actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2007, 13:19
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
België zakt op lijst meest ontwikkelde landen - IJsland op één

België zakt op lijst meest ontwikkelde landen - IJsland op één

IJsland voert voor het eerst de lijst van meest ontwikkelde landen ter wereld aan. Het haalt daarmee Noorwegen in, dat al zes jaar aan de top stond van de Human Development Index. Die wordt elk jaar opgesteld door het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties (UNDP). België zakt verder weg naar een zeventiende plaats. Vorig jaar stond ons land nog op dertien. De VN maakte de nieuwe rangschikking dinsdag bekend in New York en de Braziliaanse hoofdstad Brasilia.

Ijsland steeg twee plaatsen in vergelijking met vorig jaar. Daardoor staat Noorwegen nu op twee, gevolgd door Australië, Canada en Ierland. België komt pas op een zeventiende plaats in de lijst van 177 landen. Vorig jaar stond ons land nog op nummer dertien, in 2005 op nummer negen en in 2002 haalde het zelfs de top vier van de VN-rangschikking. Nu moet het onder andere buurlanden Nederland (9) en Frankrijk (10) laten voorgaan, net zoals Zweden (6), Zwitserland (7), Spanje (13) en Groot-Brittannië (16). Luxemburg (18), Italië (20) en Duitsland (22) doen het nog slechter.

Bij UNDP in Brussel is het volledige rapport nog niet bekend en persverantwoordelijke Peter Thesin kon dinsdag dan ook nog geen verdere uitleg geven over de positie van België.

Afrika

De lijst wordt traditiegetrouw afgesloten door Afrikaanse landen. De vierentwintig landen in de staart bevinden zich allemaal in Afrika. Helemaal achteraan bengelt Sierra Leone. Het komt na Burkina-Faso, Guinée-Bissau, Niger en Mali. In Zambia, Zimbabwe en Congo gaat het zelfs slechter dan voor 1975.

Buiten de Afrikaanse landen zijn ook Myanmar (132), Pakistan (136), Bangladesh (140), Nepal (142), Haïti (146), Oost-Timor (150) en Jemen (153) er niet goed aan toe.

Rusland bevindt zich op een 67ste plaats, Brazilië op de 70ste en opkomende economie China op een 81ste plaats.

De Human Development Index van de VN vergelijkt sinds 1990 de ontwikkelingsgraad van de VN-lidstaten. Ze neemt daarbij de levensverwachting en het opleidings-en inkomensniveau in acht. Daarmee verschilt de HDI van de rangschikking van de Wereldbank, die enkel de koopkracht per inwoner vergelijkt.

(DM, 27/11/2007)
__________________
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2007, 13:39
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Ik vind het vreemd dat Ijsland op 1 staat. Ikzelf weet eigenlijk bitterweinig van dit land. Ik zou niet weten hoe de industrie en welvaart ginder staat. Ook weet ik niets van de economische omstandigheden daar. Het verbaast mij niet dat België enkele plaatsen heeft moeten toegeven. Volgens mij is er het laatste jaar nog weinig te doen geweest rond de ontwikkeling van ons land. Logisch dus, want de andere landen hebben niet stilgestaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2007, 15:19
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Het is 'algemeen geweten' dat het in de Scandinavische landen goed leven is. Waarom weet ik ook niet goed, maar alle Scandinavische landen staan doorgaans erg hoog in 'pop-polls' zoals deze. Het meest ideale land om te wonen zou bijv. Zweden zijn.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2007, 18:11
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik dacht dat België toch hoger stond. Ik had altijd het idee dat we in de top 10 stonden. Dit zal dan van iets anders zijn. Ik wist wel dat de Scandinavische landen hier goed scoorden en niet alleen met dit. Voor mij toch net iets te koud daar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.