actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2015, 15:40
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Groen roept op tot grondige evaluatie GAS-wet

Groen roept op tot grondige evaluatie GAS-wet


In hun evaluatie van de nieuwe GAS-wetgeving, doen Vlaamse burgemeesters een oproep aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Ze willen dwangsommen kunnen opleggen aan wie zich in hun gemeente consequent blijft misdragen. ‘Dit loopt uit de hand’, reageert Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke. Met Ecolo-Groen vraagt hij de regering om de hele GAS-wet, en specifiek de bevoegdheidsverdeling tussen justitie en lokale besturen, te herevalueren.

‘Dit loopt uit de hand. Bij de laatste wijziging van de wet werden opnieuw taken die tot justitie behoren naar het lokale niveau doorgeschoven. Nu willen de Vlaamse burgemeesters ook nog dwangsommen opleggen , en in feite dus de taak van rechters overnemen. Dat kan niet de bedoeling zijn’, aldus Van Hecke.

‘De GAS-boetes geven gemeenten extra mogelijkheden om allerhande vormen van overlast te beteugelen. Maar we hebben onvoldoende middelen om in het geval van overlast zaken effectief af te dwingen’, zei de Oudenaardse burgemeester Marnic De Meulemeester (Open VLD), die ook de voorzitter van de Commissie Burgemeesters en Veiligheid van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) is.

Volgens Van Hecke was de laatste wijziging van de GAS-wet al erg verregaand. ‘Een resem misdrijven uit het strafwetboek, zoals opzettelijke slagen en verwondingen, bepaalde diefstallen en vandalisme op graven en monumenten, werd reeds doorgeschoven naar gemeenten. Als we als maatschappij dergelijke delicten strenger willen beteugelen, moet justitie meer middelen krijgen om dit prioritair aan te pakken.’

Van Hecke pleit dan ook voor een duidelijke rolafbakening: ‘Burgemeesters zijn niet het best geplaatst om in de plaats te treden van rechters, die ervaring hebben met het opleggen van maatregelen, gekoppeld aan dwangsommen. Laat ons het probleem dat de burgemeesters signaleren ernstig nemen, maar de juiste maatregelen nemen om de problematiek aan te pakken, namelijk de versterking van justitie’, besluit het Groen-Kamerlid.

bron: De Standaard, 10 november, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151110_01963846

mening: Ik ben het eens met groen. Ik vind ook dat we niet te veel mogen doorschuiven naar het gemeentelijk niveau. Ik vind ook wel dat dit aangepakt moet worden, maar ik vind dat dat men naar de rechtbank moet stappen. Ik vind ook wel dat er bepaalde wijzigingen gedaan mogen worden aan de GAS-boetes zelf. Ik vind dat de gemeentes namelijk overdrijven. Tegenwoordig kan je voor alles een GAS-boete krijgen. Ik vind dat we dit moeten inperken. Ik vind wel dat mensen op bepaalde feiten gewezen mogen worden anders wordt het namelijk een chaos in de samenleving. Ik vind het ook goed dat er GAS-boetes zijn de rechtbank heeft het namelijk al druk genoeg en door de Gas-boetes is er toch een deel doorgeschoven naar gemeentelijk niveau. Mijn besluit is dus dat ik vind dat er bij blijvende overtredingen de hulp van de rechtbank ingeroepen moet worden.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 10th November 2015 om 15:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.