ideeën.
Het cordon sanitaire is toch wel een factor die we niet mogen onderschatten. Het afbrokkelen van het Vlaams Belang is in 2006 al begonnen toen we in Antwerpen de Clash Janssens/De Winter zagen. De Winter heeft toen niet kunnen scoren en vanaf dat punt al is het mis beginnen lopen voor het Vlaams Belang. Wanneer je in een partij zit die geen macht mee mag uitoefenen, beginnen velen toch naar de overkant te loeren (Jurgen Ceder bv.). In de Vlaamse regering is N-VA toch wel opgenomen. Waarom zouden dan Vlaams Belang kiezers ook niet mee overschakelen? Mensen beginnen ook te beseffen dat onverdraagzaamheid, rassenhaat, ... niet geapprecieerd wordt.

Je mening over het succes van N-VA over de wanorde van CD&V volg ik niet helemaal. Het klopt dat CD&V in 2010 niet aan haar kiezers kon voorleggen wat ze in 2007 beloofd had, net zoals Open VLD ook klappen kreeg aan Vlaamse kant. Maar het is een beetje simplistisch uitgedrukt dat dat enkel aan CD&V ligt. Net zoals in 2010 weigerden de Franstaligen eerst om een hervorming te doen. Bijkomend had je dan nog de Open VLD in een regering die hun boegbeeld moesten laten schieten voor Leterme. Het verhaal van de stekker moet ik je vast en zeker niet uitleggen. Had De Croo nog enkele dagen langer blijven onderhandelen, was BHV toen al gesplitst geweest en hadden we (vermoed ik) 540 dagen stilstand uitgespaard.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th January 2013, 14:53
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Laat ook duidelijk zijn dat de N-va nog altijd akkoord is met het Cordon Sanitair net zoals in het verleden. Ook al is het een donkere pagina in de democratie van België. Het is ook de schuld niet van 1 partij in dit geval. Het zijn er meerdere (ook die van de N-va).

Natuurlijk komen we nu in het vaarwater van de hypothese. Wat als BHV toen gesplitst werd... Wat als de Franstalige bereid waren voor hervormingen in 2007-2010. Op deze vragen zijn natuurlijk geen fatsoenlijk antwoord op te geven. Het enige waar ik de invloed van het Cordon Sanitair zie op het succes van de N-va, was in 2009. Dit valt te verklaren door LDD & N-va die zich opstelde op de rechtse vleugel. Hiermee verloor het Vlaams Belang de mildere Vlaams Belangers.

Nu de mensen die op Vlaams Belang stemde zijn evenwaardige stemmers als Open VLD, Groen, N-va, CD&V. Zij mogen ook het Vlaams Belang niet meer steunen mocht hen dat interesseren. Dat is in wezenlijke essentie de democratie. Mensen mogen veranderen van mening en hun stemgedrag daarop aanpassen. De grote doorbraak van de N-va was in 2010. We kunnen niet ontkennen dat dat een zwart verkiezingsjaar was voor de CD&V maar inderdaad ook voor Open VLD. Het waren de laagste scoren van de CD&V OOIT.

Mij maak je niet wijs dat dat door het Cordon Sanitair is. De trouwe CD&V kiezers zijn overgestapt van CD&V naar N-va. Natuurlijk heeft de media hype die ontstaan is in 2010 rond Bart De Wever (waar ik persoonlijk geen fan van ben! Mensen moeten stemmen op politici, niet op bekende Vlamingen.) ook invloed gehad op de uitslagen in datzelfde jaar. Maar nu 3 jaar na feiten, is de N-va nog altijd de grootste partij. Ik denk dat dit te verklaren valt door de professionaliteit van Bart De Wever als politicus. Hij blijft een persoon met een ongeëvenaard redevoering. Ik betwijfel of dit komt door de Slimste Mens Ter Wereld editie 2010 (aka Bart zijn editie).

Het zijn meerdere factoren die meespelen in het succesverhaal van Bart De Wever. In mindere maten het Cordon Sanitair, in grotere maten de media hype en de neergang van Yves Leterme. (De persoon die in 2007 zelfs mijn steun kreeg.)
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th January 2013, 15:33
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Dat de kiezers van het Vlaams Belang ook kiezers zijn, dat hoeft volgens mij geen discussie. Kiezers zijn kiezers en het is meer dan ooit zo dat kiezers niet meer partijtrouw zijn zoals jaren geleden. Het klopt inderdaad dat de grote doorbraak van N-VA in het jaar 2010 was. Ik ontken het niet dat dat een zwaar verkiezingsjaar was voor CD&V waarop inderdaad zware klappen uitgedeeld werden. Mensen zagen in Bart De Wever de man die het in 1, 2, 3 zou gaan oplossen. Het was inderdaad de laagste score van CD&V. Ik heb niet beweerd dat die verkiezingsnederlaag er is gekomen door het cordon sanitair.

