actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2017, 16:23
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Geen verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

De meeste elektrische fietsen hebben straks geen verzekering meer nodig. Minister Kris Peeters (CD&V) werkt de juridische onzekerheden weg.

Heeft een snelle elektrische fiets nu een verzekering nodig? Er heerste tot nu toe heel wat juridische onduidelijkheid over. Idem voor fietsen met een knop die ouderen op hun elektrische fiets hebben, waardoor ze een motortje kunnen aanzetten dat hen toelaat zware hellingen boven te raken. Strikt genomen hebben ze door die knop een verzekering nodig. Voertuigen die autonoom – dus zonder dat je meepeddelt – kunnen rijden, hebben immers een autoverzekering nodig, zegt de wetgeving. Een aberratie, vinden ouderenverenigingen al een tijdje.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) werkte een KB uit om duidelijkheid te scheppen. ‘Het kan niet dat mensen hierdoor hun fiets aan de kant zetten of beslissen er geen te kopen’, zegt de minister. Het KB zal een onderscheid maken tussen alles wat recreatief is en weinig risico’s veroorzaakt en wat snel is en wel voor gevaar kan zorgen.

Voor de meeste elektrische fietsen zal er straks geen verzekering meer nodig zijn. Voortaan zullen alleen speed pedelecs die autonoom sneller rijden dan 22,5 km/u er nog een nodig hebben. Alle tragere elektrische fietsen blijven buiten schot. Een familiale verzekering volstaat meestal als er een ongeval is, net zoals met een gewone fiets.

Ook voor monowheels, hoverboards, elektrische steppen of segways is een verzekering verplicht. Peeters stelt voor om een verzekering alleen nog te verplichten als de toestellen sneller dan 18 km/u rijden. Dat is meestal niet het geval. Die voertuigen worden beschouwd als fietsen en moeten dus wel de fietscode volgen.

Bron: De Standaard, 25/09/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170924_03092689

Mening: Ik vind het goed dat Peeters beslist heeft om verzekeringen voor de meeste elektrische fietsen af te schaffen. Waarom zouden oudere mensen, die moeite hebben om een helling op te fietsen en geen overdreven snelheden halen, een verzekering voor hun fiets nodig hebben? Ik vind dat eerlijk gezegd nutteloos. Zelf gebruik ik geen elektrische fiets, maar ik zou het begrijpen dat mensen, die wel elektrisch rijden, liever de auto zouden nemen wanneer ze een verzekering nodig zouden hebben voor hun fiets. De drempel van 22,5 km/u vind ik eerlijk gezegd nogal laag, en ik zou dat toch zeker naar 30 km/u brengen. Zolang het een fiets is, en dus geen bromfietsen, zou ik dus durven pleiten voor een afschaffing van verzekeringen voor alle elektrische fietsen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.