actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th January 2011, 09:30
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Tobback wil stemrecht voor studenten bij verkiezingen in Leuven

De Leuvense burgemeester Louis Tobback wil dat studenten die al jaren in Leuven verblijven kunnen meestemmen bij verkiezingen en tevens kunnen worden ingeschreven in de Leuvense bevolkingsregisters. Leuven telt momenteel 96.000 ŕ 97.000 ingeschreven inwoners. Daarnaast verblijven er nog eens circa 35.000 studenten op zijn grondgebied.
"Door toekenning van stemrecht wordt het mogelijk dat studenten kunnen participeren aan het stedelijk beleid. De wetgever moet dit vanzelfsprekend op verstandige wijze koppelen aan voorwaarden, onder meer met betrekking tot verblijfsduur en minimale participatie aan de gemeenschap. Daarnaast moeten we studenten kunnen inschrijven in de bevolkingsregisters zodat deze studentenpopulatie, zoals in Nederland reeds het geval is, eindelijk meetelt bij de berekening van het Leuvense aandeel in het Gemeentefonds", aldus Tobback.

Tobback wees erop dat, in tegenstelling tot de in een universiteitsstad aanwezige studenten, de toeristen in kustgemeenten wel als criterium in rekening worden gebracht bij de verdeling van de middelen uit het Gemeentefonds. "Het is ook absurd dat we verplicht worden Chinezen in te schrijven in onze bevolkingsregisters, maar dit niet mogen met de Limburger of West-Vlaming", aldus Tobback.

Datum: 14/01/2011
Bron: Het Laatste Nieuws

Eigen mening:
Toen ik dit artikel vond en de titel las, dacht ik dat Tobback stemrecht wilde invoeren bij studenten. Ik vond het al een beetje vreemd omdat er in België stemplicht is, al is het voor studenten misschien niet slecht om niet verplicht te zijn om te moeten gaan stemmen.
Als de verkiezingen onder de examens vallen, zijn er studenten die te veel tijd verliezen door het lange wachten aan het kiesbureau.
Maar in dit artikel gaat het blijkbaar over iets helemaal anders. Studenten die in Leuven studeren, die dan ook in Leuven mogen gaan stemmen. Misschien is dat niet zo'n slecht idee voor diegenen die aan hun studentenstad verbonden zijn en daar graag nog een tijdje, of voor altijd willen blijven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th January 2011, 20:36
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik vind dit ook wel een goed idee. Vandaag las ik op de site van De Standaard dat niet enkel Leuven dit wil invoeren, maar ook Gent. Ik heb zelf een jaar gestudeerd in Gent en toen waren het ook verkiezingen. Ik moest toen speciaal tijdens de examens naar huis komen om te stemmen, wat dus heel veel tijd in beslag nam. Niet enkel daarom is het een goed idee om dit voorstel in te voeren, ook omdat studenten dan inspraak hebben in de stad waar ze het merendeel van hun tijd vertoeven.

artikel uit De Standaard Online:

Studenten naar stembus in de stad waar ze studeren

LEUVEN - De Leuvense burgemeester Louis Tobback (sp.a) en zijn Gentse collega Daniel Termont (sp.a) willen dat studenten kunnen stemmen in de stad waar ze studeren en dat ze zich daar kunnen domiciliëren. Daarnaast vragen ze financiële compensaties voor tijdelijke inwoners.
Tobback zal de kwestie dinsdag voorleggen op de vergadering van burgemeesters van centrumsteden. Ook andere politieke partijen zijn voorstander, schrijft De Morgen.

Tobback en Termont vinden het niet kunnen dat de kotstudenten financieel noch politiek meetellen en ook de studenten vragen zelf al lang om te mogen stemmen in de stad waar ze studeren.

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110117_008
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th January 2011, 14:07
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Het zou inderdaad handig zijn voor de studenten zelf, maar ook de stad pikt een graantje mee. Om te mogen stemmen in je studentenstad, zal je daar ook moeten ingeschreven worden als bewoner en dus ook een soort van belasting moeten betalen aan de stad.
Handig bekeken van die burgemeesters!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.