Je zegt dat er CD&V-kiezers zijn overgestapt van CD&V naar N-VA, da's waar. Er zijn kiezers overgestapt van CD&V naar N-VA, maar niet enkel van CD&V. Als we kijken naar het kiesgedrag zijn er bijzonder veel mensen van partijkeuze verandert in 2010, N-VA zoog vooral de rechterzijde leeg. In 2010 is er dan inderdaad de hype rond Bart De Wever ontstaan. De Slimste Mens heeft daar zeker zijn aandeel in gehad. Ik ken heel veel mensen die op De Wever gestemd hebben, maar eigenlijk pas achteraf wisten dat N-VA het einde van België nastreefde, waar zij het dan eigenlijk zeer oneens mee waren, maar toch op de populariteit van die man hebben gestemd.

Het cordon sanitaire heeft in mijn ogen, zoals je zelf zegt, de mildere Vlaams Belangers mee naar N-VA doen trekken. Die partij is op sterven na dood, er is een tijd geweest dat Vlaams Belang ook rond de 20 % circuleerde. Dat zijn cijfers die we niet zomaar naast ons mogen neerleggen: neem die kiezers, we rekenen daar de kiezers die van traditionele partijen overgeschakeld zijn, we rekenen daar nieuwe kiezers bij: dan is dat een mix van oorzaken van het succes van Bart De Wever. Ik ben het niet eens met Torfs dat het dé oorzaak is van het succes, maar wel een van de oorzaken. Het is volgens mij niet juist om te meten in hoeverre die zaken opwegen tegen elkaar, ik denk echt dat het een perfecte mix is geweest die tot het succes van N-VA hebben geleid. Zeker ook het intellect en de kennis die Bart De Wever op zak heeft.

3 jaar na de feiten is N-VA nog steeds groot. Daar zit volgens mij ook de politieke crisis nog tussen. Neem daar dan ook nog de besparingsronde van de regering bij waar mensen nooit mee gediend zijn, het talent van De Wever, het wij-zij oordelen (van zowel N-VA als de Franstaligen) ... N-VA neemt niet deel aan het federale bestuur, dan is het logisch dat je als oppositiepartij scoort: je kan makkelijk het gevoel van de burger verkondigen en dat gaat er dan als zoete broodjes in.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th January 2013, 15:35
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik denk dat ik voor meer als de helft van de medestudenten spreek als ik zeg dat het politieke debacle hieronder onbegrijpelijk is voor de non-politiekers.

Ik geloof dat wij als burgers iemand willen die groots is, die ons landje kan helpen. Ondertussen willen wij ook iemand die net als ons is. Iemand die juist dezelfde problemen meemaakt als wij en die ons begrijpt. Je kan het raar genoeg vergelijken met Superman. De man van staal heeft ook zijn gewone leven als Clark, maar weet dat hij de misdaad moet bestrijden als Superman.

Hoe ik het zie is dat Yves Leterme is begonnen als Superman toen er nog geen sprake was van twee aparte partijen. De mensen voelden dat hij Superman was en gaven hem dan ook massaal hun voorkeurstem. Toen de afsplitsing kwam, werd hij niet meer als Clark en kon niet meer van gedaante verwisselen. De Marseillaise zingen in plaats van de Brabaçonne, het vreemdgaan... Hij heeft er zelf voor gezorgd dat de burgers niet meer van hem hielden. Superman was kwijt...

Bij Bart De Wever moet ik toegeven dat ik hem pas kende van De Slimste Mens, maar dat is ook niet meer als normaal: ik was 15 jaar dus wat kon politiek me toen schelen. Wat wel anders is, is dat de mensen die toen 30, 35, 40 jaar of ouder waren hem al wel kende. Toen was hij enkel nog maar Clark Kent, maar hij veroverde het Belgenlandje door zijn humor en kon doorbreken met zijn partij.
Toch denk ik dat je de verkiezingen van 2012 die de N-VA gewonnen hebben niet te danken hebt aan Bart zijn populariteit. Het is de partij die bij zijn standpunten blijft (waarvoor ze ook verkozen werden), ook toen er geen regering was terwijl de rest bezweek onder de druk van de Waalse onderhandelaar. Superman was geboren!

Wat Bart zo sympathiek maakt, is dat hij kan afwisselen tussen Superman en Clark Kent. Zelfs tijdens de verkiezingen van 2012, toen hij een hele dag werd gefilmd door VTM en zich toch van zijn beste kant moest laten zien, toonde hij dat hij ook een mens was. Zijn vader gaan opzoeken op de begraafplaats was iets dat hij niet deelde met ons, hij wilde dit alleen en dat maakt hem zo mooi.

Yves Leterme kon die afwisseling volgens mij niet aan en Bart De Wever wel. Toch moet ik wel toegeven dat de media hier ook een groot personage in speelt. Om toch maar even terug op de poll te komen, denk ik dat Rik Torfs dit vooral zegt om toch ook nog eens in de media te komen.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.