actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2009, 07:51
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Open Vld wil Te Deum en grote kruisbeelden op kerkhoven verbieden

Open Vld wil Te Deum en grote kruisbeelden op kerkhoven verbieden

Drie Waalse politieke partijen (MR, PS en Ecolo) pleiten voor een absolute scheiding tussen kerk en staat. Ook Open Vld lijkt voor dat idee gewonnen. Dat wil zeggen dat het kwartet tegen kruisbeelden aan de ingang van een kerkhof is. Ook ambtenaren met een hoofddoek kunnen niet.

De Senaatscommissie Institutionele Hervormingen zal donderdag het wetsvoorstel van PS-senator Philippe Mahoux bekijken om kerk en staat volledig te scheiden. Paul Wille Wille en Jean-Jacques De Gucht steunen Mahoux.
Op een graf wel

Het principe van de scheiding is al verankerd in de wet, maar Mahoux wil ze absoluut maken. Ambtenaren mogen bij de uitoefening van hun functie hun religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen dus niet meer kenbaar maken. Dat verbod gaat ook op voor bijzitters en voorzitters van stembureaus.

Op roerende en onroerende goederen met een openbare bestemming mogen ook geen religieuze tekens meer te zien zijn. Dat geldt ook voor begraafplaatsen (vb. een kruisbeeld aan de ingang), maar een kruis op een zerk zou wel nog mogen.

Te Deum

Bovendien willen de partijen het Te Deum afschaffen, dat jaarlijks wordt georganiseerd naar aanleiding van de nationale feestdag. "Er moet een einde gemaakt worden aan de verwarring tussen de officiële feestdagen, die zich richten tot alle burgers, en religieuze plechtigheden die zich per definitie slechts richten tot een bepaalde categorie onder hen, eventueel een minderheid."

Jean-Jacques De Gucht wil met zijn steun een debat op gang trekken. "Het is niet onbelangrijk dat deze discussie wordt gevoerd. Want er zijn misbruiken. Katholieke ziekenhuizen bijvoorbeeld die weigeren euthanasie toe te passen."

De Raad van State is misnoegd over het voorstel. "Sommige van de regels die naar voren worden geschoven, kunnen tot gevolg hebben dat de vrijheid van mening, de vrijheid van eredienst, de gewetensvrijheid en de godsdienstvrijheid beperkt worden."

Bron: www.gva.be
Datum: 09/12/2009

Een scheiding tussen kerk en staat is er al jaren. Bijgevolg vind ik het dus belachelijk om dit extra in de verf te zetten door bijvoorbeeld kruisbeelden aan de ingang van een kerkhof te verwijderen. Een kerkhof mag dan wel een openbare plaats zijn, maar de mensen die er liggen kiezen over het algemeen ook voor een kerkelijke uitvaart. Persoonlijk vind ik het ook kunnen dat ambtenaren een hoofddoek dragen, want het is toch niet omdat ze een bepaalde geloofsovertuiging hebben dat ze hun werk daarom slechter doen. "Bij plechtige dankdiensten, na processies en bij liturgische diensten voor de vorst, wordt nog vaak het Te Deum gezongen. Men kan de lofzang ook nog vaak horen bij parochie- en priesterjubilea en soms bij speciale gelegenheid tijdens het Lof. Het Te Deum kan ook gezongen in de vigilie, de plechtige vespers op de vooravond van kerkelijke hoogfeesten."(http://nl.wikipedia.org/wiki/Te_Deum). Het Te Deum afschaffen is voor mij net hetzelfde als die kruisbeelden afschaffen, nergens voor nodig. Ik zou niet weten hoe de kerk hiermee tussen het staatsbeleid komt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2009, 08:09
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Ik ben eens met een verbod voor het kenbaar maken van religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen voor bijzitter en voorzitters van stembureaus. En in eerste instantie vond ik het verwijderen van kruisbeelden aan de ingang van een kerkhof te ver gaan. Maar als ik verder nadenk vind ik dat dit inderdaad verder gaat als enkel een kruisbeeld. Het christendom wordt op deze manier centraal gesteld. Er worden ook mensen met een ander geloof begraven op onze kerkhoven. En voor mij is dit kruisbeeld ook niet van veel belang, aangezien ik niet echt geloof in het verhaal er rond.
En dat de partijen ook komaf willen maken met het Te Deum zag ik eerst ook niet zitten, louter uit traditioneel standpunt. Maar eigenlijk heb ik dit altijd al belachelijk gevonden, omdat de Kerk enkel nog via de Koninklijke familie op dergelijke manier in de media komt.
Het zou me niet storen dat de Kerk en zijn symbolen minder in beeld komen, maar dit mag niet te ver gaan. Zo vind ik het kruis op de mijter van Sinterklaas en het verhaal rond Kerstmis, meer traditie dan symboliek voor het christendom.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.